Σωρεία αντιδράσεων και δημοσιευμάτων έχουν προκαλέσει οι ανακοινώσεις στη ΔΕΘ του Κυριάκου Μητσοτάκη. Και όχι άδικα! Πρόκειται για την πιο ξεκάθαρη και ευθεία παράθεση όλων των νεοφιλελεύθερων κατευθύνσεων για την εκπαίδευση που δίνει ο ΟΟΣΑ και η ΕΕ σε πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο για την πλήρη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης και ενάντια στο καθολικό δικαίωμα στη μόρφωση με την εισαγωγή του επιχειρηματικού σχολείου της αγοράς, της ανταγωνιστικότητας, της κατηγοριοποίησης και της απόρριψης.
Ορισμένα από αυτά τα μέτρα που πρόβαλε δεν είναι άλλα από το να επιλέγει ο διευθυντής του σχολείου τους εκπαιδευτικούς (δηλαδή προσλήψεις τοπικά ανά σχολείο από τον διευθυντή-μάνατζερ), την αξιολόγηση / αυτοαξιολόγηση, την αυτοχρηματοδότηση – επιχειρηματική λειτουργία, την ακύρωση της προϋπηρεσίας για τις προσλήψεις κλπ.
Η ΔΑΚΕ, βέβαια, κατάπιε τη γλώσσα της καθώς σε μια προεκλογική περίοδο οι πολιτικές δεσμεύσεις με τον κομματικό μηχανισμό μεγαλώνουν.
Ειδική ανακοίνωση έβγαλε η ΔΗΣΥ (πρώην ΠΑΣΚ) που σήμερα -μετά την περίοδο του σφιχταγκαλιάσματός της με τη Διαμαντοπούλου – Χριστοφιλοπούλου, πέρασαν την περίοδο που δήλωναν «ανεξαρτησία από κόμματα»- όλο και πιο ανοιχτά στελέχη της διατυμπανίζουν τη συμμετοχή τους στο Κίνημα Αλλαγής.
Αναφέρουν στη σχετική ανακοίνωση της παράταξης: «Η παντελής πρόνοια κοινωνικού κράτους, η κακοποίηση και στρέβλωση όρων όπως η αυτονομία του σχολείου, οι εκτός πραγματικότητας σκέψεις για το ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας, το οποίο όπως δήλωσε τυραννά εκπαιδευτικούς και μαθητές, η εξοργιστική του αναφορά περί επιλογής εκπαιδευτικών από τις σχολικές μονάδες και η εμμονική προβολή της κινητικότητας και της αξιολόγησης ως μοναδικών λύσεων των προβλημάτων της εκπαίδευσης, υποδηλώνουν πως το σκληρό και ανάλγητο νεοφιλελεύθερο πρόσωπο του, το οποίο συνδέθηκε με αργίες και τιμωρίες εκπαιδευτικών, δεν έχει αλλάξει στο παραμικρό».
Ανακοίνωση έβγαλε και η Ενωτική Κίνηση Εκπαιδευτικών ΠΕ (πρόκειται για την κυβερνητική παράταξη στην ΠΕ που προήλθε από τον γάμο της απροκάλυπτα κυβερνητικής ΕΡΑ και της «ανεξάρτητης» ΑΕΚΕ που μέχρι τώρα έκρυβε τον ομφάλιο λώρο που τη συνέδεε με την κυβέρνηση. Δεν κρατήθηκε άλλο και επισημοποίησε τον ρόλο της ως κυβερνητική παράταξη.
Αναφέρει, λοιπόν, σε ανακοίνωσή της: «Θα στρώσει το έδαφος για τη σταδιακή χρηματοδότηση από ιδιώτες με το μοντέλο της οικονομικής αυτονομίας των σχολικών μονάδων και της διοικητικής λειτουργίας με όρους “μάνατζερ”, όπως το περιέγραψε ο κ. Μητσοτάκης. Ακόμη ένα από τα βασικά οράματα που διατύπωσε ο πρόεδρος της Ν.Δ. ήταν η επιλογή του διδακτικού προσωπικού από τα σχολεία. Αυτό όχι μόνο προσβάλλει το εκπαιδευτικό έργο των αναπληρωτών συνάδελφων και καταπατά τα εργασιακά δικαιώματα με την ουσιαστική κατάργηση της προϋπηρεσίας, την περαιτέρω ελαστικοποίηση των σχέσεων εργασίας (με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και κατάργηση της μονιμότητας) αλλά συνάμα διαμορφώνει ένα σκληρό ανταγωνιστικό πεδίο που συμπυκνώνεται στη φράση “ο θάνατός σου, η ζωή μου”».
Η ερώτηση όμως προς όλους αυτούς είναι:
Πρώτη φορά ακούνε την πρόταση να επιλέγει ο διευθυντής του σχολείου τους εκπαιδευτικούς – διευθυντές μάνατζερ – αξιολόγηση – ελαστικές σχέσεις εργασίας; Γιατί δεν αντέδρασαν στο παρελθόν και γιατί δεν αντιδρούν απέναντι σε όποιους άλλους υιοθετούν τα ίδια φανερά ή κρυφά;
Το θέμα έχει τεθεί εδώ και πολύ καιρό στις διάφορες οδηγίες του ΟΟΣΑ και υπάρχει με απόλυτη σαφήνεια και στην πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ για την ελληνική εκπαίδευση με το βαρύγδουπο τίτλο: «Εκπαίδευση για ένα Λαμπρό Μέλλον στην Ελλάδα».Θυμίζουμε ότι η έκθεση παρουσιάστηκε επίσημα τον Απρίλιο του 2018 με συνέντευξη τύπου στο Υπ. Παιδείας, παρουσία του υπουργού Παιδείας {1}
και περιλαμβάνει τα συμπεράσματα που σύμφωνα με το εκπαιδευτικό Μνημόνιο που προσυπέγραψε αυτή η κυβέρνηση σε αρμονία με την ΕΕ, δεσμεύει ότι το Υπ. Παιδείας θα υλοποιήσει τα συμπεράσματα και τις οδηγίες της εν λόγω έκθεσης στις περίφημες μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση.
Στο εκπαιδευτικό Μνημόνιο που περιλαμβάνεται μέσα στο 3ο Μνημόνιο που ψήφισαν μαζί όλα τα μνημονιακά κόμματα ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, ΝΔ, ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ, ΠΟΤΑΜΙ) τον Αύγουστο του 2015 περιλαμβάνει (σελ. 1014 ν. 4336, 14/12/2015, 1. Προοπτική και στρατηγική):
«Επικαιροποίηση Έκθεσης ΟΟΣΑ του 2011 – αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος / επανεξέταση σε όλη την εκπαίδευση Συνεργασίας πανεπιστημίων, ερευνητικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων για ενίσχυση καινοτομίας – επιχειρηματικότητας Νέου Σχολείου για εξορθολογισμό (τάξεων, σχολείων, πανεπιστημίων), Λειτουργία, διακυβέρνηση γθμιας εκπαίδευσης, αποδοτικότητα, αυτονομία δημόσιων, εκπαιδευτικών μονάδων / αξιολόγηση, διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα. Η επανεξέταση θα προτείνει συστάσεις σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ» {2}
Αυτή λοιπόν η έκθεση ολοκληρώθηκε και παρουσιάστηκε τον Απρίλιο του 2018 και αναφέρει με σαφήνεια και όχι μία φορά το περιβόητο μέτρο για προσλήψεις από το διευθυντή του σχολείου! Αντιγράφουμε από σχετικό άρθρο του ΣΕΛΙΔΟΔΕΙΚΤΗ (της Συντακτικής επιτροπής) 21/4/18 {3}
«Σε διάφορα σημεία της έκθεσης, και μάλιστα με εμμονικό θα έλεγε κανείς τρόπο, τονίζεται το γεγονός ότι ο διευθυντής του σχολείου δεν έχει τη δυνατότητα να επιλέγει ο ίδιος το προσωπικό που “ταιριάζει” καλύτερα στις ανάγκες του σχολείου του. Επαναλαμβάνεται πολλάκις ότι δεν μπορεί μια διαδικασία προσλήψεων να γίνεται συνολικά και κεντρικά, με βάση το σύνολο των “κενών θέσεων”. Η επιλογή του καλύτερου εκπαιδευτικού ή εκείνου που “ταιριάζει” με το προφίλ του κάθε σχολείου πρέπει να είναι ένας από τους μακροπρόθεσμους στόχους όσον αφορά στις προσλήψεις. Η παιδαγωγική αυτονομία μπορεί να είναι αποτελεσματική μόνο αν πηγαίνει χέρι-χέρι με τη θεσμική αυτονομία και την ενίσχυση της θέσης των διευθυντών, την ικανότητά τους να αξιολογούν και να επιλέγουν το προσωπικό της σχολικής μονάδας. Χωρίς αυτή την κρίσιμη πλευρά, η παιδαγωγική αυτονομία δεν έχει νόημα».
Στο ίδιο άρθρο για την επικαιροποιημένη έκθεση του ΟΟΣΑ : «Ιδιαίτερα προβληματικό θεωρείται επίσης από τους συντάκτες της έκθεσης το ότι οι αναπληρωτές αφού έχουν τη δυνατότητα να ξαναπροσλαμβάνονται μόνο με βάση την προϋπηρεσία και κανένα άλλο αξιολογικό κριτήριο έχουν μια “μόνιμη εναλλαγή στις θέσεις εργασίας” (permanent turnover. Άρα πρέπει να υπάρχει σχέδιο βελτίωσης της σχολικής μονάδας, αξιολόγηση συγκεκριμένων παιδαγωγικών παρεμβάσεων, ενίσχυση των πιο αδύναμων εκπαιδευτικών από τους ισχυρότερους. […] Τα σχέδια βελτίωσης των σχολείων δεν μπορούν να είναι αποτελεσματικά χωρίς ειλικρινή αξιολόγηση της συνεισφοράς στην παιδαγωγική διαδικασία του κάθε εκπαιδευτικού και τελικά χωρίς μια διαδρομή διακοπής της απασχόλησης των αδύναμων εκπαιδευτικών». Είναι εντυπωσιακό πώς μπορεί το σύστημα να χρησιμοποιεί λέξεις και εκφράσεις για να προσπαθήσει να κρύψει αυτό που πραγματικά εννοεί, εν προκειμένω τις απολύσεις».
Είναι η ίδια έκθεση του ΟΟΣΑ που περιλαμβάνει τις προτάσεις για 5ετή σύμβαση αναπληρωτών και εκτιμήσεις όπως: «Η επίλυση του προβλήματος των λιγότερων οργανικών θέσεων ήταν ευφυής (!) και από διοικητική, και από οικονομική άποψη. Η εναλλακτική λύση ήταν η χρήση αναπληρωτών εκπαιδευτικών, με τη συμφωνία και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Δεν μισθοδοτούνται κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, κι έτσι – από μια μακροοικονομική άποψη, δεν αποτελούν μια επιπλέον μακροχρόνια επιβάρυνση του εθνικού προϋπολογισμού. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει συμφωνήσει ότι μπορούν χρήματα του Ευρωπαϊκού Διαρθρωτικού Ταμείου να καλύπτουν τους μισθούς των αναπληρωτών (τυπικά, οι δαπάνες αυτές δεν αντιπροσωπεύουν μισθούς αλλά εκπαιδευτικές υπηρεσίες, γι’ αυτό δεν λαμβάνουν μισθό το καλοκαίρι). Είναι αλήθεια ότι ένα πλήρες πάγωμα των μόνιμων διορισμών είναι επιβλαβές για την εκπαίδευση. Εάν παραμείνει το σύστημα των οργανικών θέσεων, αυτό που χρειάζεται είναι ένα διαφανές και αντικειμενικό σύστημα κατανομής οργανικών ή μόνιμων θέσεων στις σχολικές μονάδες. Γι’ αυτό μια απλή επιστροφή στην προ κρίσης προσέγγιση είναι μια πολιτική επιλογή που μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες και απαιτεί βαθύτερη συζήτηση». Στη συνέχει τονίζεται ότι η λύση των μόνιμων διορισμών «όχι μόνο είναι ακριβή, αλλά θα επαναφέρει ακαμψίες στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο οι αναπληρωτές βοηθούν πολύ συχνά. Οι ελληνικές αρχές πρέπει να αξιοποιήσουν την κρίση για να εφαρμόσουν μακροπρόθεσμες λύσεις, οι οποίες κάτω από διαφορετικές συνθήκες μπορεί να μην είναι διαθέσιμες».
Αυτά αποτελούν ελάχιστα αποσπάσματα από το περιεχόμενο της έκθεσης με τις κατευθύνσεις στις οποίες κινούνται όλες οι αλλαγές – μεταρρυθμίσεις – μέτρα του Υπ. Παιδείας και έχουν τη συναίνεση όλων των πολιτικών δυνάμεων που ψήφισαν τα Μνημόνια. Γιατί λοιπόν δεν υπήρξαν ανακοινώσεις από αυτές τις παρατάξεις, όταν ανακοινώθηκε επίσημα η έκθεση του ΟΟΣΑ με αυτό το περιεχόμενο, με τη σκέπη του Υπ. Παιδείας;
Γιατί δεν τοποθετήθηκε ποτέ η πλειοψηφία της ΔΟΕ με ευθύνη αυτών των παρατάξεων και δεν ενημέρωσαν τον κλάδο για όλα αυτά τα σχέδια;
Γιατί δεν καταγγείλλανε το σχέδιο της ΕΕ και του ΟΟΣΑ για το οποίο έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση και το υλοποιεί ; Γιατί δεν το κάνουν έστω και τώρα ;
Οι πολιτικές και ιδεολογικές δεσμεύσεις με τα πολιτικά κόματα και τα σχέδια τους που υπηρετούν και η λαγνεία τους με την ΕΕ που υπερασπίζονται, φαίνεται πως δεν τους επιτρέπουν να στοχεύσουν την καρδιά της αντιεκπαδευτικής πολιτικής.
Είναι τεράστια η ευθύνη και η συγκάλυψη – διευκόλυνση του Υπ. Παιδείας να προχωρήσει τις δεσμεύσεις που υπέγραψε στο Μνημόνιο και μαζί στο εκπαιδευτικό Μνημόνιο το οποίο ψήφισαν μαζί τους και υπηρετούν η ΝΔ, το Κίνημα Αλλαγής και το Ποτάμι.
Στην πραγματικότητα αυτό κάνει και ο Μητσοτάκης από άλλη θέση. Λειτουργεί ως λαγός για την πολιτική του ΟΟΣΑ και της ΕΕ και πιέζει για την πιστή τήρηση τους. Ταυτόχρονα “φωνάζει” ότι αυτός είναι ο ακραιφνής εκφραστής αυτής της πολιτικής και μπορεί καλύτερα να την εγγυηθεί και να την εφαρμόσει ευελπιστώντας στην εύνοια της ΕΕ και του κεφαλαίου για την στήριξή του στις πολιτικές εξελίξεις εκλιπαρώντας να τον επιλέξουν για διαχειριστή της έναντι του ΣΥΡΙΖΑ που “το πάει λάου – λάου”.
Παίζει τον ρόλο του μπαμπούλα στο εσωτερικό ώστε να βλέπουμε μόνο τον κίνδυνο της ΝΔ και να κρύβουν την πραγματική εφαρμογή των κατευθύνσεων αυτών από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.
Γιατί τι άλλο είναι από υλοποίηση αυτών των κατευθύνσεων :
Η αλλαγή του τρόπου πρόσληψης με εισαγωγή του προσοντολόγιου του ΟΟΣΑπου σχεδιάζει το Υπ. Παιδείας το οποίο θα ακυρώνει την προϋπηρεσία και το πτυχίο από μοναδικό κριτήριο πρόσληψης και θα ανατρέπει του πίνακες βάζοντας σε αμφισβήτηση ακόμα και τη δουλειά ως αναπληρωτές για χιλιάδες αναπληρωτές συναδέλφους ; Γιατί αρνούνται οι συγκεκριμένες παρατάξεις να το καταγγείλουν και να απορρίψουν τη συζήτηση για νέο σύστημα πρόσληψης με τα προσόντα ; Ποιον διευκολύνουν και ποιον υπερασπίζονται ;
Ο εμπαιγμός με τις εξαγγελίες για «4500 προσλήψεις στην ειδική αγωγή» και το παραμύθι για 3ετές πλάνο για διορισμούς μετά τις εκλογές. Η καταγγελία του 5/1 του Μητσοτάκη αλλά η αποδοχή του 1/1 της κυβέρνησης με την ΕΕ όταν με το ασφαλιστικό έχουν ελαχιστοποιηθεί οι συνταξιοδοτήσεις και στην πράξη καταλήγουμε στο 0.
Ο νέος νόμος για τις δομές και η αυτοαξιολόγηση – αξιολόγηση που θέλει να εισάγει, με διαφορετική τακτική και διαφορετικά βήματα (δημιουργώντας “κουλτούρα αξιολόγησης”) για να λειάνει τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών με πιο αποτελεσματικό τρόπο από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Αλλά και τα βήματα που προσπαθεί να κάνει στην περιβόητη αυτονομία της σχολικής μονάδας – βλέπε μεταφορά της ευθύνης για όλα στη σχολική μονάδα, αυτοχρηματοδότηση και επιχειρηματική λειτουργία της, χορηγοί κλπ
Οι περικοπές για τον στραγγαλισμό της δημόσιας εκπαίδευσης (κατάργηση εκατοντάδων τμημάτων με μετακινήσεις μαθητών – 3μελής επιτροπές ΠΔ 79, ολιγομελών στη ΔΕ, αποψίλωση των ολοήμερων, κόψιμο προσλήψεων στην ειδική και την παράλληλη στήριξη κλπ)
Η μείωση της χρηματοδότησής της ταυτόχρονα με την έξαρση των χορηγών.
Το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ και πολλά άλλα.
Όποιος πραγματικά ανησυχεί για την εφαρμογή αυτών των αντιεκπαιδευτικών μέτρων που οδηγούν στο επιχειρηματικό σχολείο της αγοράς οφείλει μαζί με το εκπαιδευτικό κίνημα να αποκαλύπτει και να αντιπαλεύει την καρδιά και κάθε έκφραση αυτής της πολιτικής, της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, καθώς και όποιους την υποστηρίζουν ή την εφαρμόζουν σε όποια εκδοχή – παραλλαγή. Διαφορετικά η απόκρυψη όλων των πλευρών και κυρίως των εμπνευστών των μέτρων εξυπηρετεί άλλα πολιτικά και παραταξιακά σχέδια, αλλά όχι τους εκπαιδευτικούς και τη δημόσια εκπαίδευση. Τώρα πρέπει το εκπαιδευτικό κίνημα να αντεπιτεθεί με αποφασιστικό αγώνα στην πράξη και όχι στα λόγια και να ακυρώσει αυτά τα σχέδια σαρώνοντας όλους τους διαχειριστές τους πρώην και επόμενους, όπως έκανε σε όλες τις προηγούμενες φάσεις και να επιβάλει το καθολικό δικαίωμα στη μόρφωση με σταθερή μόνιμη και αξιοπρεπή εργασία για όλους.
ΥΓ. Οι κινητοποιήσεις αυτές τις μέρες στην Κύπρο και τα μέτρα με τα οποία είναι αντιμέτωποι οι Κύπριοι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία εκεί δείχνουν πόσο ίδιες είναι οι κατευθύνσεις και τα μέτρα της ΕΕ και του ΟΟΣΑ που απειλούν τη δημόσια εκπαίδευση
Παραπομπές :
{1} 19-04-18 Κοινή Συνέντευξη Τύπου Κ. Γαβρόγλου, G. Ramos, B. Pont μετά την παρουσίαση της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση http://www.minedu.gov.gr/news/34092-19-04-18-koini-synentefksi-typou-k-gavroglou-g-ramos-b-pont-meta-tin-parousiasi-tis-ekthesis-tou-oosa-gia-tin-ekpaidefsi
{2} Το 3ο Μνημόνιο διαλύει την Παιδεία, της Γιώτας Ιωαννίδουhttp://www.syllogosksotiriou.gr/%CF%84%CE%BF-%CF%84%CF%81%CE%AF%CF%84%CE%BF-%CE%BC%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%BF-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BB%CF%8D%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CE%AF%CE%B1/
{3} Έκθεση του ΟΟΣΑ για την ελληνική εκπαίδευση 2018 : προς ένα “Λαμπρό Μέλλον” ή προς ακόμα πιο αντιεκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις ;https://selidodeiktis.edu.gr/2018/04/21/%CE%AD%CE%BA%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7-%CE%BF%CE%BF%CF%83%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%85/)
του Κώστα Τουλγαρίδη (μέλους της Ε.Ε. της ΑΔΕΔΥ, Παρεμβάσεις Π.Ε)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου