Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2023

Παρεμβάσεις ΠΕ: Το ΥΠΑΙΘΑ προετοιμάζει σοβαρές αντιδραστικές ανατροπές στην ειδική αγωγή

Σαράντα μέρες μετά την έναρξη του σχολικού έτους και δυο μήνες μετά την κυκλοφορία των διευκρινιστικών οδηγιών για την παράλληλη στήριξη του υπ. παιδείας (25.08.2023-αρ. πρωτ. 93506 /Δ3) είναι πλέον εμφανής η διπλή στόχευση του εγγράφου:

1. Η εφαρμογή του προγράμματος «εξοικονομώ» στην ειδική αγωγή, που μετά την γενική κατακραυγή εκπαιδευτικού και γονεϊκού κινήματος, οδήγησε σε προσωρινή αναδίπλωση την κυβέρνηση της ΝΔ, αναγκάζοντάς την να «ανακαλύψει» επιπλέον πιστώσεις για την πρόσληψη αναπληρωτών ειδικής αγωγής εκτός του χρονικού και οικονομικού της προγραμματισμού.

2. Η έμμεση προδημοσίευση των βασικών σημείων ενός επικείμενου νόμου της ειδικής εκπαίδευσης μέσω διευκρινιστικών οδηγιών. Με τη μηχανή του χρόνου να μας γυρίζει δέκα χρόνια περίπου πίσω (στο έτος 2014 με υπ. παιδείας τον κ. Αρβανιτόπουλο), το έγγραφο της 25ης Αυγούστου 2023 επιδιώκει να καλλιεργήσει κουλτούρα αποδοχής του νέου τοπίου που διαχρονικά προωθούν οι κυβερνήσεις που ακολουθούν οδηγίες ΕΕ/ΟΟΣΑ για το μέλλον της ειδικής εκπαίδευσης. Βάζοντας το κάρο μπροστά από το άλογο, προδημοσιεύει τη στόχευση της πλήρους ένταξης των μαθητών με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο, νοθεύοντας το καθηκοντολόγιο των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης, δημιουργώντας παράλληλα προϋποθέσεις υλοποίησης και αποδοχής της πλήρους ένταξης, ρευστοποιώντας όποια δομή του στέκεται εμπόδιο.

Το προσχέδιο νόμου του κ. Αρβανιτόπουλου το 2014 (συγκυβέρνηση Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ, ΛΑΟΣ) αποσύρθηκε μετά τη γενική αποδοκιμασία του από τα εκπαιδευτικά σωματεία, τις ενώσεις γονέων και την επιστημονική κοινότητα. Σήμερα ανασύρεται από το χρονοντούλαπο της ιστορίας και γίνεται προσπάθεια να υλοποιηθεί τμηματικά με ορισμένα από τα βασικά του σημεία να περιλαμβάνονται στο έγγραφο της 25ης Αυγούστου 2023.

Η υπογράμμιση ότι «ο εκπαιδευτικός ΕΑΕ του θεσμού της παράλληλης στήριξης – συνεκπαίδευσης τοποθετείται σε σχολείο/α, όχι ως «ατομικός εκπαιδευτικός» μαθητών/τριών, αλλά με σκοπό την ένταξή τους στο σχολικό γίγνεσθαι, σε γνωστικό, κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, η παρέμβασή του έχει δυνατότητα, … να αναφέρεται στον/στη μαθητή/τρια της παράλληλης στήριξης, στις μικροομάδες της τάξης, καθώς και στο σύνολο της τάξης και του σχολείου, όπως οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί».

Μεταφράζουμε ελεύθερα:

1. Οι εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης μπορούν να βρίσκονται σε ένα ή περισσότερα σχολεία, σε μια ή περισσότερες τάξεις σε έναν ή περισσότερους μαθητές.

2. Οι εκπαιδευτικοί της παράλληλης στήριξης μπορούν να βρίσκονται στο πρωινό ή και στο ολοήμερο πρόγραμμα του σχολείου όπως οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί.

3. Οι εκπαιδευτικοί της παράλληλης στήριξης υπηρετούν θεσμό και όχι δομή, άρα μπορούν να είναι περιπλανώμενος θίασος. Αποκατάσταση της αλήθειας: η παράλληλη στήριξη είναι δομή και για αυτό άλλωστε όσοι υπηρέτησαν σε αυτή ως αναπληρωτές θεμελιώνουν, όταν μονιμοποιηθούν, δικαίωμα μετάθεσης στην ειδική αγωγή.

Στο άρθρο 6 του προσχεδίου του 2014 (σχετικά με τη φοίτηση) αναφερόταν: «Ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης αναφέρεται και τοποθετείται σε σχολική μονάδα και όχι αποκλειστικά σε μαθητή. Εάν υπάρχει σοβαρός λόγος, με εισήγηση του οικείου σχολικού συμβούλου και του συμβούλου ΕΑΕ προς την Διεύθυνση Εκπαίδευσης, μπορεί να εξυπηρετήσει διδακτικές ανάγκες ΕΑΕ στο σχολείο» Και παρακάτω: «Η Παράλληλη στήριξη μπορεί εντός του ωραρίου του εκπαιδευτικού να περιλαμβάνει και το ολοήμερο πρόγραμμα».

Οι ομοιότητες και τα συμπεράσματα δικά σας.

Στο έγγραφο της 25ης Αυγούστου 2023 αυθαίρετα αναφέρεται ότι η παρουσία δυο εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης σε ένα τμήμα απαιτεί εισήγηση του ΚΕΔΑΣΥ προς τη διεύθυνση εκπαίδευσης. Ωστόσο το καθηκοντολόγιο του ΚΕΔΑΣΥ δεν προβλέπει ότι κατά την αξιολόγηση μαθητών, θα λαμβάνεται υπόψη ως κριτήριο, και μάλιστα πρωταρχικό, ο αριθμός των μαθητών της τάξης που ήδη έχουν έγκριση για παράλληλη στήριξη, προκειμένου να δοθεί ή όχι αυτού του τύπου η υποστήριξη και σε επόμενους μαθητές. Δεν είναι αριθμός προτεραιότητας στην ουρά η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αναγκών και όποιος πρόλαβε πρόλαβε. Αυτό που έχει νομοθετήσει το υπ. παιδείας από το 2020 είναι η εκ των προτέρων ή και εκ των υστέρων ιεράρχηση των εκπαιδευτικών αναγκών που έχουν διαπιστωθεί από τα ΚΕΔΑΣΥ, μετά από αίτημα του διευθυντή εκπαίδευσης. Αυτό όμως ακυρώνει τον επιστημονικό τους ρόλο, καθώς καλούνται να αντιμετωπίσουν τους μαθητές που αξιολογούν ως αριθμούς και όχι με βάση τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Μέχρι σήμερα η πλειοψηφία των ΚΕΔΑΣΥ στέκεται με τη σωστή πλευρά της εκπαιδευτικής ιστορίας, υπερασπιζόμενη τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών που αξιολογεί και τα επαγγελματικά δικαιώματα των εργαζόμενων σε αυτές τις δομές και δεν έχουν δεχθεί να κάνουν πράξη την προτεραιοποίηση των αιτήσεων.

Οι διευκρινιστικές οδηγίες της 2ης Αυγούστου 2023 δεν είναι στιγμιαίο λάθος. Αποτελούν βασικό στόχο του υπ. παιδείας για να υλοποιηθούν οι εκπαιδευτικές πολιτικές που επιβάλλει (και αποδέχονται μέχρι σήμερα όλες οι κυβερνήσεις) η ΕΕ και ο ΟΟΣΑ.

Αυτό το διάστημα στα σχολεία που υπάρχουν δυο εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης σε ένα τμήμα διεξάγεται ένας άγνωστος ακήρυχτος πόλεμος. Από τη μια οι εκπαιδευτικοί που προσπαθούν να υπηρετήσουν πλήρως και χωρίς περικοπές τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών τους και από την άλλη η προσπάθεια της κυβέρνησης και του υπ. παιδείας (μέσω της διοικητικής πυραμίδας) να επιβάλλει την καταστρατήγησή τους.

Μας γεμίζει αισιοδοξία το γεγονός ότι η νέα βάρδια των εκπαιδευτικών μας είναι υποψιασμένη, είναι αποφασισμένη, απευθύνεται στα σωματεία της και διεκδικεί.

ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΟΤΙ ΘΑ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥΣ

ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΙ ΠΟΛΛΕΣ/ΟΙ

ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΙΟ

ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΤΟΧΗ ΝΑ ΤΟ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΜΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου