Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2019

Η επίθεση ενάντια στη δημόσια δωρεάν ειδική εκπαιδευση είναι νεοφιλελεύθερο σχέδιο ενάντια στις ανάγκες των παιδιών με αναπηρία και το δικαίωμα στη μάθηση

Με έντονες τυμπανοκρουσίες και μεγάλη κινητικότητα ξεκίνησε ο Σεπτέμβρης του 2019 για τον χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Από τη μια οι ανακοινώσεις της κυβέρνησης της ΝΔ για την υποτιθέμενη προτεραιότητα που δίνει στους ανάπηρους και από την άλλη η δραστηριοποίηση των γνωστών εργολαβικών εκπροσώπων αναπηρικών ενώσεων που αναλαμβάνουν να «συνδράμουν» το έργο της για την αποδόμηση της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στην Ελλάδα. 

Αρχές Σεπτέμβρη εκπρόσωποι του υπ. Παιδείας μεταβαίνουν στη Γενεύη και «εξετάζονται» από την επιτροπή του ΟΗΕ, αναφορικά με την υλοποίηση της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία που είχε υπογραφεί το 2012 από την τότε συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Τον Ιούλιο του 2019 η ΕΣΑΜΕΑ ολοκληρώνει την Εναλλακτική Έκθεσή της προς την επιτροπή της σύμβασης ΣΥΝΕΠΙΚΟΥΡΩΝΤΑΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΑ όλες τις πολιτικές δυνάμεις (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ), που βρέθηκαν σε κυβερνητικές θέσεις από το παρελθόν μέχρι σήμερα, στο ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ ενάντια στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση. 

Στο 5ο ΔΕΛΤΙΟ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ: «ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ Η/ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ» (10/9/2019), η ΕΣΑΜΕΑ καταθέτει επιστολή προς την υπ. Παιδείας στην οποία αναφέρει: «ένα τμήμα του πληθυσμού των μαθητών που αντιμετωπίζουν σοβαρές αναπηρίες, μαθητές δηλαδή περισσότερο εκτεθειμένοι στον κοινωνικό αποκλεισμό, παραμένουν σε αυστηρώς διαχωρισμένα πλαίσια εκπαίδευσης. Σημειώνεται ότι ο πληθυσμός των ειδικών σχολείων εξακολουθεί να αυξάνεται τα τελευταία χρόνια», «το άρθρο 24 απαιτεί την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία σε δωρεάν πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στις κοινότητες που ζουν, και απαγορεύει ρητώς τον αποκλεισμό των μαθητών με αναπηρία από το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα, μέσω της μετάβασης από τη διαχωρισμένη ειδική αγωγή και εκπαίδευση στην συμπεριληπτική εκπαίδευση». 

Έτσι η γραφειοκρατική ηγεσία της ΕΣΑΜΕΑ ορίζει ως πρώτη από τις βασικές προτεραιότητες για την εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία, την εκπόνηση και εφαρμογή του ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΡΟΥ σχεδίου «για τη μετάβαση των μαθητών με αναπηρία από τα ειδικά στα γενικά σχολεία». Η επιστολή απαιτεί επίσης ακόμα και την «ταυτόχρονη σταδιακή κατάργηση των τμημάτων ένταξης» χρησιμοποιώντας ως εργαλείο το στόχο της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. 

Η στενή ηγετική ομάδα της ΕΣΑΜΕΑ φαίνεται να διεκδικεί βασικό ρόλο συνδιαμορφωτή της εκπαιδευτικής πολιτικής για τα άτομα με αναπηρίες/ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τη συμμετοχή της σε όλα τα επίπεδα λήψης αποφάσεων για την εκπόνηση εκπαιδευτικών κατευθύνσεων (ΙΕΠ, ΔΙΟΦΑΝΤΟ καθώς και στον ΕΟΠΠΕΠ για την εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση ατόμων με αναπηρία, προβάλλοντας μάλιστα το αίτημα της εξαίρεσης προϋποθέσεων για να μπορέσει να λειτουργήσει ως «κέντρο δια βίου μάθησης»!!! 

Οι παραπάνω μεθοδεύσεις και η αυξανόμενη κινητικότητα σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο σχετικά με την εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία/ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, έρχονται να προστεθούν και να φωτίσουν γεγονότα και νομοθετήματα της προηγούμενης περιόδου. Το συνέδριο της ειδικής αγωγής της ΔΟΕ-ΠΟΕΔ στα Ιωάννινα την Πρωτομαγιά του 2019, οι αντίστοιχες κυβερνητικές διεργασίες στην Κύπρο, οι νομοθετικές επιθέσεις με στόχο την ειδική εκπαίδευση, τις σταθερές δομές της και τους εκπαιδευτικούς που την υπηρετούν από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ (νόμος για τις νέες δομές, τις ΕΔΕΑΥ/ομάδες εκπαιδευτικής υποστήριξης, τα ΚΕΔΔΥ που έγιναν ΚΕΣΥ με εκποίηση αρμοδιοτήτων και σημαντική αλλαγή του ρόλου τους, το προσοντολόγιο των ανεπαρκών και χρονικά επισφαλών διορισμών, το νέο καθηκοντολόγιο των εργαζόμενων στο χώρο της ειδικής αγωγής, η συγχώνευση του ΠΤΔΕ Πάτρας με το τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του αντίστοιχου ΤΕΙ) ΔΕΙΧΝΟΥΝ μια συνολική προσπάθεια επιτάχυνσης των επιλογών ΕΕ-ΟΟΣΑ-επιτροπών ΟΗΕ. 

Οι ανοιχτές/ή και συγκαλυμμένες επιθέσεις διεθνών οργανισμών, μέσω κυρίως της επιτροπής του ΟΗΕ, επιδιώκουν να στρατεύσουν δυνάμεις υπέρ τους και να αμβλύνουν αντιστάσεις και αντιδράσεις του εκπαιδευτικού κινήματος, αξιοποιώντας εύηχες αλλά κενές περιεχομένου μεγαλοστομίες που αποκρύπτουν τον πραγματικό στόχο. Δεν είναι τυχαίο ότι στην πρόσφατη ετήσια έκθεση της ΕΕ υποστηρίζεται ότι η Ελλάδα κακώς έχει ένα εκπαιδευτικό σύστημα με χαμηλά επίπεδα σχολικού αποκλεισμού, υψηλή συμμετοχή στην τριτοβάθμια και με καλά δημόσια πανεπιστήμια και αποφοίτους που εργάζονται σε αγορές εργασίες υψηλών δεξιοτήτων σε όλη την Ευρώπη. Η επίθεση ενάντια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δείχνει ότι στόχος τους είναι να περιορίσουν το δικαίωμα στη μάθηση Τα πρώτα θύματα αυτής της επίθεσης θα είναι οι μαθητές με αναπηρίες/ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (μαθησιακές δυσκολίες, αυτισμό και αναπτυξιακές διαταραχές, νοητική υστέρηση, συναισθηματικές διαταραχές , αισθητηριακές αναπηρίες). 

Παρά το γεγονός ότι η ειδική αγωγή και εκπαίδευση αποτελεί τον στόχο των πιο επιθετικών κύκλων του νεοφιλελευθερισμού, επιλέγεται ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ η καμουφλαρισμένη και ψευδεπίγραφη επίθεσή της, γιατί ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΤΙ ΑΝ ΠΡΑΞΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ θα συσπειρώσουν ακόμα μεγαλύτερες δυνάμεις εναντίον τους. 

Η εμπειρία από χώρες (Ιταλία, Πορτογαλία) που ακολούθησαν το δρόμο της πλήρους ένταξης δομών, εκπαιδευτικών και μαθητών από τις ειδικές δομές φοίτησης στη γενική εκπαίδευση, και παρά τα εύηχα ευχολόγια που τη συνόδευαν («ένα σχολείο για όλους», πολυεπίπεδη στήριξη, διαφοροποιημένη διδασκαλία, μαθησιακά στυλ, καθολικός σχεδιασμός στη μάθηση), δείχνουν ότι αυτό που μένει στο τέλος είναι η πλήρης απαξίωση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών με αναπηρία/ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ειδικότερα η περίπτωση της Πορτογαλίας δείχνει ξεκάθαρα το μέλλον που επιδιώκουν για την ειδική αγωγή. Η πορτογαλική κυβέρνηση από τον Ιούλιο του 2018 ενέταξε το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού των ειδικών σχολείων στα γενικά σχολεία, χωρίς καμιά εξαίρεση. Ήδη από το 2016 η επιτροπή του ΟΗΕ που επέβλεπε την εφαρμογή της συνθήκης της σύμβασης, εισηγήθηκε ρητά και κατηγορηματικά ότι τα ειδικά σχολεία πρέπει να κλείσουν, επειδή συνιστούν μορφή ρατσιστικού διαχωρισμού, απαιτώντας τη μεταφορά πόρων από τα υποτιθέμενα ρατσιστικά περιβάλλοντα στα γενικά σχολεία. Τα πρώην ειδικά σχολεία έχουν μετονομαστεί σήμερα «σε σχολεία αναφοράς» με παροχή κάποιων υπηρεσιών αλλά όχι με χαρακτήρα σχολείων, σχεδόν αποκλειστικά για παιδιά με τύφλωση και κώφωση. 

Στην Ελλάδα, έχει διαμορφωθεί ένα ευνοϊκό νομοθετικό περιβάλλον για την κυβέρνηση της ΝΔ (προίκα από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ), προκειμένου αυτή να επιδιώξει το επόμενο βήμα. Αν και η κατάσταση αυτή μπορεί να έχει πολλές ομοιότητες με την Πορτογαλία, στην Ελλάδα έχει ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΑΦΟΡΑ: έχουμε ήδη αναμετρηθεί με τα σχέδια τους στο παρελθόν και έχουμε επιτύχει να τα ανακόψουμε. 

Γνωρίζουμε τις συνέπειες της εφαρμογής αυτών των ΑΝΤΙεκπαιδευτικών/πολιτκών επιλογών. Γνωρίζουμε επίσης ότι η σημερινή κατάσταση στην ειδική αγωγή υπολείπεται κατά πολύ των αναγκών και των δικαιωμάτων (μορφωτικών και κοινωνικών) των μαθητών που υποστηρίζει, υπολείπεται επίσης κατά πολύ των εργασιακών δικαιωμάτων των λειτουργών που την υπηρετούν (ελαστικές εργασιακές σχέσεις, μοίρασμα εκπ/κών παράλληλης στήριξης σε 2 και περισσότερους μαθητές, προσοντολόγιο ανεπαρκών και χρονικά επισφαλών διορισμών, κ.α.). Αυτοί είναι άλλωστε και οι λόγοι (αλλά και τα αιτήματα) για την ανάπτυξη των αγώνων των τελευταίων χρόνων. Ένα είναι βέβαιο: απέχουμε πολύ ακόμα από την ικανοποίηση όλων των μορφωτικών δικαιωμάτων και αναγκών των μαθητών μας. 

Έχουμε επίσης την πεποίθηση ότι το δίκιο είναι με το μέρος μας. ΘΑ ΔΥΣΚΟΛΕΥΤΟΥΝ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ, ΟΣΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝ ΨΗΦΙΣΟΥΝ, να τους πραγματοποιήσουν. Είμαστε εδώ, έχουμε το δίκιο και θα το επιβάλλουμε, γιατί πολύ απλά, αν οι σχεδιασμοί τους υλοποιηθούν, τότε οι μαθητές με αναπηρίες/ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα χάσουν όλα τα δικαιώματά τους στην εκπαίδευση που ικανοποιεί τις ανάγκες τους. Θα βρεθούν στο σημείο ΜΗΔΕΝ. 

Το νεοφιλελεύθερο σχέδιο ενάντια στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ. 

Θα υπερασπίσουμε το ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ για όλα τα άτομα με αναπηρίες/ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ο κοινωνικός αποκλεισμός των μαθητών με αναπηρία μέσω του νεοφιλελεύθερου σχεδίου της πλήρους ένταξης-κατά όνομα «συμπερίληψης» ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ. 

ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ 

ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΕ ΘΕΣΗ ΜΑΧΗΣ. ΑΣ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΣΟΙ ΘΑ ΣΥΜΜΑΧΙΣΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 

ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΟΙ. ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ, ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΚΑΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΞΕΚΑΘΑΡΟΙ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΜΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου