Οι δηλώσεις Γαβρόγλου-Φωτίου και οι αθέατες πλευρές των νομοσχεδίων να χτυπήσουν καμπανάκι!
Η απάντηση του Υπουργού Παιδείας σε συνέντευξή του στις 10/2/2018, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, αυξάνει τις ανησυχίες της εκπαιδευτικής κοινότητας, σχετικά με τις κυβερνητικές επιδιώξεις για την προσχολική αγωγή κι εκπαίδευση:
Ερ. ΑΠΕ-ΜΠΕ: Για τη νέα χρονιά, περιμένουμε κάτι καινούριο στα σχολεία;
Απ. Γαβρόγλου: Προχωράμε στη οργάνωση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης στην οποία προφανώς αποκλειστική ευθύνη θα έχουν οι νηπιαγωγοί και η οποία θα ολοκληρωθεί σε όλους τους Δήμους σε βάθος τριετίας.
Το κλειδί της απάντησης βρίσκεται σε δυο λέξεις που υπάρχουν «νηπιαγωγοί» και «Δήμοι» και σε μία που απουσιάζει, «δημόσιο νηπιαγωγείο».
Γιατί ο Υπουργός Παιδείας δε λέει καθαρά ότι η οργάνωση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης θα βρίσκεται στην αποκλειστική ευθύνη του δημόσιου νηπιαγωγείου και αναφέρεται μόνο στο επάγγελμα του νηπιαγωγού; Μάλλον, γιατί γνωρίζει καλά ότι νηπιαγωγό μπορεί και οφείλει να προσλάβει και ο Δήμος στα πλαίσια της λειτουργίας των παιδικών σταθμών, όταν σε αυτούς φοιτούν προνήπια (4-5 ετών). Το πρόβλημα είναι να εξασφαλιστεί ότι η δίχρονη υποχρεωτική θα θεσμοθετηθεί στο δίχρονο δημόσιο νηπιαγωγείο στα πλαίσια της Α’ βάθμιας εκπαίδευσης και όχι στους παιδικούς σταθμούς κάτω από την αιγίδα των δήμων! Κι αυτό, απ’ ότι φαίνεται, ο υπουργός παιδείας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δε θέλει να το διευκρινίσει, γιατί για την κυβέρνηση δεν έχει ακόμα ξεκαθαρίσει το τοπίο! Η δήλωση αυτή, αντί να επιβεβαιώνει την ικανοποίηση του πάγιου εδώ και δεκαετίες αιτήματος του εκπαιδευτικού και εργατικού κινήματος για θεσμοθέτηση της 2χρονης υποχρεωτικής αγωγής και εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά από 4-6 χρονών, κάνει ακριβώς το αντίθετο. Υποκρύπτει την πιθανότητα ότι θα συνεχιστεί η παράλληλη λειτουργία – παρακολούθηση προνηπίων σε διάφορα κέντρα εκτός αυτού που γνωρίζουμε ως δημόσιο νηπιαγωγείο και η υποχρεωτική φοίτηση παιδιών 4-5 χρόνων θα μπορεί να παρέχεται από τους δήμους.
Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο ανησυχητικά αν διαβάσει κανείς με προσοχή το νομοσχέδιο με τίτλο «Ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και άλλες διατάξεις». Στο νομοσχέδιο αυτό, που κατατίθεται στη βουλή την επόμενη εβδομάδα, αλλάζουν ρητά ορισμένες διατάξεις του 1566/85. Με τις νέες διατάξεις ορίζεται ξεκάθαρα ότι η φοίτηση στα νηπιαγωγεία γίνεται διετής και σταδιακά υποχρεωτική κατά δήμους και μάλιστα ορίζεται αναγκαίος τίτλος φοίτησης στο νηπιαγωγείο για την εγγραφή στο δημοτικό.[i]
Ενώ λοιπόν θα μπορούσε κανείς να πει ότι τακτοποιήθηκαν όλα, ότι η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή γίνεται πραγματικότητα έστω και σταδιακά, δύο άρθρα του 1566/1985 που ΔΕΝ καταργείται, ενισχύουν τους κινδύνους για ύπαρξη διπλού δικτύου σε δήμους και Α’ βάθμια εκπαίδευση στα πλαίσια της σταδιακής προώθησης της αποκέντρωσης της εκπαίδευσης.
Ο 1566/1985 στο άρθρο 2, παρ.1 αναφέρει:
Διάρθρωση και βαθμίδες της εκπαίδευσης – Παροχές
Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση παρέχεται στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά σχολεία. Τα νηπιαγωγεία μπορούν να εντάσσονται και σε κέντρα, στα οποία λειτουργούν μαζί με κρατικούς παιδικούς σταθμούς (παιδικά κέντρα).
Και παρακάτω στο άρθρο 3, παρ. 2 συνεχίζει ακόμα χειρότερα:
Η προσχολική αγωγή παρέχεται σε νηπιαγωγεία που λειτουργούν είτε ως ανεξάρτητα είτε μέσα σε παιδικά κέντρα. Η διεύθυνση των παιδικών κέντρων, η στελέχωσή τους με το απαραίτητο προσωπικό και κάθε σχετικό θέμα με τη λειτουργία τους ανήκει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Η τοποθέτηση νηπιαγωγών στα νηπιαγωγεία που λειτουργούν μέσα στα παιδικά κέντρα, η υπηρεσιακή κατάσταση, η εξέλιξη των νηπιαγωγών και η εκπαιδευτική λειτουργία των νηπιαγωγείων αυτών ανήκει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Η μη κατάργηση των άρθρων αυτών αφήνει διάπλατες τις πόρτες της συνύπαρξης του διπλού δικτύου για το νηπιαγωγείο σε συνθήκες υποχρεωτικότητας!
Εδώ αξίζει να προσθέσουμε τις ανακοινώσεις της αναπληρώτριας υπουργού Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώς Φωτίου, σε συνάντηση που είχε με δημάρχους και εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, στις 3/1/2018
Τι είπε η Θ. Φωτίου:
…Για το λόγο αυτόν και με δεδομένο ότι η φροντίδα των παιδιών προσχολικής ηλικίας είναι βασική υποχρέωση της Πολιτείας», το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, επισημαίνει ότι οι δήμοι αυτοί επιλέχθηκαν να επιδοτηθούν για την αναμόρφωση-ανακαίνιση και προσαρμογή στις νόμιμες προϋποθέσεις υφιστάμενων κτιρίων, ιδιόκτητων ή μισθωμένων, καθώς και για την προμήθεια του απαιτούμενου εξοπλισμού προς λειτουργία νέων μονάδων φροντίδας βρεφών ή/και νηπίων, ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε δήμου, προκειμένου να καταστεί δυνατή η λειτουργία τους από την επόμενη περίοδο.
Η κα. Φωτίου δήλωσε ότι θα διατεθούν έως 50.000 ευρώ για μία μονάδα και έως 75.000 ευρώ για δύο μονάδες. 15 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τη δημιουργία 400 νέων βρεφονηπιακών σταθμών εντός του 2018, προκειμένου να δημιουργηθούν άλλες 10.000 θέσεις για παιδιά, πέραν των σημερινών 109.000. Όπως τόνισε, το 2019, με τα αντίμετρα, που έχει ήδη ψηφίσει η Βουλή, θα προστεθούν και άλλες 1.800 δομές.
Η Θ. Φωτίου αναφέρεται πια καθαρά στα νήπια και στα παιδιά προσχολικής ηλικίας που θα φροντίζουν οι νέες μονάδες, τις οποίες μάλιστα, επιμελώς δεν ονοματίζει με ακρίβεια, παρά μόνο ως νέες μονάδες φροντίδας βρεφών/ή και νηπίων. Μήπως η ονομασία όλων αυτών των δομών ως νέες μονάδες φροντίδας βρεφών/ή και νηπίων παραπέμπει απευθείας στο άρθρο του 1566/1985 που προαναφέραμε, όπου τα νηπιαγωγεία μπορούν να εντάσσονται και σε κέντρα μαζί με κρατικούς παιδικούς σταθμούς;
Οι δηλώσεις του Κ. Γαβρόγλου και της Θ. Φωτίου , αλλά και συνολικά οι εξελίξεις στην προσχολική αγωγή κι εκπαίδευση δεν είναι κεραυνός εν αιθρία! Η μεταφορά της εκπαίδευσης στους δήμους, η περιβόητη αποκέντρωση, αποτελεί κεντρική κατεύθυνση της ΕΕ και του ΟΟΣΑ και βασική γραμμή όλης της μνημονιακής αντιπολίτευσης.
Ο κίνδυνος είναι μεγάλος! Όσοι αρνούνται να μιλήσουν καθαρά για την ουσία, όσοι αρνούνται να βάλουν αυτά τα ζητήματα στην προμετωπίδα του κινήματος, βολεύουν την κυβέρνηση, δια της σιωπής τους. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ-ΝΔ είναι βασικοί υπερασπιστές της αποκέντρωσης! Αποκέντρωση σημαίνει μεταφορά όλων των βασικών αρμοδιοτήτων και των κοινωνικών αγαθών στους δήμους, ανάμεσά τους και της εκπαίδευσης, ώστε να λειτουργήσουν με ανταποδοτικά και ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια! Σημαίνει ότι ανοίγει ο δρόμος των παιδιών και γονιών «πελατών», των voucher και των τροφείων και των εργαζομένων «ωφελούμενων» της αθλιότητας των 8μήνων. Δίχρονη υποχρεωτικότητα στην προσχολική αγωγή/εκπαίδευση (4-6) λοιπόν, χωρίς σαφήνεια ότι αφορά το δημόσιο και δωρεάν νηπιαγωγείο και μόνο, είναι δούρειος ίππος για την αποκέντρωση.
Άλλωστε, και τα άλλα κόμματα της μνημονιακής αντιπολίτευσης, έχουν θέσεις υπέρ της αποκέντρωσης και της μεταφοράς της εκπαίδευσης στους δήμους.
Χαρακτηριστική είναι η ομιλία του Γ. Πατούλη, πολιτευόμενου με την ΝΔ, στην έναρξη του Ετήσιου Συνέδριου της ΚΕΔΕ στα Ιωάννινα τον Νοέμβριο του 2017. Πιο καθαρά δεν θα μπορούσε να μιλήσει. Ζήτησε: «Αναβαθμισμένο ρόλο της αυτοδιοίκησης σε κρίσιμες αρμοδιότητες, όπως ο χωρικός σχεδιασμός, που αποτελεί προϋπόθεση για την προσέλκυση επενδύσεων. Αλλά και η πρωτοβάθμια υγεία και εκπαίδευση, που είναι αρμοδιότητες που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ασκούνται από τους Δήμους»…
Αλλά και το ΠΑΣΟΚ έχει αντίστοιχες θέσεις, όπως αναφέρουν ο Θέσεις της Δημοκρατικής Συμπαράταξης στην Προγραμματική συνδιάσκεψη, στις θέσεις για την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την αποκέντρωση:
«Η Αυτοδιοίκηση εφαλτήριο πνευματικής ανέλιξης:
Ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων από φορείς της Τ.Α., ή με κύριο άξονα αυτούς. Τα σχολεία της χώρας πρέπει σταδιακά να μετατραπούν, υπό την αιγίδα της Τ.Α., σε Κέντρα Δια Βίου Μάθησης γύρω από τα οποία θα χτίζονται Κοινότητες Μάθησης. Η Αυτοδιοίκηση δε μπορεί να απουσιάζει από τον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία»…
Είναι σαφές ότι υπάρχει μνημονιακή συμφωνία με τις βασικές κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ. Το συνδικάτο οφείλει να έχει πολιτική εκτίμηση για το πού στοχεύει η κυβέρνηση και όχι αμφίσημη πολιτική γραμμή. Κύριος ρόλος των συνδικάτων είναι να έχουν πολιτική εκτίμηση της περιόδου, των πολιτικών διακυβευμάτων και τον τρόπο απόκρουσής τους. Να θωρακίζουν το κίνημα και τους εργαζόμενους ώστε να αντεπιτίθεται με νικηφόρες δυνατότητες.
Στο ζήτημα της προσχολικής αγωγής κι εκπαίδευσης είναι σαφές ότι η κυβέρνηση προωθεί την αποκέντρωση της ΕΕ και του ΟΟΣΑ και στρώνει το δρόμο γα την σταδιακή μεταφορά της δημόσιας εκπαίδευσης στους δήμους. Ένα τέτοιο σχέδιο διευκολύνει εξαιρετικά το σχέδιο της σχολικής αυτονομίας και ευνοεί το ευέλικτο, φτηνό, ανταγωνιστικό σχολείο της αγοράς. Σε ένα τέτοιο σχεδιασμό, η προσχολική αγωγή κι εκπαίδευση είναι ο πιο ευαίσθητος κρίκος!
Άμεσα απαιτείται η κατάργηση όλων των άρθρων που αμφισβητούν το αποκλειστικά δημόσιο νηπιαγωγείο και η πλήρης θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής 2χρονης προσχολικής αγωγής κι εκπαίδευσης αποκλειστικά στο δημόσιο νηπιαγωγείο, η ίδρυση εκατοντάδων δημόσιων νηπιαγωγείων σε όλη τη χώρα και οι διορισμοί χιλιάδων νηπιαγωγών που απαιτούνται για την λειτουργία τους. Αυτά για αρχή.
Το ριζοσπαστικό-ταξικό ρεύμα στην εκπαίδευση που δε μάσησε ποτέ τα λόγια του, αποκάλυψε, συγκρούστηκε και συνέβαλε στην οργάνωση των αγώνων που τελικά ακύρωσαν και καθυστέρησαν σοβαρές αναδιαρθρώσεις, που επέβαλαν νίκες και κατακτήσεις, θα κάνει και τώρα το ίδιο! Αποφασιστικά!
[i] 3. α) Το πρώτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 1566/1985 (Α΄ 167) αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Η φοίτηση είναι υποχρεωτική στο νηπιαγωγείο, στο δημοτικό σχολείο και στο γυμνάσιο εφόσον ο μαθητής δεν έχει υπερβεί το 16ο έτος της ηλικίας του.»
β) Η παρ. 3 του άρθρου 3 του ν. 1566/1985 αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Η φοίτηση στα νηπιαγωγεία είναι διετής και εγγράφονται σε αυτά νήπια που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής ηλικία τεσσάρων (4) ετών.».
γ) Η παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 1566/1985 αντικαθίσταται ως εξής:
«4. Η φοίτηση όσων νηπίων την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία πέντε (5) ετών είναι υποχρεωτική σε όλη τη χώρα, ενώ για τα νήπια που συμπληρώνουν ηλικία τεσσάρων (4) ετών, σύμφωνα με την παρ. 3 γίνεται υποχρεωτική σταδιακά από το σχολικό έτος 2018-2019, κατά δήμους, οι οποίοι ορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών, ύστερα από εισήγηση των οικείων Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης, εφαρμοζόμενου σε κάθε περίπτωση του δεύτερου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 1566/1985.»
δ) Η παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 1566/1985 αντικαθίσταται ως εξής:
«5. Στους μαθητές που αποφοιτούν από το Νηπιαγωγείο χορηγείται τίτλος που χρησιμεύει για την εγγραφή στο Δημοτικό, ο τύπος του οποίου καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων.»
Των Κοκκίνου Μαίρης* και Ρέππα Ντίνας*
∗Η Κοκκίνου Μαίρη είναι νηπιαγωγός και η Ρέππα Ντίνα είναι δασκάλα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου