Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2018

Φάκελος Ασφαλιστικό (έκδοση της Α.Α.Κ.): Οι αντιδραστικές ρυθμίσεις του ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού. Τι ισχύει - οδηγίες για τους/τις εκπαιδευτικούς

Έχουν περάσει 2,5 χρόνια από την ψήφιση του αντιασφαλιστικού νόμου Κατρούγκαλου (4387/2016), και επιβεβαιώνεται καθημερινά η θέση για «νόμο - λαιμητόμο», που ταυτόχρονα αποτελεί τη μέχρι σήμερα κορύφωση της αντιασφαλιστικής επίθεσης, καθώς ενσωμάτωσε όλες τις μέχρι τότε ανατροπές σε βάρος ασφαλισμένων και συνταξιούχων και καταδίκασε τις νέες γενιές να λαμβάνουν στο τέλος του εργασιακού τους βίου συντάξεις φτώχειας.


Ο νέος νόμος, με τη δημιουργία της «νέας αρχιτεκτονικής του Ασφαλιστικού», που έλεγε τότε ο αρμόδιος υπουργός, δεν προσέθεσε απλά κάποιες νέες περικοπές στις συντάξεις, δεν επέφερε μόνο ορισμένες νέες χειρότερες αλλαγές σε πλευρές της Ασφάλισης. Το βασικό με το νέο νόμο είναι ότι αυτός σε βάθος χρόνου διαμορφώνει τις βάσεις ενός νέου, ακόμα πιο αντιδραστικού Ασφαλιστικού, οι συνέπειες του οποίου γίνονται κάθε μέρα όλο και πιο ορατές.



Αυτό αφορά όλες τις παραμέτρους του νέου Ασφαλιστικού, που επιγραμματικά είναι:


Α) Το «σπάσιμο» της παλιάς ενιαίας σύνταξης σε δύο τμήματα, στη λεγόμενη «εθνική» και την «ανταποδοτική». Με τον τρόπο αυτό, η «εγγύηση» του κράτους περιορίζεται μόνο στο τμήμα της «εθνικής σύνταξης», δηλαδή μόνο στο ποσό των 384 ευρώ όταν πρόκειται για 20ετία και στα 345 ευρώ στην περίπτωση της 15ετίας. Αυτό ακριβώς μαρτυρά και η δέσμευση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προς τους δανειστές ότι το 2025 η συνολική χρηματοδότηση του Ασφαλιστικού δεν θα ξεπερνά το 4,8% του ΑΕΠ!



Β) Τα νέα χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης που οδηγούν σε δραστικά μικρότερες συντάξεις στους νέους συνταξιούχους. Στο παλιό σύστημα, με 35 έτη εργασίας το ποσοστό αναπλήρωσης ήταν 70%, ενώ στο νέο σύστημα το ποσοστό αναπλήρωσης στην 35ετία μειώνεται στο 33,6%! Αντίστοιχα στην 20ετία το ποσοστό αναπλήρωσης είναι μόλις 16,77%. Επιπλέον, συρρικνώθηκε και ο συντάξιμος μισθός (πάνω στον οποίο υπολογίζεται το ποσοστό αναπλήρωσης για να βγει η σύνταξη), αφού πλέον είναι ο μέσος όρος των μισθών ολόκληρου του εργάσιμου βίου (μετά το 2002) και όχι ο μέσος όρος των μισθών της τελευταίας διετίας ή πενταετίας, όπως ίσχυε στο παλιό σύστημα.



Γ) Το νέο καθεστώς των επικουρικών, που προβλέπει ο νόμος Κατρούγκαλου, ο οποίος ενσωμάτωσε παλιότερα νομοθετήματα, μαζί και την κατάργηση των κατώτερων ορίων, ωθεί τις επικουρικές συντάξεις προς εξαφάνιση.

Δ) Η κατάργηση των κατώτερων ορίων και στις κύριες, καθώς και του ΕΚΑΣ, χτυπά ειδικά τους χαμηλοσυνταξιούχους και όσους κατά τη διάρκεια του εργάσιμου βίου τους δεν είχαν τη δυνατότητα να έχουν πολλά χρόνια ασφάλισης ή ο μισθός τους ήταν χαμηλός. Πρόκειται για ανατροπές που εκμηδενίζουν τα όποια στοιχεία εσωτερικής αλληλεγγύης είχε το προηγούμενο ασφαλιστικό σύστημα.

Στα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε:

-- Την υπονόμευση της 15ετίας

-- Τις νέες εγκληματικές προϋποθέσεις για τις συντάξεις χηρείας

-- Τις ανατροπές στις αναπηρικές συντάξεις

-- Τις νέες αυξημένες εισφορές για μεγάλα τμήματα ασφαλισμένων

Οι νέες αιματηρές περικοπές και η αύξηση των εισφορών, μόνο για την τετραετία 2016 - 2019, ξεπερνούν τα 8 δισ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, οι απώλειες από τις περικοπές σε συνταξιούχους, παλιούς και νέους, ανέρχονται στα 6,016 δισ. ευρώ, ενώ οι πρόσθετες εισφορές στα 2,218 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα, μόνο οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις στην τετραετία θα ξεπεράσουν το 1 δισ. Ευρώ.

Οι περικοπές στα μερίσματα των δημοσίων υπαλλήλων φτάνουν τα 800 εκατ. ευρώ. 

Ενώ με την αύξηση των εισφορών από τους μισθωτούς για το ΕΤΕΑ η κυβέρνηση θα αποσπάσει το ποσό των 1,251 δισ. ευρώ.


Πιο αναλυτικά, στο σκέλος των περικοπών, τα στοιχεία έχουν ως εξής:


· Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ. Η κατάργηση του ΕΚΑΣ, ύψους περίπου 900 εκατ. ευρώ ετησίως, τα προηγούμενα χρόνια, κλιμακώνεται από το 2016 μέχρι το 2019. Οι συνολικές απώλειες των δικαιούχων του ΕΚΑΣ για την τετραετία 2016 - 2019 φτάνουν τα 2,393 δισ. ευρώ! Για το 2020, που το κράτος δεν θα καταβάλει πλέον ούτε 1 ευρώ για ΕΚΑΣ, η «εξοικονόμηση» θα είναι 900 εκατ. ευρώ.



· Μείωση συντάξεων στους νέους συνταξιούχους εξαιτίας του νέου τρόπου υπολογισμού τους: Συνολικά, στην τετραετία, οι απώλειες ανέρχονται στα 689 εκατ. ευρώ. Εννοείται ότι αυτές οι απώλειες θα διογκώνονται κάθε χρόνο, αφού όλοι οι νέοι συνταξιούχοι θα βγαίνουν με μικρότερες κύριες συντάξεις σε σύγκριση με το ισχύον σύστημα.



· Μείωση συντάξεων θανάτου (χηρείας) λόγω των νέων αυστηρότερων προϋποθέσεων. Στην τετραετία, οι απώλειες των νέων δικαιούχων συντάξεων χηρείας θα ανέλθουν στο ποσό των 369 εκατ. ευρώ και αυτές θα μεγαλώνουν με την πάροδο των χρόνων, αφού οι συνέπειες από την εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης θα αφορούν περισσότερους ασφαλισμένους.

· Περικοπή συντάξεων λόγω μείωσης του ανώτερου ποσού εισοδήματος από συντάξεις που μπορεί να λάβει κάποιος συνταξιούχος. Συνολικά, η απώλεια στην τριετία ανέρχεται στα 98 εκατ. ευρώ.

· «Πάγωμα» συντάξεων λόγω της μη καταβολής αυξήσεων σε υφιστάμενους συνταξιούχους. Απώλεια για τους συνταξιούχους, ποσού 187 εκατ. ευρώ για το 2018, και άλλων 76 εκατ. ευρώ για το 2019.

· Μείωση επικουρικών συντάξεων στους υφιστάμενους συνταξιούχους. Οι συνολικές περικοπές για την τετραετία ανέρχονται στα 1,026 δισ. ευρώ.

· Μείωση επικουρικών συντάξεων στους νέους συνταξιούχους. Συνολικά, στην τετραετία, η «εξοικονόμηση» για το σύστημα θα είναι 123 εκατ. ευρώ.

· Περικοπές στα εφάπαξ. Η συνολική απώλεια στην τετραετία για τους δικαιούχους φτάνει τα 133 εκατ. ευρώ.

· Μεγάλη περικοπή στα μερίσματα δημοσίων υπαλλήλων. Στην τετραετία, οι συνολικές απώλειες για τους μερισματούχους του Δημοσίου ανέρχονται στα 832 εκατ. ευρώ και εννοείται ότι οι απώλειες αυτές θα συνεχιστούν και τα επόμενα χρόνια.


Το άθροισμα των παραπάνω περικοπών φτάνουν τα 6,016 δισ. ευρώ.


Εξίσου καταστροφικός είναι ο νόμος Κατρούγκαλου και στο κομμάτι των εισφορών, επιβάλλοντας μεγάλες αυξήσεις στις εισφορές για εκατομμύρια ασφαλισμένους και ιδιαίτερα για τις νέες γενιές.



Συγκεκριμένα:



-- Αύξηση των εισφορών για τις επικουρικές συντάξεις στους μισθωτούς και στους άλλους ασφαλισμένους που έχουν επικουρική ασφάλιση. Θα φτάσει στο ποσό των 1,251 δισ. ευρώ για τη συγκεκριμένη τετραετία.

-- Αύξηση εισφορών στους αγρότες. Η επιβάρυνση των αγροτών ανέρχεται στα 458 εκατ. ευρώ.

-- Αύξηση εισφορών αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων επαγγελματιών κατά 411 εκατ. ευρώ.

-- Αύξηση ορίου ασφαλιστέων αποδοχών, με επιπλέον επιβάρυνση 98 εκατ. ευρώ.

Η συνολική αφαίμαξη των ασφαλισμένων μέσα από την αύξηση των εισφορών τους και μόνο για την τετραετία 2016 - 2019 φτάνει στα 2,218 δισ. ευρώ.
Συνταξιοδότηση εκπαιδευτικών ( τι ισχύει οδηγίες )

Οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αποτελούν μια σημαντική κατηγορία δημοσίων υπαλλήλων, η οποία έχει υποστεί κι αυτή τις δραματικές συνέπειες των αντιασφαλιστικών ρυθμίσεων. 

Θα προσπαθήσουμε να παραθέσουμε χρήσιμες ερωτοαπαντήσεις, οι οποίες σκοπό έχουν να ενημερώσουν, αλλά και να καθοδηγήσουν τον εκπαιδευτικό.


 Ποιός θεωρείται “παλαιός” και ποιός “νέος” ασφαλισμένος στο Δημόσιο;


«Παλαιός ασφαλισμένος» νοείται ο υπάλληλος ο οποίος, ανεξάρτητα από το χρόνο διορισμού του στο Δημόσιο, έχει ασφαλισθεί για πρώτη φορά σε ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένου και του Δημοσίου, μέχρι 31-12-1992.



«Νέος ασφαλισμένος» νοείται ο υπάλληλος, ο οποίος, ανεξάρτητα από το χρόνο διορισμού του στο Δημόσιο, έχει ασφαλισθεί για πρώτη φορά σε ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένου και του Δημοσίου, από 1-1-1993 και μετά.



Πότε αρχίζει η συντάξιμη υπηρεσία του τακτικού (μονίμου) υπαλλήλου;


Το συντάξιμο της τακτικής υπηρεσίας του μονίμου υπαλλήλου αρχίζει από την ημεροχρονολογία δημοσίευσης της πράξης του διορισμού του στο ΦΕΚ ή από την ημεροχρονολογία ανάληψης υπηρεσίας, εφόσον αυτή πραγματοποιήθηκε μετά την παρέλευση ενός και πλέον μηνός από την δημοσίευση της πράξης του διορισμού στο ΦΕΚ.


Πότε λαμβάνει χώρα η “θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος” στο Δημόσιο;


Για να έχει κάποιος προσδοκία συνταξιοδότησης στο Δημόσιο, απαιτείται, ως γενικός κανόνας, η συμπλήρωση 25ετίας. Μόνο σε ειδικές περιπτώσεις (π.χ τριτεκνία) απαιτείται λιγότερος χρόνος ασφάλισης (π.χ 20ετία), προκειμένου κάποιος να μπορεί να συνταξιοδοτηθεί.



Σημειώνεται ότι για τη συμπλήρωση των ετών ασφάλισης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν, τόσο ο χρόνος που διανύεται στο Δημόσιο, όσο και ο χρόνος του ιδιωτικού τομέα, με βάση τις διατάξεις για τη διαδοχική ασφάλιση, ενώ κρίσιμες θεωρούνται και οι εξαγορές πλασματικών ετών.



Πλέον, μετά την έκδοση του Ν. 4336/2015, η θεμελίωση δικαιώματος στο Δημόσιο λαμβάνει χώρα με την ταυτόχρονη συμπλήρωση ετών ασφάλισης και ορίου ηλικίας.

Εάν δεν συντρέχουν σωρευτικός και οι 2 προϋποθέσεις (έτη ασφάλισης-όριο ηλικίας), η συνταξιοδότηση δεν είναι δυνατή.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στους πίνακες συνταξιοδότησης με τα όρια ηλικίας που έχουν δημοσιευθεί, σε σχέση με την εφαρμογή του Ν. 4336/2015, καθώς μια λανθασμένη υπαγωγή θα οδηγήσει σε επιζήμια επιλογή, δηλαδή σε εσφαλμένη παραίτηση από την υπηρεσία.

Ασφαλισμένοι πριν και μετά το 1983 στο Δημόσιο. Υπάρχει διαφορά;

Ένας σημαντικός διαχωρισμός των ασφαλισμένων του Δημοσίου προκύπτει από το εάν έχουν διοριστεί ή ασφαλιστεί στο Δημόσιο πριν ή μετά τις 31.12.1982. Ασφαλισμένος πριν το 1983 θεωρείται υπάλληλος που έχει έστω και μια ημέρα ασφάλισης για υπηρεσία που θεωρείται υπηρεσία στο Δημόσιο πριν το 1983. Οι ασφαλισμένοι πριν το 1983 στο Δημόσιο είχαν και έχουν πιο ευνοϊκές προϋποθέσεις συνταξιοδότησης. Ωστόσο, δεν υπάγονται στους κανόνες της διαδοχικής ασφάλισης όπως οι ασφαλισμένοι μετά το 1983. Χρειάζεται προσοχή λοιπόν όταν ένας υπάλληλος ελέγχει την ασφαλιστική του διαδρομή, για να μην του διαφύγει κάποια περίοδος εργασίας, η οποία μπορεί να τον τοποθετήσει στους πριν το 1983 ασφαλισμένους στο Δημόσιο και αλλάξει τις προϋποθέσεις συνταξιοδοτήσεώς του. Αυτό ισχύει κατ’ εξοχήν για τους εκπαιδευτικούς και για τον ειδικό τρόπο εξόδου σε σύνταξη.


 Τι ισχύει για τη συνταξιοδότηση, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας (Α.Ο.Η);


Πρόκειται δυνατότητα αποχώρησης του/της υπαλλήλου από την Υπηρεσία μετά τη συμπλήρωση συγκεκριμένου συντάξιμου χρόνου ή χρόνου ασφάλισης, κατά περίπτωση (θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος), οπότε η σύνταξη καταβάλλεται αμέσως χωρίς να είναι απαραίτητη η συμπλήρωση συγκεκριμένου ορίου ηλικίας.



Η ρύθμιση αυτή αφορά κατά κανόνα τους μέχρι 31/12/1982 ασφαλισμένους του Δημόσιου (περίπτωση 35ετίας), αλλά κα τους ασφαλισμένους μετά την 01/01/1983 (περίπτωση 37ετίας).



Ιδιαίτερα προσοχή θα πρέπει να δοθεί στο γεγονός ότι η 35ετία ή 37ετία θα πρέπει να έχουν οπωσδήποτε συμπληρωθεί έως και 18/08/2015, αλλιώς εισάγεται ηλικιακό έτος. Έτσι, με τα νέα δεδομένα που θέτει ο Ν. 4336/2015, αν η 35ετία συμπληρώνεται από 19/08/2015 και μετά, το όριο ηλικίας που εισάγεται είναι το 58ο, ενώ, αν η 37ετία συμπληρώνεται από 19/08/2015 και μετά, το όριο ηλικίας που εισάγεται είναι το 55ο.


Τι σημαίνει μειωμένη / πρόωρη σύνταξη;


Νοείται η δυνατότητα που παρέχεται στον/στην υπάλληλο που έχει θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης για καταβολή της σύνταξής του/της πριν τη συμπλήρωση του κατά περίπτωση ορίου ηλικίας. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο γεγονός ότι, με την εφαρμογή του Ν. 4336/2015, δεν υπάρχει πλαφόν στα ποσοστά μειώσεων (όπως π.χ ισχύει για τον ιδιωτικό τομέα πλαφόν 30%), οπότε το ποσοστό μείωσης μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το 51% (!!), γεγονός που πρέπει οπωσδήποτε να λάβει υπόψη κάποιος που σκέπτεται την πρόωρη συνταξιοδότηση.



Πώς και πότε μπορεί να  συνταξιοδοτηθεί  εκπαιδευτικός    με ανήλικα    παιδιά  με το   νέο ασφαλιστικό;


Η θεμελίωση του δικαιώματος σύνταξης μπορεί να γίνει για τις περιπτώσεις συνταξιοδότηση των εκπαιδευτικών με ανήλικα παιδιά με εξαγορά θητείας (σπουδών, παιδιών και στρατιωτικής θητείας). Η εξαγορά απαιτεί 15ετή πραγματική δημόσια υπηρεσία για αναγνώριση πλασματικού χρόνου παιδιών και 12ετή συνολική συντάξιμη υπηρεσία για αναγνώριση χρόνου σπουδών. Ο μέγιστος χρόνος εξαγοράς είναι: 



Α) 4 έτη για όσους θεμελίωσαν το 2011



Β) έτη για όσους θεμελίωσαν το 2012

Γ) 6 έτη για όσους θεμελίωσαν το 2013

Δ) 7 έτη για όσους θεμελίωσαν το 2014

Σημείωση: Στο μέγιστο χρόνο εξαγοράς συμπεριλαμβάνονται σπουδές και στρατιωτική θητεία, όχι όμως τα παιδιά. Ο χρόνος εξαγοράς για παιδιά προστίθεται επί πλέον στο «μέγιστο χρόνο εξαγοράς». « O χρόνος αυτός ανέρχεται σε ένα (1) έτος για το πρώτο παιδί, σε δύο (2) επιπλέον έτη για το δεύτερο παιδί και σε δύο (2) έτη επιπλέον για το τρίτο παιδί. Από το τέταρτο παιδί και πάνω δεν αναγνωρίζεται πλασµατικός χρόνος».

Η αίτηση για εξαγορά πλασματικού χρόνου μπορεί να υποβληθεί ταυτόχρονα με την αίτηση συνταξιοδότησης προς το ΓΛΚ και δε χρειάζεται να γίνει νωρίτερα. Το ΓΛΚ με την υπ’ αρ. 13725/0092/26.11.2011 εγκύκλιό του αναφέρει: « Η αίτηση από το γονέα, μπορεί να υποβληθεί οποτεδήποτε ακόμα και κατά τη συνταξιοδότηση, αφού από καμιά διάταξη του νόμου δεν προβλέπεται η υποβολή της σχετικής αίτησης εντός συγκεκριμένης προθεσμίας».

Με το νέους ασφαλιστικούς νόμους (4336 14.8.2015 και 4337/ 17.10.2015) το δικαίωμα συνταξιοδότησης διατηρείται μόνο για όσους θεμελίωσαν την ηλικία συνταξιοδότησης με βάση τις πιο πάνω ρυθμίσεις μέχρι 18.8 2015. Τα όρια αυξάνονται σημαντικά με βάση τον πίνακα 2 της εγκυκλίου του ΥΠΟΙ, αρ. πρ. 124069/10 ΝΟΕ. 2015. 

Παράδειγμα α: Εκπαιδευτικός γυναίκα με ανήλικο παιδί το 2010 και με 25 χρόνια ασφάλισης μέχρι 2010, που μπορούσε να συνταξιοδοτηθεί σε ηλικία 50 ετών, αν συμπληρώνει την ηλικία των 50 ετών την 20/10/2015, μπορεί να συνταξιοδοτηθεί σε ηλικία 55 ετών ( +5 χρόνια). 

Παράδειγμα β: Εκπαιδευτικός γονέας με ανήλικο παιδί το 2011, με 25 χρόνια ασφαλιστικής κάλυψης μέχρι 31.12.2011 που έπρεπε να συνταξιοδοτηθεί σε ηλικία 52 ετών, αν συμπληρώνει την ηλικία των 52 ετών το 2016, θα συνταξιοδοτηθεί σε ηλικία 56 και 9 μηνών ( +4 έτη και 9 μήνες). 

Παράδειγμα γ: Εκπαιδευτικός γονέας με ανήλικο παιδί μέχρι 31.12. 2011 έχει συντάξιμα 22 χρόνια και 21 ημέρες. Μπορούσε να αναγνωρίσει τα χρόνια σπουδών 2(;) + 3 χρόνια για τα παιδιά και έτσι θα θεμελίωνε δικαίωμα σύνταξης το 2011 και με ηλικία στα 52 με βάση την παλιά νομοθεσία. Επειδή 18.8.2015 δεν έχει συμπληρώσει τα 52, αλλά 31.12. 2016 , προστίθεται με βάση τον πίνακα 2 έξι(6) χρόνια και 9 μήνες. Αλλά επειδή θα είναι 56 ετών και 9 μηνών μετά την 1.1.2022, υπάγεται στη διάταξη με 40 χρόνια υπηρεσίας και ηλικία 62 ετών. Δηλ. θα περιμένει να φύγει όταν συμπληρώσει την ηλικία των 62 ετών.

Ο πίνακας 2 ισχύει μέχρι 31.12.2021. Είναι ευνόητο ότι μετά την 1.1.2022 δεν ισχύουν οι μεταβατικές διατάξεις του πίνακα 2 και όλοι συνταξιοδοτούνται σε ηλικία 67 ετών ή με τη συμπλήρωση 40 ετών ασφάλισης και του 62ου έτους της ηλικίας, ( αλλά η τελευταία διάταξη δεν αφορά τους εκπαιδευτικούς, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που μπορεί να έχουν διοριστεί μέχρι το 22ο έτος της ηλικίας τους). 

Ως ημερομηνία ενηλικίωσης των παιδιών για την άσκηση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος εκ μέρους των μητέρων με ανήλικο τέκνο θεωρείται η 31η Δεκεμβρίου του έτους που συμπληρώνουν (με βάση την ημερομηνία γέννησης) το 18ο έτος της ηλικίας τους. Η νέα ρύθμιση σαφώς ευνοεί μία σημαντική μερίδα γυναικών που για λίγους μήνες ή λίγες ημέρες έχασαν το δικαίωμα να συνταξιοδοτηθούν ως μητέρες ανηλίκων τέκνων (με μειωμένο ηλικιακό όριο), επειδή η ενηλικίωση του παιδιού τους (με βάση την ημερομηνία γέννησης) είχε προηγηθεί κατά τι του χρόνου θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματός τους. Αυτό το οποίο πρέπει να προσέξει μια μητέρα με ανήλικο τέκνο που επιθυμεί να συνταξιοδοτηθεί άμεσα είναι αν είχε ταυτόχρονα συμπληρώσει 25ετία (είτε με πραγματικό χρόνο, είτε με εξαγορές) κατά το επίμαχο έτος (2010, 2011, 2012), αλλά και την κρίσιμη ηλικία (50, 52, 55) έως τις 18/08/2015. Διαφορετικά, εμπίπτει στις μεταβατικές αυξήσεις των ηλικιακών ετών και θα πρέπει να ανατρέξει στους πίνακες συνταξιοδότησης.

Τι ισχύει για πατέρες με ανήλικο τέκνο στο Δημόσιο;

Ευνοούνται σημαντικά όσοι άνδρες συμπληρώνουν 25ετία τη διετία 2011 και 2012. Αυτό το οποίο πρέπει να προσέξει ένας πατέρας με ανήλικο τέκνο που επιθυμεί να συνταξιοδοτηθεί άμεσα είναι να έχει ταυτόχρονα συμπληρώσει 25ετία (είτε με πραγματικό χρόνο, είτε με εξαγορές) κατά το επίμαχο έτος (2011, 2012), αλλά και την κρίσιμη ηλικία (52, 55) έως και τις 18/08/2015. Διαφορετικά, εμπίπτει στις μεταβατικές αυξήσεις των ηλικιακών ετών και θα πρέπει να ανατρέξει και εκείνος στους νέους πίνακες συνταξιοδότησης.

Τι ισχύει για τους τρίτεκνους στο Δημόσιο;

Επίσης όσοι άνδρες τρίτεκνοι συμπλήρωσαν 20ετία το 2011 και 2012. Με εξαγορές πλασματικών ετών, μπορούν αναδρομικώς να φθάσουν τα 21 έτη και 23 έτη αντίστοιχα για να «κλειδώσουν» τη συνταξιοδότηση.

Αυτό το οποίο πρέπει να προσέξει ένας τρίτεκνος που επιθυμεί να συνταξιοδοτηθεί άμεσα είναι να έχει ταυτόχρονα συμπληρώσει 21ετία και 23ετία (είτε με πραγματικό χρόνο, είτε με εξαγορές) κατά το επίμαχο έτος (2011, 2012), αλλά και να είχε την κρίσιμη ηλικία (52, 55) έως και 18/08/2015. Διαφορετικά, εμπίπτει στις μεταβατικές αυξήσεις των ηλικιακών ετών και θα πρέπει να ανατρέξει και εκείνος στους νέους πίνακες συνταξιοδότησης.

Γυναίκες τρίτεκνες που συμπλήρωσαν 20ετία το 2010.

Όσες γυναίκες τρίτεκνες συμπλήρωσαν 20ετία το 2011 και 2012. Με εξαγορές πλασματικών ετών μπορούν αναδρομικώς να φθάσουν τα 21 έτη και 23 έτη αντίστοιχα για να «κλειδώσουν» τη συνταξιοδότηση.

Αυτό το οποίο πρέπει να προσέξει μια τρίτεκνη γυναίκα που επιθυμεί να συνταξιοδοτηθεί, με τις προϋποθέσεις του 2010, είναι να είχε συμπληρώσει 20ετία έως και 18/08/2015, ώστε να μην εισαχθεί στην περίπτωσή της ηλικιακό έτος, το οποίο θα είναι δεσμευτικό για τη συνταξιοδότησή της.

Αυτό το οποίο πρέπει, επίσης, να προσέξει μια τρίτεκνη γυναίκα που επιθυμεί να συνταξιοδοτηθεί με τις προϋποθέσεις του 2011 και του 2012, είναι να είχε ταυτόχρονα συμπληρώσει 21ετία και 23ετία (είτε με πραγματικό χρόνο, είτε με εξαγορές) κατά το επίμαχο έτος (2011, 2012), αλλά και την κρίσιμη ηλικία (52, 55) έως και 18/08/2015. Διαφορετικά, εμπίπτει στις μεταβατικές αυξήσεις των ηλικιακών ετών και θα πρέπει να ανατρέξει στους νέους πίνακες συνταξιοδότησης.

Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, η σύνταξη των τριτέκνων είναι πλήρης και αναλογική των ετών ασφάλισης τη στιγμή της αίτησης.


Τι ισχύει γενικώς για άνδρες και γυναίκες με 25ετία στο Δημόσιο;


Οι άνδρες δημόσιοι υπάλληλοι που συμπληρώνουν την 25ετία μέχρι το τέλος του 2010 μπορούν να αποχωρήσουν στα 65 με πλήρη και στα 60 με μειωμένη σύνταξη. Διαφορετικά (μειωμένα) όρια ηλικίας ισχύουν για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα τη διετία 2011-2012. Ειδικότερα, το όριο ηλικίας διαμορφώνεται στα 61 (56 μειωμένη) το 2011 και στα 63 (58 μειωμένη το 2012).



Αυτό το οποίο πρέπει να προσέξει ένας άνδρας δημόσιος υπάλληλος που επιθυμεί να συνταξιοδοτηθεί άμεσα είναι να είχε ταυτόχρονα συμπληρώσει 25ετία (είτε με πραγματικό χρόνο, είτε με εξαγορές) κατά το επίμαχο έτος (2010, 2011, 2012), αλλά και την κρίσιμη ηλικία (60-65, 56-61, 58-63) έως και 18/08/2015. Διαφορετικά, εμπίπτει στις μεταβατικές αυξήσεις των ηλικιακών ετών και θα πρέπει να ανατρέξει στους πίνακες συνταξιοδότησης.



Αναφορικά με τις γυναίκες, κερδισμένες είναι οι ασφαλισμένες που θεμελίωσαν δικαίωμα μέχρι το τέλος του 2010 με το όριο ηλικίας να διαμορφώνεται στα 60 για πλήρη σύνταξη και στα 55 για μειωμένη.

Διαφορετικά (μειωμένα) όρια ηλικίας ισχύουν για όσες θεμελιώνουν δικαίωμα τη διετία 2011-2012. Ειδικότερα, το όριο ηλικίας διαμορφώνεται στα 61 (56 μειωμένη) το 2011 και στα 63 (58 μειωμένη το 2012). Δηλαδή, τη διετία 2011-2012 ισχύουν ακριβώς τα ίδια ηλικιακά όρια με τους άνδρες.

Αυτό το οποίο πρέπει να προσέξει μια γυναίκα δημόσιος υπάλληλος που επιθυμεί να συνταξιοδοτηθεί άμεσα είναι να είχε ταυτόχρονα συμπληρώσει 25ετία (είτε με πραγματικό χρόνο, είτε με εξαγορές) κατά το επίμαχο έτος (2010, 2011, 2012), αλλά και την κρίσιμη ηλικία (55-60, 56-61, 58-63) έως και 18/08/2015. Διαφορετικά, εμπίπτει στις μεταβατικές αυξήσεις των ηλικιακών ετών και θα πρέπει να ανατρέξει στους πίνακες συνταξιοδότησης.


Τι ισχύει πλέον για την σύνταξη με 35ετία;


H σύνταξη με συμπλήρωση 35 ετών ασφάλισης συνεχίζει μετά από την ψήφιση του Ν.4336/2015 να είναι ένας από τους βασικούς τρόπους συνταξιοδοτήσεως των δημοσίων υπαλλήλων. Η διαφοροποίηση που υπάρχει πλέον για τις περισσότερες περιπτώσεις υπαλλήλων που επιλέγουν αυτόν τον τρόπο εξόδου, είναι η αύξηση της ηλικίας κατά την οποία μπορούν να αποχωρήσουν. Αυτό αφορά τους ασφαλισμένους μετά τις 31.12.1982, διότι οι ασφαλισμένοι πριν το 1983, μπορούν να αποχωρήσουν σε οποιαδήποτε ηλικία, εάν έχουν συμπληρώσει 35ετία μέχρι τις 18.8.2015.



Οι διορισμένοι μετά τις 31.12.1982 λοιπόν μπορούν να συνταξιοδοτηθούν, εάν είχαν συμπληρώσει 25ετία μέχρι το 2010, με την συμπλήρωση 35 ετών ασφάλισης και του 58ου έτους της ηλικίας τους. Εάν δεν είχαν συμπληρώσει όλες τις παραπάνω προϋποθέσεις μέχρι τις 18.8.2015, τότε αυξάνεται η ηλικία κατά την οποία μπορούν να συνταξιοδοτηθούν, και υπάγονται στον Πίνακα 1 του νέου νόμου και η ηλικία αποχωρήσεώς τους διαμορφώνεται ανάλογα με το έτος που συμπληρώνουν τα 58 τους χρόνια και τα 35 χρόνια ασφάλισης .



Επίσης μπορούν να συνταξιοδοτηθουν, εάν είχαν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι το 2011 με την συμπλήρωση 36 ετών ασφάλισης και του 58ου έτους της ηλικίας τους. Εάν δεν είχαν συμπληρώσει όλες τις παραπάνω προϋποθέσεις μέχρι τις 18.8.2015, τότε αυξάνεται η ηλικία κατά την οποία μπορούν να συνταξιοδοτηθούν, και υπάγονται στον Πίνακα 1 του νέου νόμου και η ηλικία αποχωρήσεώς τους διαμορφώνεται ανάλογα με το έτος που συμπληρώνουν τα 58 τους χρόνια και τα 36 χρόνια ασφάλισης.

Τέλος μπορούν να συνταξιοδοτηθούν, εάν είχαν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι το 2012 με την συμπλήρωση 37 ετών ασφάλισης και του 59ου έτους της ηλικίας τους. Εάν δεν είχαν συμπληρώσει όλες τις παραπάνω προϋποθέσεις μέχρι τις 18.8.2015, τότε αυξάνεται η ηλικία κατά την οποία μπορούν να συνταξιοδοτηθούν, και υπάγονται στον Πίνακα 1 του νέου νόμου και η ηλικία αποχωρήσεώς τους διαμορφώνεται ανάλογα με το έτος που συμπληρώνουν τα 59 τους χρόνια και τα 37 χρόνια ασφάλισης.


Υπάρχει άλλος τρόπος συνταξιοδότησης των εκπαιδευτικών;


Πριν την ψήφιση του Ν. 4336/2015, για τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ίσχυαν, επίσης, οι επιπλέον «ειδικές» προϋποθέσεις που προέβλεπε ο νόμος 3075/2002, δηλαδή 30 έτη υπηρεσίας και ηλικία 55 ετών για όσους έχουν διοριστεί μέχρι 31-12-82 και 30 έτη υπηρεσίας και ηλικία 60 ετών για όσους έχουν διοριστεί/ ασφαλιστεί μετά την 1-1-83, εφόσον έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα (25ετία) μέχρι 31-12-2010.



Πλέον, με το νέο ασφαλιστικό νόμο ( ν. 4336/2015,4337/2015,) και σύμφωνα με την εγκύκλιο αρ.πρ. 124069/0092/10-11-2015 του ΥΠ.ΟΙ, για να μπορεί ένας εκπαιδευτικός να πάρει σύνταξη με τις παραπάνω προϋποθέσεις, θα πρέπει να είχε συμπληρώσει μέχρι τις 18 Αυγούστου 2015 τόσο τα 30 χρόνια υπηρεσίας και όσο τα 55 του έτη εάν είναι διορισμένος πριν το 1983 ή 30 χρόνια υπηρεσίας και τα 60 έτη του εάν είναι διορισμένος μετά το 1983. Προσοχή πρέπει να δοθεί ότι και στις δύο περιπτώσεις, ο εκπαιδευτικός πρέπει να έχει συμπληρώσει 25ετία μέχρι τις 31.12.2010. Εάν λοιπόν, ο εκπαιδευτικός δεν πληρούσε αθροιστικά τις παραπάνω προϋποθέσεις στις 18.8.2015 , μετατίθεται προς τα πάνω το όριο ηλικίας συνταξιοδοτήσεώς του, με τις διατάξεις περί εκπαιδευτικών και θα πρέπει να ανατρέξει στους πίνακες ορίων ηλικίας του Ν. 4336/2015, 



Με βάση την πιο πάνω εγκύκλιο του ΥΠΟΙ ισχύουν για τους εκπαιδευτικούς και οι παρακάτω μεταβατικές διατάξεις, αν έχουν θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης(25 χρόνια) μέχρι 31.12.2010 και δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία συνταξιοδότησης μέχρι 18.8.2015, και μπορούν να συνταξιοδοτηθούν: 

α) Με τη συμπλήρωση 35 χρόνων ασφάλισης και ανεξαρτήτου ορίου ηλικίας, εάν έχουν διοριστεί στο Δημόσιο μέχρι 31.12.1982 

β) Με τη συμπλήρωση 35 χρόνων ασφάλισης και του 58ου έτους της ηλικίας ή με τη συμπλήρωση 37 χρόνων ασφάλισης και ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας, εάν έχουν διοριστεί στο Δημόσιο από 1.1.1983. 

γ) Όσοι θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης το 2011( 25 χρόνια), με τη συμπλήρωση 36 χρόνων ασφάλισης και του 58ου έτους της ηλικίας. 

δ) Όσοι θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης το 2012( 25 χρόνια), με τη συμπλήρωση 37 ετών ασφάλισης και του 59ου έτους της ηλικίας. 

Με βάση τα πιο πάνω, δε θίγονται από το νέο ασφαλιστικό μόνο όσοι μέχρι 18.8.2015 έχουν συμπληρώσει τα έτη ασφάλισης και το όριο ηλικίας με βάση το προηγούμενο ασφαλιστικό.


Ποιους/ες αφορούν οι πίνακες 1 και 2;


Στον πίνακα 1 υπάγονται όσοι συνταξιοδοτούνται με 35 χρόνια υπηρεσίας και άνω και έχουν θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης (25 χρόνια) μέχρι 31.12.2012. Στον πίνακα 2 υπάγονται όσοι συνταξιοδοτούνται με λιγότερα από 35 χρόνια υπηρεσίας. Είναι ευνόητο ότι μετά την 1.1.2022 δεν ισχύουν οι μεταβατικές διατάξεις και όλοι συνταξιοδοτούνται σε ηλικία 67 ετών ή με τη συμπλήρωση 40 ετών ασφάλισης και του 62ου έτους της ηλικίας, ( αλλά η τελευταία διάταξη δεν αφορά τους εκπαιδευτικούς, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης).


Πώς διαμορφώνονται οι νέες αποδοχές συνταξιούχων-μειώσεις του νόμου 4387/16


Έως και το 35% θα φτάσουν οι μειώσεις στις αποδοχές των συνταξιούχων με βάση το νέο ασφαλιστικό.



Ο μέσος όρος των συνταξιούχων θα δει απώλειες εισοδήματος της τάξης του 15%.



Oι νέες συντάξεις υπολογίζονται ως το άθροισμα της εθνικής σύνταξης των 384 ευρώ και της ανταποδοτικής η οποία υπολογίζεται κλιμακωτά και με βάση τον χρόνο ασφάλισης.

Το μεγαλύτερο βάρος θα κληθούν να σηκώσουν οι νέοι συνταξιούχοι καθώς θα υπολογίζεται η τελευταία πενταετία της κρίσης κατά την οποία οι αποδοχές μειώθηκαν κατακόρυφα.


Πώς μπορεί να γίνει έξοδος με πλήρη σύνταξη πριν από το 62ο έτος με χρήση των πλασματικών χρόνων;


Όλοι οι ασφαλισμένοι χρειάζονται να έχουν 35ετία έως το 2012 ή 35, 36 και 37 έτη στην ηλικία συνταξιοδότησης. 



Oι νέοι «πλασματικοί» χρόνοι (τέκνα, σπουδές κλπ) αναγνωρίζονται μόνο από εκείνους που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από 1/1/2011 και μετά. Αντίθετα, όσοι θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31/12/2010 αναγνωρίζουν τους χρόνους που ίσχυαν με τους προηγούμενους νόμους (π.χ. στρατιωτική θητεία, χρόνος ανατροφής παιδιών κ.λπ.).



Ο εκπαιδευτικός μπορεί να κάνει εξαγορά πλασματικών ετών φθηνότερα, αρκεί να έχει υποβάλει αίτηση έως το τέλος του 2016. Το ποσό εξαγοράς δεν είναι απαραίτητο να καταβληθεί άμεσα, αλλά κατόπιν επιλογή του υπαλλήλου μπορεί να παρακρατηθεί με δόσεις κατά τον χρόνο συνταξιοδότησης

Το κόστος εξαγοράς θα υπολογιστεί με 6,67% των συντάξιμων αποδοχών (όπως είχαν διαμορφωθεί τον Οκτώβριο του 2011), ενώ όσοι υποβάλουν αίτηση εξαγοράς πλασματικού χρόνου από 1/1/2017 πληρώνουν τον κάθε μήνα που αναγνωρίζουν με το 20% των σημερινών αποδοχών.

Για παράδειγμα, υπάλληλος με πτυχίο ΑΕΙ (κατηγορία Π.Ε.) που θέλει να αναγνωρίσει 2 έτη από στρατιωτική θητεία για να συμπληρώσει 35ετία και να αποχωρήσει στα 59 θα πληρώσει μεταξύ 90 ως 117 ευρώ το μήνα, δηλαδή από 2.160 ως 2.808 ευρώ για τους 24 μήνες του στρατού, αν έχει κάνει αίτηση έως 31/12/2016. Το κόστος βγαίνει με 6,67% επί των συντάξιμων αποδοχών με το μισθό κλιμακίου που είχε τον Οκτώβριο του 2011. 

Αν όμως κάνει αίτηση τώρα ή έχει κάνει μετά τις31/12/2016, θα πληρώσει το 20% στο σύνολο μισθού και επιδομάτων. Αν παίρνει 2.200 ευρώ, ο κάθε μήνας κοστίζει 440 ευρώ και οι 24 μήνες του στρατού 10.560 ευρώ!


Πλασματικά μπορούν και συμφέρει να αναγνωρίσουν στο Δημόσιο μέχρι 31/12/2016, οι εξής κατηγορίες υπαλλήλων:



1. Νέοι ασφαλισμένοι στο Δημόσιο (μετά το 1993) και ασφαλισμένοι με λίγα χρόνια ασφάλισης. Μπορούν πλέον να συνταξιοδοτηθούν πριν από τα 67 μόνο με 40 χρόνια ασφάλισης από την ηλικία των 62 ετών. Τα 40 χρόνια μπορούν να τα συγκεντρώσουν μόνο με την εξαγορά πλασματικών ετών, τα οποία μπορεί να φτάσουν από 7 έως και 12 χρόνια, εάν έχουν και παιδιά!



2. Παλαιοί ασφαλισμένοι που έχουν ή πλησιάζουν την ηλικία των 58 ετών αλλά δεν έχουν 35ετία.


3. Παλαιοί ασφαλισμένοι που έχουν την ηλικία των 55 ετών, μέχρι 18/8/2015, μπορούν να συμπληρώσουν με εξαγορά πλασματικών 37ετία και να αποχωρήσουν οποτεδήποτε, αποφεύγοντας περαιτέρω αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησής τους.

4. Εκπαιδευτικοί διορισμένοι πριν και μετά το 1983 στο Δημόσιο, εάν έχουν συμπληρωμένη την απαιτούμενη ηλικία, μπορούν με την εξαγορά πλασματικών να συμπληρώσουν αναδρομικά 30ετία και να συνταξιοδοτηθούν με την ειδική διάταξη για εκπαιδευτικούς.

5. Γονείς ανηλίκων και τρίτεκνοι μπορούν με την εξαγορά πλασματικών ετών να θεμελιώσουν δικαίωμα το 2011 και το 2012 και ανάλογα με την ηλικία τους, είτε να αποχωρήσουν άμεσα με σύνταξη είτε να αποφύγουν το να παραμείνουν εργαζόμενοι για πολλά χρόνια ακόμα. Το ίδιο ισχύει ειδικότερα για μητέρες ανηλίκων που με εξαγορά πλασματικών θεμελιώνουν δικαίωμα το 2010.


Ποιο είναι το ύψος των νέων συντάξεων;


Σημείο αναφοράς λοιπόν για ολόκληρο το ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό σύστημα αποτελεί πλέον ο ν. 4387/16 (νόμος Κατρούγκαλου), ο οποίος ενσωματώνει και ενσαρκώνει όλες τις πτυχές της αντι-ασφαλιστικής «μεταρρύθμισης» των τελευταίων δεκαετιών. Παρακάμπτοντας το σχολιασμό των κρίσιμων δομικών μεταβολών και της νέας «αρχιτεκτονικής», που ναρκοθετούν τόσο το απόλυτο μέγεθος των μελλοντικών παροχών όσο τον κοινωνικό-δημόσιο χαρακτήρα τους, ας δούμε τις άμεσες επιπτώσεις και τα νέα δεδομένα που αφορούν στο ύψος των συντάξεων.



Σαν γενική παρατήρηση αναφέρουμε ότι, ο νέος τρόπος υπολογισμού επηρεάζει αρνητικά την αναλογικότητα μεταξύ παροχής και ετών ασφάλισης. Το ποσό της σύνταξης δηλαδή μειώνεται αναλογικά όσο αυξάνονται τα έτη ασφάλισης και οι καταβαλλόμενες εισφορές. Μπορούμε να πούμε ότι, για ασφαλισμένους με περισσότερα από 25 έτη ασφάλισης η μείωση των συντάξεών τους είναι δεδομένη και κυμαίνεται μεταξύ 15% και 25%. Όσο για τις κατώτατες συντάξεις γήρατος οι πράγματι θετικές διαφορές στην ουσία μετατρέπονται σε αρνητικές, αφού οι απώλειες λόγω κατάργησης του ΕΚΑΣ ή της «εξαΰλωσης» της επικουρικής σύνταξης είναι κατά πολύ υψηλότερες.



Το ποσό της σύνταξης μειώνεται αναλογικά όσο αυξάνονται τα έτη ασφάλισης και οι εισφορές


ΠΙΝΑΚΑΣ1: Με 35 έτη ασφάλισης
ΠΙΝΑΚΑΣ 2: Με 30 έτη ασφάλισης
ΠΙΝΑΚΑΣ 5: Τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης



Δηλαδή ένας εκπαιδευτικός κατηγορίας ΠΕ με 35 έτη ασφάλισης αντί 1.323,20 ευρώ θα λάβει 962,10 ευρώ (διαφορά -361,10 ευρώ)



Δεδομένες είναι επίσης οι μειώσεις στις συντάξεις αναπηρίας όπου καθοριστικός παράγοντας στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι το ποσό της αναλογικής αλλά της εθνικής σύνταξης, το ύψος της οποίας συνδέεται με το ποσοστό της αναπηρίας. Τέλος, στις συντάξεις θανάτου έχουμε τη μεγάλη «σφαγή», αφού η ακραία αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου προβλέπει ακόμη και την οριστική απώλεια του συνταξιοδοτικού δικαιώματος μετά την παρέλευση τριετίας εάν το δικαιοδόχο μέλος δεν έχει συμπληρώσει τα 55 έτη, ενώ επιφέρει μειώσεις από 35% έως 100%.

Ακόμα οφείλουμε να τονίσουμε το εξής: Οι μειώσεις που αφορούν στις «επανυπολογισμένες» συντάξεις υπολογίζονται με δεδομένο το ανώτατο πλαφόν του 18% (χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι μειώσεις λόγω κατάργησης επιδομάτων), ενώ οι πραγματικές προσωπικές διαφορές, κυρίως σε συντάξεις πάνω από τα 1.000 ευρώ, σε πολλές περιπτώσεις είναι κατά πολύ υψηλότερες. Θεωρούμε λοιπόν ότι μεσοπρόθεσμα -πέρα από τα επικοινωνιακά παιχνίδια που επικεντρώνονται στο ενδεχόμενο αναβολής εφαρμογής της συγκεκριμένης διάταξης- είναι πολύ πιθανή η κατάργηση του συγκεκριμένου πλαφόν ώστε αυτές να εξισωθούν πλήρως με τις νέες συντάξεις (μην ξεχνάμε ότι, κατά την ψήφιση του ν.4387/16 και μέχρι την ψήφιση του ν.4472/17 θεωρείτο κατοχυρωμένο «επ’ άπειρον» ολόκληρο το ποσό της προσωπικής διαφοράς για τις παλαιές συντάξεις). Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης ότι, η μείωση του αφορολόγητου από 1/1/2020 θα επηρεάσει αρνητικά σχεδόν το 80% των συντάξεων.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ένα παράδειγμα επανυπολογισμένης σύνταξης και των μειώσεων που προκύπτουν λαμβάνοντας υπόψη το πλαφόν του 18% :

Συνταξιούχος Δημοσίου ΠΕ κατηγορίας με 35 έτη ασφάλισης και σημερινό μικτό ποσό σύνταξης 1.323,20 ευρώ από 1/1/2019 θα λαμβάνει 1.085,02 ευρώ (-18%). Ολόκληρη η προσωπική διαφορά είναι 361,10 και αν καταργηθεί θα λαμβάνει 962,10 ευρώ.

Μεγαλύτερος όμως και ακόμη πιο δυσάρεστος είναι ο αιφνιδιασμός που αφορά στις παλαιές συντάξεις όταν ο δικαιούχος έχει αποβιώσει μετά την ψήφιση του ν.4387/16. Δυστυχώς υπήρξε παρανόηση και το δικαιοδόχο μέλος θεωρούσε πως οι νέες ρυθμίσεις για τις συντάξεις χηρείας δεν τον/την αφορούν αλλά ισχύουν μόνο για συντάξεις γήρατος που θα απονεμηθούν αρχικά με το νέο νόμο και κάποια στιγμή θα μετατραπούν σε χηρείας, κάτι που βέβαια δεν ισχύει.


Ποιες είναι οι συνολικές  μειώσεις στις συνταξιοδοτικές δαπάνες 2019-2022;


• Ο ν. Κατρούγκαλου ισχύει από 13.5.2016 και εφαρμόζεται για τους νέους συνταξιούχους των οποίων οι συντάξεις είναι μειωμένες κατά 20-25 % σε σχέση με τις συντάξεις προ του ν. Κατρούγκαλου. Αυτή είναι η αλήθεια. Οι μειώσεις, με τον περίφημο επανυπολογισμό, που προβλέπει ο νόμος αυτός για τους συνταξιούχους πριν από 13.5.2016(ν. 4387/2016) έχουν ξαναψηφιστεί δύο φορές από τη Βουλή, ν.4472/2017 και ν. 4549/2018. Με τον τελευταίο νόμο προβλέπονται επακριβώς οι μειώσεις για 4 χρόνια, από 2019 μέχρι και το 2022.



• 1. Για το 2019: Από συντάξεις 2.882.000.000, από επιδόματα 138.000.000 και από ΕΚΑΣ 853.000.000 , από επικουρικές 232.000.000, σύνολο: 4.105.000.000 €

2.Για το 2020: Από συντάξεις 2.967.000.000, από επιδόματα 140.000.000, από επικουρικές 225.000.000, σύνολο 3.332.000.000 €

3. Για το 2021: Από συντάξεις 3.115.000.000 , από επιδόματα 143.000.000, από επικουρικές 218.000.000, σύνολο 3.476.000.000 €
4. Για το 2022: Από συντάξεις 2.918.000.000, από επιδόματα 143.000.000, από επικουρικές 212.000.000 σύνολο 3.273.000.000 €)

Οι εξευτελιστικές νέες συντάξεις του νόμου Κατρούγκαλου, μαζί με τις παλιές περικοπές, εξασφαλίζουν σήμερα τα τεράστια πλεονάσματα στον ΕΦΚΑ, τα οποία, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση, για το 2019 θα φτάσουν τα 4,1 δισ. ευρώ! Πρόκειται για πλεονάσματα βγαλμένα από το «αίμα» των συνταξιούχων και των ασφαλισμένων και όχι βέβαια από... τη «νοικοκυροσύνη» της κυβέρνησης, όπως διατείνονται στο υπουργείο Εργασίας.


Τι θα γίνει με τις παλιές συντάξεις;


• Η κυβέρνηση υπόσχεται ότι δε θα κάνει μειώσεις από 2019, χωρίς να καταργήσει το ν. Κατρούγκαλου και χωρίς να μας λέει τι θα γίνει για τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα ο Υπουργός Οικονομικών στο Λονδίνο ισχυρίστηκε ότι οι μειώσεις των συντάξεων δεν είναι διαρθρωτικό μέτρο, γιατί κρέμεται πάνω από τα κεφάλια μας η ρήτρα ευθανασίας για τους άνω των 70 ετών(!), που πρώτος επικαλέστηκε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ.



• Επειδή όμως άλλα λένε και άλλα έχουν ψηφίσει, στο ν. 4472/2017 διαβάζουμε: «Όπως προκύπτει από τα παραπάνω, η παρέμβαση στη συνταξιοδοτική δαπάνη ύψους 1% του ΑΕΠ, η οποία θα τεθεί σε εφαρμογή από 1-1-2019 εδράζεται σε υπέρτερους λόγους δημοσίου συμφέροντος και συγκεκριμένα στην επιτυχή ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής, που θα επιτρέψει την άμεση και σταθερή χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας και τη ασφαλιστικού συστήματος…» Δηλ. στη Βουλή η κυβέρνηση ψηφίζει ότι οι περικοπές έχουν διαρθρωτικό χαρακτήρα, ενώ τώρα που πλησιάζουν οι εκλογές ισχυρίζεται ότι οι περικοπές δεν είναι αναγκαίες.



• Η κυβέρνηση αρνήθηκε στη Βουλή την κατάργηση του νόμου και η απλή αναβολή για μερικούς μήνες της περικοπής των συντάξεων μέχρι τις εκλογές, χωρίς την κατάργηση του θεσμού του επανυπολογισμού, αποτελεί απάτη και είναι ένας νέος εμπαιγμός. Η αναβολή της περικοπής που υπόσχονται, με σκοπό την καλλιέργεια του εφησυχασμού μέχρι τις εκλογές, αφήνει απέξω τους νέους συνταξιούχους από 13.5.2016 , που ήδη έχουν υποστεί τις μειώσεις και για τους οποίους η κυβέρνηση δε λέει τίποτα. Η κατάργηση συνολικά του νόμου Κατρούγκαλου είναι η μόνη λύση.


ΤΙ ΙΣΧYΕΙ ΓΙΑ ΤΟ 2018 ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ –ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ-ΑΛΛΑΓΕΣ


Η ηλικία συνταξιοδότησης το 2018 καθορίζεται, βάσει του ν. 4336/2015, από την πραγματική ηλικία που θα έχουν οι εκπαιδευτικοί μέσα στο 2018. Για παράδειγµα στο ∆ηµόσιο, άνδρες και γυναίκες που συµπληρώνουν το 2018 το 55ο έτος και είχαν 25 χρόνια το 2012 µε ανήλικο τέκνο, βγαίνουν στη σύνταξη µε το νέο όριο ηλικίας που είναι το 61ο έτος. Το 2017 το όριο ήταν 59,5 ετών.



Στο ∆ηµόσιο, οι κατηγορίες που θα έχουν αλλαγές στα όρια ηλικίας το 2018 είναι:


1 Ασφαλισμένοι που προσλήφθηκαν πριν ή µετά το 1983 και συμπληρώνουν 35ετία το 2018. Η κατηγορία αυτή συνταξιοδοτείται µε το όριο ηλικίας που ισχύει όταν συμπληρώνονται τα 35 έτη υπηρεσίας και το 58ο έτος. Με 35ετία και 58 ετών το 2018, το νέο όριο ηλικίας για σύνταξη είναι το 60ό έτος. Αν όµως το 58ο έτος συµπληρώνεται το 2019 ή το 2020, τότε θα βγουν µε το όριο του 2019 ή του 2020, που είναι 60,5 και 61 ετών, γιατί τότε θα έχουν ταυτόχρονα και τις δύο προϋποθέσεις (35 και 58).



2 Ασφαλισμένοι που προσλήφθηκαν µετά την 1η/1/1983 αλλά είχαν και ένσηµα σε άλλα Ταµεία (π.χ. ΙΚΑ) και ο συνολικός τους εργασιακός βίος φτάνει στα 37 έτη το 2018 αποχωρούν στα 58,5.



3 Ασφαλισμένοι που προσλήφθηκαν µετά την 1η/1/1983 και συμπλήρωσαν τα 25 έτη το 2011, και έχουν συνολικά 36 το 2018, συνταξιοδοτούνται µε το νέο όριο ηλικίας, που είναι το 60ό έτος, αρκεί να έχουν κλείσει το 58ο έτος. Αν όµως το 58ο έτος το συµπληρώνουν το 2021 ή το 2022, τότε αναγκαστικά θα παρατείνουν την έξοδο µε σύνταξη και θα αποχωρήσουν για το 2021 στα 61,5, ενώ µε το 58ο έτος το 2022 θα έχουν όριο ηλικίας συνταξιοδότησης το 62ο έτος και υποχρεωτικά 40 χρόνια.

4 Ασφαλισμένοι που προσλήφθηκαν µετά την 1η/1/1983 και συμπλήρωσαν τα 25 έτη υπηρεσίας τους το 2012 συνταξιοδοτούνται στα 60,5, αρκεί να συμπληρώνουν το 59ο έτος και να έχουν συνολικά 37 έτη µέσα στο 2018. Εναλλακτικά αναγνωρίζουν πλασματικούς χρόνους για να πιάσουν τις προϋποθέσεις του 2011 (25 και 36 έτη στο σύνολο µε ηλικία 58 το 2018).

5 Ασφαλισμένοι που έχουν σύζυγο µε αναπηρία 80% και συμπληρώνουν την 25ετία µετά τις 19/8/2015 βγαίνουν µε το όριο ηλικίας που ισχύει για το 50ό έτος. Όσοι κλείνουν τα 50 φέτος, θα αποχωρήσουν στα 60,2.

Προσοχή: Αν η 25ετία συμπληρώθηκε µέχρι 18/8/2015, τότε διατηρούν το δικαίωµα συνταξιοδότησης στο 50ό έτος.

6 Για γονείς παιδιού µε ανικανότητα 67%, η συνταξιοδότηση παραµένει στο 50ό έτος είτε η 25ετία συµπληρωθεί πριν είτε µετά τις 19/8/2015. Η διαφορά είναι ότι αν η 25ετία συµπληρώνεται µετά τις 19/8/2015, το δικαίωµα εξόδου στα 50 το διατηρεί πλέον ο ένας και όχι οι δύο γονείς, όπως ίσχυε εφόσον είχαν και οι δύο την 25ετία πριν από τις 19/8/2015.


ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ ΓΟΝΕΩΝ ΜΕ ΑΝΗΛΙΚΟ


1 Γυναίκες µε 25ετία και ανήλικο τέκνο ως το 2010 έβγαιναν µέχρι το 2015 στη σύνταξη στα 50. Όσες κλείνουν τα 50 το 2018, θα βγουν µε πλήρη σύνταξη στα 60,2. Αν τα 50 τα έκλεισαν το 2017, βγαίνουν στα 58,5, ενώ αν είχαν το 50ό έτος µετά τις 19/8/2015, βγαίνουν στα 55. Σημειωτέον ότι απόφαση Ελεγκτικού Συνεδρίου από τον Απρίλιο του 2016 δικαιώνει και τους άνδρες για σύνταξη µε ανήλικο και διατάξεις του 2010, αλλά η κυβέρνηση δεν την εφαρμόζει.



2 Γονείς (άνδρες και γυναίκες) που συμπλήρωσαν 25ετία το 2011 µε ανήλικο τέκνο έβγαιναν µέχρι το 2015 στη σύνταξη στα 52, ενώ όσοι κλείνουν τα 52 το 2018 θα βγουν µε πλήρη σύνταξη στα 60,2 (σ.σ. :τα όρια ηλικίας για τα

50 και 52 έχουν την ίδια εξέλιξη).


3 Γονείς (άνδρες και γυναίκες) που συμπλήρωσαν 25ετία το 2012 µε ανήλικο τέκνο έβγαιναν µέχρι το 2015 στη σύνταξη στα 55, ενώ όσοι κλείνουν τα 55 το 2018 θα βγουν µε πλήρη σύνταξη στα 61.

4 Οι τρίτεκνοι γονείς έχουν τις ηλικιακές προϋποθέσεις µε τους γονείς ανηλίκων, µε τη διαφορά ότι αντί για 25 χρειάζονται 21 έτη το 2011 και 23 έτη το 2012 για να κατοχυρώσουν τα 52 και 55 και να ακολουθήσουν τα νέα όρια ηλικίας ανάλογα µε το αν έκλεισαν τα 52 ή 55 το 2016, το 2017, το 2018, το 2019, το 2020, το 2021.

5 Γυναίκες µε 3 παιδιά που έχουν 20 έτη στο ∆ηµόσιο ως το 2010 βγαίνουν χωρίς όριο ηλικίας.


ΤΑ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΑ ΕΤΗ ΚΑΤΕΒΑΖΟΥΝ ΤΑ ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ


Με πλασματικούς χρόνους οι ασφαλισμένοι συμπληρώνουν πιο γρήγορα την 25ετία ή τα 35-37 έτη και πιάνουν µμικρότερα όρια ηλικίας. Έτσι:



Στα 35 έτη συνυπολογίζεται η στρατιωτική θητεία.



Στα 36 έτη συνυπολογίζονται 4 έτη και επιπλέον ο πλασµατικός χρόνος παιδιών, που είναι 1 έτος για το πρώτο παιδί, 2 έτη για το δεύτερο και 2 για το τρίτο ή και κάθε επόµενο, µε ανώτατο όριο αναγνώρισης τα 5 έτη.

Για την 25ετία των µητέρων ως το 2010, συνυπολογίζεται εξαγορά του χρόνου παιδιών.

Για την 25ετία γονέων το 2011 και 2012, συνυπολογίζονται 4 και 5 πλασµατικά έτη (σπουδών, θητείας, κ.ά.) και επιπλέον χρόνος λόγω τέκνων.

Παράδειγμα: Οι γυναίκες που έχουν 25ετία το 2011 µπορούν να εξαγοράσουν 1 έτος από χρόνο παιδιών για να έχουν 25ετία το 2010. Αυτομάτως κατοχυρώνουν το 50ό έτος. Οπότε µια ασφαλισμένη που είναι 52 ετών το 2018 και είχε κλείσει τα 50 το 2016 µπορεί να αναγνωρίσει 1 έτος και να έχει 25ετία µε ανήλικο το 2010 και έτσι να βγει στα 56,9 και όχι στα 60,9. Το ίδιο ισχύει και για γονείς µε 25ετία το 2012.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου