Πολλοί γονείς πέφτουν
στην παγίδα της πρώιμης τυπικής εκπαίδευσης και ωθούν τα παιδιά τους σε
μαθήματα από πολύ μικρή ηλικία. Το συνδικάτο των εκπαιδευτικών στη Μεγάλη
Βρετανία υποστηρίζει στο παρακάτω άρθρο ότι η κουλτούρα του “Πάρα πολύ, πολύ
νωρίς” (too much, too soon) μπορεί να αποβεί καταστροφική για τους μαθητές και
προτείνει το ελεύθερο παιχνίδι ως το καταλληλότερο εργαλείο ανάπτυξης των
προυποθέσεων για τη μάθηση.
§ H Ένωση των Εκπαιδευτικών (NUT) στη Μεγάλη
Βρετανία υποστηρίζει ότι το αναλυτικό πρόγραμμα πρέπει να εστιάζει στο παιχνίδι
μέχρι την ηλικία των εφτά ετών
§ Τα πρώιμα τεστ και τα τυπικά μαθήματα μπορεί να είναι καταστροφικά για τους
μαθητές
§ “Η παιδική ηλικία είναι σημαντική” υποστηρίζει κορυφαία αξιωματούχος του
συνδικάτου
Οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν πως τα
παιδιά ωθούνται στην επίσημη εκπαίδευση υπερβολικά νωρίς και πρέπει να υπάρχει
ένα αναλυτικό πρόγραμμα βασισμένο στο παιχνίδι έως την ηλικία των 7 ετών.
Η Εθνική Ένωση Εκπαιδευτικών
(NUT), η οποία εκπροσωπεί 327 χιλιάδες εκπαιδευτικούς, υποστηρίζει ότι η
επιβολή ενός τακτικού/συνηθισμένου προγράμματος και διαγωνισμάτων από
νωρίς είναι κομμάτι της κουλτούρας “πάρα πολύ, πολύ νωρίς” στο εκπαιδευτικό
σύστημα.
Το θέμα θα συζητηθεί ως μέρος μίας κίνησης στο ετήσιο συνέδριο της
ομοσπονδίας στο Brighton.
Οι δάσκαλοι θα συζητήσουν τη σημασία του παιχνιδιού και της
κατάλληλης θεμελίωσης για την μάθηση των παιδιών ηλικίας τριών εώς εφτά ετών.
Η NUT υποστηρίζει ότι η επίσημη εκπαίδευση σε μία τόσο νεαρή
ηλικία μπορεί να είναι επιβλαβής για τα παιδιά, ειδικά για τα νεώτερα μέσα στο
συγκεκριμένο σχολικό έτος.
Η δήλωση είναι σε
ευθεία αντίθεση με τις πρόσφατες προτάσεις του Ofsted (Office for
Standards in Education, Children’s Services and Skills του Ηνωμένου Βασιλείου)
και του Τμήματος Εκπαίδευσης για την πιο πρώιμη έναρξη της εκπαίδευσης των
παιδιών.
Η Jess Edwards,
εκπαιδευτικός σε δημοτικό σχολείο και εκπρόσωπος της NUT από το Lambeth
δήλωσε στην Sunday Telegraph: “Υπάρχει μία τάση
τα τελευταία χρόνια, ειδικά της τωρινής κυβέρνησης, να υπέρ-επισημοποιεί τα
πολύ πρώιμα στάδια της εκπαίδευσης”.
“Αυτή είναι μία εντελώς λανθασμένη προσέγγιση. Πραγματικά, τα
μικρά παιδιά θα έπρεπε να κάνουν πράγματα όπως μαγείρεμα, πειραματισμό με την
άμμο και να παίζουν παιχνίδια, παρά να κάθονται με το ζόρι και να προσθέτουν
κλάσματα.
“Θέλουμε ένα αναλυτικό πρόγραμμα που να ταιριάζει στη σωστή
ηλικία.”
H Christine Blower, γενική γραμματέας της ΝUT δήλωσε: “Η παιδική
ηλικία είναι σημαντική από μόνη της και πρέπει να αναγνωριστεί.”
“Η έμφαση σε στόχους και αποτελέσματα στα νηπιαγωγεία είναι
υπερβολικά πολλά τεστ, υπερβολικά νωρίς με λίγη μέριμνα για τη σημασία της
συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης των μικρών παιδιών. “
“Δεν μπορούμε να αρχίσουμε να ταμπελοποιούμε μικρά παιδιά ηλικίας
το πολύ δύο ετών ότι αποτυγχάνουν. Μερικοί γονείς θα ανησυχούν χωρίς λόγο για
την πρόοδο που παρουσιάζει το παιδί τους και αναπόφευκτα αυτές οι
ανησυχίες θα μεταφέρονται. “
“Η ηλικία των δύο ετών είναι περίπου πέντε χρόνια νωρίτερα από την
ηλικία που τα παιδιά σε μερικές ευρωπαϊκές χώρες ξεκινούν την επίσημη
εκπαίδευση.”
“Η διαφορά είναι φυσικά ότι, ιδιαίτερα στις σκανδιναβικές χώρες,
υπάρχουν υψηλής ποιότητας προσχολικές παροχές χρησιμοποιώντας ένα αναλυτικό
πρόγραμμα με βάση το παιχνίδι ως εξουσιοδότηση που προετοιμάζει επαρκώς το
παιδί για περισσότερη επίσημη γνώση αργότερα.”
Νωρίτερα αυτόν το μήνα ο επικεφαλής του Ofsted δήλωσε ότι σε κάθε
γονέα θα πρέπει να μοιράζεται μία λίστα 10 σημείων δεξιοτήτων τις οποίες πρέπει
να κατέχουν άρτια τα παιδιά τους πριν την πρώτη μέρα στο σχολείο.
Παρουσιάζοντας την πρώτη ετήσια αναφορά του Ofsted για τα πρώτα
χρόνια της εκπαίδευσης, ο Sir Michael Wilshaw δήλωσε ότι παρά το ότι πολλοί
γονείς “ενστικτωδώς” διδάσκουν στα παιδιά τους καίριες δεξιότητες, άλλοι
αποτυγχάνουν να το κάνουν, καταδικάζοντας τα παιδιά τους να αγωνίζονται να τα
καταφέρουν στο σχολείο.
Προειδοποίησε ότι πάρα πολλά μικρά παιδιά ξεκινούν την εκπαίδευση
ανίκανα να χρησιμοποιήσουν την τουαλέτα, να ακολουθήσουν απλές εντολές ή ακόμα
και να κάνουν τους εαυτούς τους κατανοητούς στους άλλους.
Επίσης, απαίτησε περισσότερες θέσεις για τα δίχρονα στα
νηπιαγωγεία-σχολεία, ειδικά για τα φτωχότερα μικρά παιδιά, για να βοηθηθούν να
συμβαδίσουν με τα πλουσιότερα συνομήλικά τους. Ο Sir Michael συνέχισε με
επίθεση στη “μεσοαστική” ιδέα ότι η δομημένη μάθηση καταστρέφει τα μικρά παιδιά.
Εν τω μεταξύ, μία δημοσκόπηση έδειξε ότι τα παιδιά νιώθουν
πιεσμένα, αγχώδη και φοβούνται την αποτυχία εξαιτίας της κουλτούρας της
“στοχοθεσίας” στα σχολεία.
Υπερβολική έμφαση να επιτευχθούν στόχοι έχει μία “υπερβολικά
επιβλαβής” επίδραση στην εκπαίδευση των μαθητών, σύμφωνα με το Σύλλογο
Εκπαιδευτικών και Λεκτόρων (ATL).
Μία δημοσκόπηση που διενεργήθηκε από την Ένωση, έδειξε ότι η πίεση
της ανταπόκρισης σε συγκεκριμένους στόχους καταστρέφει την ποιότητα της
διδασκαλίας, με τους δασκάλους να “διδάσκουν για το τεστ” και να αφήνουν
λιγότερο χρόνο για πρακτική ή δημιουργική εργασία.
Συνολικά, περισσότερο από το μισό (53%) του προσωπικού των
σχολείων που ερωτήθηκαν από τον ATL δήλωσαν ότι οι στόχοι κάνουν τους μαθητές
να φοβούνται την αποτυχία και να είναι πιεσμένοι.
Η Dr Mary Bousted, γενική γραμματέας του ATL, δήλωσε: “Μία
υπερβολική έμφαση στους στόχους έχει υπερβολικά επιβλαβείς συνέπειες στην
εκπαίδευση των παιδιών.
“Σε πάρα πολλές περιπτώσεις η ικανοποίηση των στόχων δείχνει να
είναι πιο σημαντική από τη μάθηση των παιδιών και την απόκτηση σημαντικών
γνώσεων και δεξιοτήτων.”
Εκπρόσωπος του Τμήματος Εκπαίδευσης δήλωσε: “Συμφωνούμε απόλυτα
ότι η εκπαίδευση δε θα πρέπει να είναι ένας ατελείωτος διάδρομος γυμναστικής με
επαναλήψεις και διαγωνίσματα.”
“Γι’ αυτό το λόγο ξεφορτωνόμαστε τα ανά αντικείμενο τεστ και τις
αξιολογήσεις του Ιανουαρίου. Για να δώσουμε τέλος στις συνεχείς εξετάσεις και
να εξασφαλίσουμε ότι οι μαθητές θα αναπτύσσουν μία σε βάθος και σε διάρκεια
κατανόηση του κάθε μαθήματος.”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου