Το νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα για το Λύκειο δεν αποτελεί ρεβάνς της Κεραμέως στον νόμο Γαβρόγλου. Ίσα ίσα κρατά βασικές πλευρές του. Η κυβέρνηση κινούμενη στη λογική του νομοσχεδίου που ψήφισε μόλις λίγες μέρες πριν, ενός νομοσχεδίου που έφερε εν μέσω πανδημίας, και που αλλάζει, προς το χειρότερο, εγκάρσια την εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο, συνεχίζει την ανέντιμη, νεοσυντηρητική και νεοφιλελεύθερη πολιτική και πρακτική, αυτή τη φορά αλλάζοντας το ωρολόγιο πρόγραμμα μια βαθμίδας της εκπαίδευσης, αλλάζοντας ταυτόχρονα και τη ζωή χιλιάδων μαθητών και των οικογενειών όπως και χιλιάδων εκπαιδευτικών που είναι υποψήφιοι για διαθεσιμότητα και απόλυση.
Όπως διαπιστώνεται μέσα από το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου της Κεραμέως, η κυβέρνηση δίνει το στίγμα της σε όλα τα επίπεδα. To νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα έχει πολλές πλευρές και έρχεται να καλύψει πολλά κενά.
Οι κοινωνικές επιστήμες αποκεφαλίζονται. Εξαφανίζονται από την Δευτέρα και την Τρίτη Λυκείου και μειώνονται οι ώρες στην Α΄ Λυκείου.
Το Ω.Π. είναι προσαρμοσμένο σε αυτό που η Κεραμέως ονομάζει κλασική παιδεία εξ ού και η είσοδος των λατινικών από τη Δευτέρα Λυκείου στο πρόγραμμα του προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών.
Η ύπαρξη των κοινωνικών επιστημών στο δημόσιο σχολείο και κάτω από προϋποθέσεις δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον για την αμφισβήτηση της υπάρχουσας τάξης πραγμάτων στην κοινωνία, την εργασία, τη μετανάστευση, τους πρόσφυγες, τις κοινωνικές ταυτότητες, τη παγκοσμιοποίηση, την αλληλεγγύη κλπ. Αυτό η κυβέρνηση ιδεοληπτικά το χαρακτηρίζει αριστερό και γι΄ αυτό το περικόπτει. Δεν ισχυρίζεται κανείς ότι υπάρχει περίπτωση μια επιστήμη να χαρακτηριστεί ως αριστερή ή όχι. Ιδιαίτερα οι κοινωνικές επιστήμες έχουν μια μεγάλη γκάμα ιδεολογικών και πολιτικών προσεγγίσεων που κανείς δεν μπορεί να τις χαρακτηρίσει αυτόματα. Θα ήταν σαν να χαρακτήριζε κάποιος τον M. WEBER, γνωστό πολέμιο του K. MARX, κομμουνιστή ή να χαρακτήριζε τον Taylor και Ford ως υπερασπιστή των εργατικών δικαιωμάτων.
Όσον αφορά τις κοινωνικές επιστήμες παρατηρεί κάποιος ότι πέρα από την παραπάνω ιδεοληπτική εμμονή περί αριστερών επιστημών υπάρχει πράγματι ένας νεοφιλελεύθερος και νεοσυντηρητικός προσανατολισμός στο νέο Ω.Π.
Ό,τι δεν δημιουργεί και δεν κινείται στην σφαίρα των δεξιοτήτων, soft skills, δεν αξίζει να υπάρχει και ως αντικείμενο διδασκαλίας στο δημόσιο σχολείο. Ταυτόχρονα η επιστροφή στο παρελθόν με τις τόσες ώρες λατινικών εξηγεί τη συντηρητική πλευρά στο Ω.Π.
Παράλληλα με την ιδεοληπτική αντιμετώπιση των κοινωνικών επιστημών υπάρχει και ο εξοβελισμός των αντικειμένων της καλλιτεχνικής παιδείας. Φαίνεται πώς δεν δημιουργεί καμία δεξιότητα αυτό, δεν εξοπλίζει με κάτι «χρήσιμο» για το μέλλον και χαρακτηρίζεται περιττό!! Εκτός όμως από την καλλιέργεια, τη γνώση και την αισθητική που θα στερείται ο μαθητής του Λυκείου, στερείται και τη διδασκαλία των Καλλιτεχνικών Μαθημάτων Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο που αφορούν εξεταζόμενα μαθήματα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις!
Με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση αυτόματα δημιουργεί μια στρατιά από υποψήφιους για διαθεσιμότητα και απόλυση εκπαιδευτικούς. Και σε αυτό το σημείο ακολουθεί το «Δόγμα του ΣΟΚ» αποκεφαλίζοντας ολόκληρα διδακτικά αντικείμενα όπως έκανε το 2013 με εκκαθαρίσεις ολόκληρων ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ. Χιλιάδες συνάδελφοι αναπληρωτές και συναδέλφισσες αναπληρώτριες που όλο το προηγούμενο διάστημα κάλυπταν τα κενά σε όλη την Ελλάδα από την επόμενη χρονιά μπαίνουν στην ουρά της μακροχρόνιας ανεργίας.
Αντίθετα τα Θρησκευτικά σταθερά και ακλόνητα καταλαμβάνουν ομοιόμορφα 2 ώρες τη βδομάδα από την Γ΄ Δημοτικού έως Στ΄ Δημοτικού και τις 5 τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, από την Α΄ Γυμνασίου έως τη Β΄ Λυκείου και το μάθημα γίνεται μονόωρο μόνο στη Γ΄ Λυκείου !
Παράλληλα ακολουθώντας και αυτή όπως και οι άλλες ηγεσίες του υπουργείου τη δημιουργική λογιστική φορτώνει το Ω.Π. με επιπλέον ώρες σε αντικείμενα όπου οι εκπαιδευτικοί «περισσεύουν». Δημιουργούν έτσι «δεξαμενή» πλεοναζόντων καθηγητών χωρίς ωράριο, μόνιμους μετανάστες σε 4 και 5 σχολεία.
Σε ένα σχολείο που λειτουργεί με εντατικούς ρυθμούς, βαθιά ταξικό, με αλλεπάλληλες εξετάσεις, με τον περιορισμό των μαθήματων γενικής παιδείας, με την εισαγωγή του «κόντρα» μαθήματος (Μαθηματικά για τις ανθρωπιστικές σπουδές και Ιστορία για τις θετικές και οικονομικές σπουδές)καθιστώντας αυτόματα αυτά τα μαθήματα «μισητά», αφού θα θεωρηθούν άχρηστα ακόμα και από τον χαρακτηρισμό τους, η ύπαρξη γνωστικών αντικειμένων που θα αμφισβητούν έστω και λίγο, έστω και ως μια σπίθα λάμψης, την παντοδυναμία των κυρίαρχων αντιλήψεων και θα δίνουν μια διαφορετική χροιά και νότα στην καταθλιπτική καθημερινότητα του σχολείου των τεσσάρων τοίχων, της αποστειρωμένης γνώσης, της «χρήσιμης» γνώσης, των δεξιοτήτων, της αποστήθισης και του ανταγωνισμού, εξοβελίζεται.
Αυτή είναι η επιλογή των «αρίστων» της κυβέρνησης Μητσοτάκη, είναι ένα Λύκειο αποκομμένο από την κοινωνική πραγματικότητα, ένα λύκειο εξειδίκευσης, ένα λύκειο αποστεωμένο από τέχνες, σκέψη, γνώση ένα λύκειο που θα σπρώχνει τα παιδιά των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων αποκλειστικά στην κατάρτιση.
του Ακρίτα Καλούση
εκπαιδευτικού στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου