Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2023

Άμεση μείωση του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών και των εκπ/κών των ολιγοθεσίων δημοτικών Καμία ανοχή στην εργασιακή εξουθένωση και την καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων του 1/3 του κλάδου Για την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών κανείς/καμιά στο σχολείο μόνος/μόνη!

Στη μέγγενη του δημοσιονομικού κόστους και των δημοσιονομικών απαγορεύσεων συνθλίβονται τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών στο σύνολό τους. Ειδικά στο ζήτημα του ωραρίου, χιλιάδες εκπαιδευτικοί της Α’ βάθμιας, συγκεκριμένα οι νηπιαγωγοί περίπου 5.850 νηπιαγωγείων και οι εκπαιδευτικοί 600 ολιγοθεσίων δημοτικών εξαιρούνται από τη μείωση του διδακτικού τους ωραρίου ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσία τους και το διδακτικό τους ωράριό καθορίζεται από την οργανικότητα της σχολικής μονάδας.

Στην ουσία οι νηπιαγωγοί και οι εκπαιδευτικοί των ολιγοθεσίων εξαιρέθηκαν από αυτή την κατάκτηση -αποτέλεσμα των αγώνων και των διεκδικήσεων του εκπαιδευτικού κινήματος-. Οι κυβερνήσεις διαχρονικά αρνήθηκαν το δικαίωμα τους στη μείωση ωραρίου γιατί δεν θέλουν να αναλάβουν το οικονομικό κόστος αυτής της μείωσης και γιατί στην ουσία αποτυπώνουν υποτίμηση της εργασίας των εκπαιδευτικών αυτών των μονάδων. Τα νηπιαγωγεία και τα ολιγοθέσια δεν είναι βάρος, είναι αναγκαιότητα!

Οι νηπιαγωγοί και οι εκπαιδευτικοί των ολιγοθέσιων σχολείων ζουν εργασιακή εξουθένωση με διδακτικό ωράριο που δεν βαίνει μειούμενο αναλόγως των χρόνων υπηρεσίας. Οι νηπιαγωγοί ιδιαίτερα, με 30 διδακτικές ώρες χωρίς διάλειμμα, σε ένα σχολείο που γίνεται αβίωτο, με τον όγκο των διοικητικών καθηκόντων που έχει επιβληθεί στις/στους προϊσταμένες/νους ακόμα κι αν αυτές/οι δεν το έχουν επιλέξει.

Η τραγική περίπτωση της νηπιαγωγού στον Πύργο που λιποθύμησε ενώ δεν υπήρχε άλλη νηπιαγωγός ή βοηθητικό προσωπικό στη σχολική μονάδα, ανέδειξε μια ακόμα πολύ σοβαρή πλευρά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, υπήρξε μεγάλος κίνδυνος για την ίδια τη συνάδελφο που έμεινε αβοήθητη αλλά και για τα παιδιά που μόνα και σοκαρισμένα έκλαιγαν χωρίς να καταλαβαίνουν τι συμβαίνει.


Με τον ίδιο τρόπο, περίπτωση που αυτή τη φορά αφορούσε παιδί στον σύλλογο ΣΕΠΕ Αιγάλεω, θα κατάληγε σε τραγωδία. Αν το περιστατικό που ήταν πολύ δύσκολο, δεν συνέβαινε το πρωί που λειτουργούν περισσότερα τμήματα και οι νηπιαγωγοί κατάφεραν να το αντιμετωπίσουν, τα αποτελέσματα θα ήταν τραγικά. Δε θέλουμε να σκεφτούμε τι θα συνέβαινε αν το ίδιο παιδί βρισκόταν στο απογευματινό τμήμα που υπάρχει μια νηπιαγωγός, τη στιγμή που έπρεπε να γίνουν μια ακολουθία πραγμάτων που είναι αδύνατον να τα κάνει ένας άνθρωπος. Δεν θέλουμε να σκεφτούμε τι μπορεί να γίνει όταν ξαφνική νόσηση μαθητών και εκπαιδευτικών, ένα ατύχημα, έναν τραυματισμό, πρέπει την κρίσιμη στιγμή να τα αντιμετωπίσει ένας άνθρωπος μόνος του.

Αντίστοιχες σοβαρές συνθήκες επικινδυνότητας διαμορφώνονται για τα παιδιά που έχουν γνωμάτευση από το ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλη στήριξη για όλη τη διάρκεια της παραμονή τους στο σχολείο, που είτε δεν έχουν υποστήριξη από εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής είτε, όταν και όπου έχουν, αυτό γίνεται μόνο κατά τη διάρκεια του πρωινού υποχρεωτικού προγράμματος ενώ παραμένουν αστήριχτα κατά τη διάρκεια του ολοήμερου προγράμματος από τον εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης και συχνά με έναν μόνο εκπαιδευτικό γενικής αγωγής στο σχολείο ή στο νηπιαγωγείο.

Οι νηπιαγωγοί και οι εκπαιδευτικοί των ολιγοθεσίων σήμερα εργάζονται τις περισσότερες διδακτικές ώρες από όλους τους εκπαιδευτικούς, δεν έχουν κενά ή διαλείμματα και είναι διαρκώς επιφορτισμένοι/ες με την επίβλεψη των παιδιών, σε πολλές περιπτώσεις παραμένοντας μόνες/οι στις σχολικές μονάδες. Η εργασιακή τους εξουθένωσή είναι τεράστια για να ανταπεξέλθουν στον εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό τους ρόλο, διαρκώς αυξανόμενη και η καταπάτηση των εργασιακών τους δικαιωμάτων μόνιμη. Για τις/τους προϊσταμένες/ους μάλιστα, το πραγματικό εργασιακό ωράριο ξεπερνάει κατά πολύ το προβλεπόμενο, αφού έχουν επιπροσθέτως διοικητικά και γραφειοκρατικά καθήκοντα χωρίς καμία πρόβλεψη για μείωση διδακτικού ωραρίου.

Είναι φανερό ότι η καταστροφική για το δημόσιο σχολείο, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ και όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων (ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ-ΣΥΡΙΖΑ) μπορεί να έχει και επικίνδυνα μέχρι και τραγικά αποτελέσματα, βάζοντας σε κίνδυνο ακόμη και τη ανθρώπινη ζωή χωρίς κανέναν ενδοιασμό, χωρίς καμία αναστολή. Η πολιτική της κυβέρνησης, της ΕΕ και του ΟΟΣΑ για το σχολείο της αγοράς, που μεταφέρει τις ευθύνες για τα προβλήματα και την υποχρηματοδότηση του δημόσιου σχολείου στους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές, προσέλαβε για φέτος 20 χιλιάδες λιγότερους/ες αναπληρωτ(ρι)ες μετατρέποντας κάθε μία και έναν από εμάς σε «πολυεργαλεία» για να καλύπτουν τα χιλιάδες κενά και «όπου βγει».

Όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις και το σημερινό υπουργείο Παιδείας διαθέτει απλόχερα χρήματα για αυξήσεις στα επιδόματα των στελεχών και των επίδοξων αξιολογητών, για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των σχολείων που στεγάζονται σε κτίρια φτιασιδωμένα ερείπια, σε ακατάλληλες αίθουσες και σε κοντέινερ κλουβιά, για τα νέα αναλυτικά προγράμματα των δεξιοτήτων και της κατακερματισμένης γνώσης, αλλά περιορίζεται σε κονδύλια φτώχειας και ελαστικής εργασίας εναλλασσόμενης με την ανεργία για το διορισμό και τις προσλήψεις εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, για την εκπαίδευση και την ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Εξαπολύει δριμύτατη επίθεση στο δημόσιο και δωρεάν σχολείο μέσα από τις επιχειρούμενες αναδιαρθρώσεις για αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση εκπαιδευτικών, μαθητών και σχολείων όταν είναι αυτοί που αντιστέκονται, αγωνίζονται και μοχθούν για να το κρατήσουν όρθιο για όλα τα παιδιά, για τα μορφωτικά τους δικαιώματα, για όλους τους εκπαιδευτικούς. Κρατά ομήρους και εκβιάζει με ανυπόστατες απειλές και τρομοκρατία τους «δόκιμους» εκπαιδευτικούς που όφειλε να μονιμοποιήσει.

Η 91η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ (26 – 29/06/2022) έλαβε ομόφωνη απόφαση για άρση της ανισότητας του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών ολιγοθέσιων σχολικών μονάδων (νηπιαγωγών, δασκάλων, ειδικοτήτων) σε σχέση με το αντίστοιχο των υπόλοιπων εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η απόφαση αυτή για άλλη μια φορά ανέδειξε τη σοβαρότητα και το μακροχρόνιο του προβλήματος, με έμφαση στο ωράριο των νηπιαγωγών.

Σε αυτά τα πλαίσια, η μείωση των μαθητών ανά τμήμα μέχρι 15 παιδιά ανά νηπιαγωγό, η τοποθέτηση ενός επιπλέον νηπιαγωγού σε κάθε Νηπιαγωγείο αποτελούν αναγκαία μέτρα για να επιλυθεί το ζήτημα της μείωσης του ωραρίου και αυτονόητα αναγκαία συνθήκη για την επιπρόσθετη εποπτεία των μαθητ(ρι)ών και την εργασιακή ασφάλεια των νηπιαγωγών, που συχνά βρίσκονται μόνες/οι στις σχολικές μονάδες.

Οι πολιτικές λιτότητας, καταπάτησης εργασιακών δικαιωμάτων και η απαξίωση του θεσμού του νηπιαγωγείου και γενικότερα της δημόσιας εκπαίδευσης από τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις είναι η αιτία για την ανυπαρξία στήριξης των μορφωτικών αναγκών των μαθητών μας, για την αύξηση των μαθητών στα τμήματα από 22 σε 25, για την εγκατάλειψη των κτιριακών υποδομών και αποτελούν το βασικό ανάχωμα στην ουσιαστική εφαρμογή της μείωσης του ωραρίου των νηπιαγωγών. Οι δηλώσεις του Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘ, που εναποθέτουν την επίλυση του ζητήματος στην ίδρυση επιπλέον πολυδύναμων νηπιαγωγείων αποδεικνύουν περίτρανα πως δεν υπάρχει καμία πολιτική πρόθεση για την εξάλειψη των ανισοτήτων.

Τα δικαιώματά μας δεν είναι αριθμοί, δε μετριούνται με τους δημοσιονομικούς στόχους, και τις «αντοχές της οικονομίας». Δεν θα ανεχτούμε να συνεχίζεται η καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων νηπιαγωγών και εκπαιδευτικών ολιγοθεσίων, την ένταση της εργασιακής τους εξουθένωσης, το καθεστώς εξαίρεσης που έχουν επιβάλει οι αποφάσεις των κυβερνήσεων. Το εκπαιδευτικό κίνημα διεκδικεί και υπερασπίζεται το δικαίωμα όλων των εκπαιδευτικών, χωρίς καμία διάκριση, στη μείωση του ωραρίου τους ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας και την αποσύνδεσή του από την οργανικότητα των σχολικών μονάδων που υπηρετούν.

Απαιτούμε:

1. Μείωση των μαθητών ανά τμήμα/Στο Νηπιαγωγείο αναλογία εκπαιδευτικών-μαθητών 1 προς 15

2. Σε νηπιαγωγεία με μικρότερο αριθμό των 15 μαθητών/τριών τοποθέτηση μιας/ενός ακόμα νηπιαγωγού

3. Μείωση του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών και των εκπαιδευτικών ολιγοθεσίων στο επίπεδο του ωραρίου των συναδέλφων των πολυθεσίων σχολείων της Πρωτοβάθμιας με καθολική εφαρμογή της κλιμακωσής του αναλόγως των χρόνων υπηρεσίας και απώτερο στόχο την εξίσωση με το ωράριο της Β/θμιας για όλους τους εκπαιδευτικούς. Υπολογισμός ως διδακτικός χρόνος όλος ο χρόνος παραμονής των παιδιών στο Νηπιαγωγείο (διαλείμματα –προσέλευση –αποχώρηση).

4. Την τοποθέτηση ενός/μίας επιπλέον νηπιαγωγού σε κάθε Νηπιαγωγείο, ενός/μίας επιπλέον εκπαιδευτικού σε κάθε ολιγοθέσια σχολική μονάδα, με σύσταση οργανικών θέσεων, με σταθερή σχέση εργασίας και αποκλειστική διάθεση.

5. Την άμεση απόδοση των δεδουλευμένων υπερωριών στους/στις νηπιαγωγούς των οργανικά ή/και λειτουργικά 4/θέσιων νηπιαγωγείων.

6. Βοηθητικό Προσωπικό (καθαρίστριες/ες-τραπεζοκόμους κλπ) με μόνιμη και σταθερή σχέση εργασίας σε όλη την διάρκεια λειτουργίας του σχολείου.

7. Σύγχρονα ασφαλή Κτίρια/Ανεγέρσεις νέων σχολικών μονάδων/Όχι στα κοντέινερ και τα ΣΔΙΤ

Οργανώνουμε την αντίσταση, προτείνουμε στα πλαίσια του συνολικού αγωνιστικού σχεδιασμού που έχουμε καταθέσει ως Παρεμβάσεις:

· Μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης και διεκδίκησης

· επαναλαμβανόμενες κινητοποιήσεις στο ΥΠΑΙΘ και τις κατά τόπους διευθύνσεις ΠΕ για την με προοπτική απεργιακής κλιμάκωσης.

Φτάνει πια! Όταν λέμε ίσα δικαιώματα εννοούμε ΙΣΑ δικαιώματα!

Αγώνας για ισότητα, ισονομία και εργασιακή ασφάλεια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου