Δευτέρα, 2 Σεπτεμβρίου 2019

Δώρο στους σχολάρχες η αναστολή εφαρμογής του δίχρονου υποχρεωτικού Νηπιαγωγείου σε 13 δήμους της χώρας

Στο παρά πέντε της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς και με τις εγγραφές των νέων μαθητών (προνηπίων) να έχουν ολοκληρωθεί από τον περασμένο Μάιο σε όλα τα Νηπιαγωγεία της χώρας, η κυβέρνηση της Ν.Δ. εκδίδει ΚΥΑ με την οποία εξαιρεί 13 Δήμους (Κομοτηνής, Παιανίας, Ραφήνας-Πικερμίου, Σαρωνικού, Μαραθώνα, Αμαρουσίου, Ηρακλείου, Κηφισιάς, Λυκόβρυσης-Πεύκης, Κεντρικής Κέρκυρας, Μαλεβιζίου, Κω, Ρόδου) από την υλοποίηση της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, για τη χρονιά 2019-2020 δημιουργώντας ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα ειδικά για τις λαϊκές οικογένειες που θα υποχρεωθούν να αναζητούν «δομή», κατά την Υπουργό Παιδείας, για να φοιτήσουν τα παιδιά τους τον Σεπτέμβριο, λίγες μέρες πριν χτυπήσει το κουδούνι.

Η Κ.Υ.Α επικαλείται την αδυναμία εξεύρεσης λύσης, από τους παραπάνω Δήμους, στα υπαρκτά και χρόνια προβλήματα της έλλειψης υποδομών, παρότι σύμφωνα με τους υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥΠΑΙΘ υπάρχουν δεσμευμένα κονδύλια τόσο για την τοποθέτηση και τον εξοπλισμό των απαιτούμενων αιθουσών, όσο και για τις αναγκαίες προσλήψεις αναπληρωτών νηπιαγωγών, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες για εφαρμογή της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής & Εκπ/σης στο επόμενο σχολικό έτος (2019 – 2020).1

Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση εξαγγέλει τη δυνατότητα παροχής εκπαιδευτικού κουπονιού (voucher) στους γονείς προνηπίων, για τους δήμους που εξαιρέθηκαν, προκειμένου να φοιτήσουν τα παιδιά τους σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς και ιδιωτικά νηπιαγωγεία. Δεδομένου ωστόσο ότι οι θέσεις στους δημόσιους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς έχουν ήδη καλυφθεί από τα παιδιά των μικρότερων ηλικιών, αποκλειστική διέξοδο, για τους γονείς, αποτελούν οι ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί και τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία. Η Ελληνική Εταιρεία Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ), η οποία και θα καλύψει το ποσό που απαιτείται από κοινοτικά κονδύλια2 δραστηριοποιήθηκε ταχύτατα για να προσφερθεί γενναιόδωρος μπουναμάς στους σχολάρχες και τους ιδιοκτήτες των παιδικών σταθμών! Ζεστό δημόσιο χρήμα διοχετεύεται έτσι στις τσέπες τους (έως 5.000 ευρώ για κάθε προνήπιο) και στερείται ξεδιάντροπα από τη Δημόσια Εκπαίδευση. Η πρόσφατη συνάντηση Πατούλη και Αμπατζόγλου (πρώην και νέου Δημάρχου Αμαρουσίου) με τη συμμετοχή του προέδρου των ιδιωτικών παιδικών σταθμών, είναι ενδεικτική των προθέσεων σε ένα δήμο που εξαιρέθηκε της εφαρμογής, ενώ υπήρχαν οι προΰποθέσεις, αλλά που οι ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί και τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία πλεονάζουν!3

Σχετικά με το μέτρο αυτό αξίζει να γίνουν δύο επιπλέον επισημάνσεις: Το voucherπαρέχεται σε όσους πληρούν συγκεκριμένα κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια ενώ ως δικαιούχοι ορίζονται μόνο όσοι έχουν την ελληνική υπηκοότητα ή την υπηκοότητα κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης ή είναι ομογενείς ή είναι αλλοδαποί από τρίτες χώρες και διαμείνουν νόμιμα στην Ελλάδα, είναι εργαζόμενοι η άνεργοι/ες.4 Εξαιρούνται δηλαδή πρόσφυγες και μετανάστες που εκκρεμεί η ‘’νομιμοποίησή ‘’ τους. Άλλος ένας φράχτης, για «τα παιδιά ενός κατώτερου θεού», στην εκπαίδευση πλάι στην κατάργηση του ΑΜΚΑ για το δικαίωμά τους στην υγεία.

Είναι ξεκάθαρη και σαφής η δήλωση της Κεραμέως και ταυτόχρονα ενδεκτική για τις προθέσεις της κυβέρνησης «Για τους Δήμους αυτούς, δεδομένου ότι πλέον η ένταξή τους στην υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση μετατέθηκε το διδακτικό έτος 2020-2021, έχει ήδη ληφθεί μέριμνα, σε συνεργασία με τα Υπουργεία Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προκειμένου παιδιά που διαμένουν σε αυτούς να ενταχθούν το φετινό διδακτικό έτος, κατά το δυνατόν (άρα όχι όλα)5, σε δομές(συλλήβδην)6 προσχολικής αγωγής (ο όρος εκπαίδευση απουσιάζει και τα δημόσια νηπιαγωγεία αποκλείονται άρα σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς και ιδιωτικά νηπιαγωγεία )7 με την έναρξη της σχολικής χρονιάς» 8.

Η αναστολή της εφαρμογής στους 13 δήμους και η δήλωση ένταξής τους στην ΚΥΑ γαι το έτος 2020-2021, όπου θα περιλαμβάνονται και οι μεγαλύτεροι δήμοι της χώρας, χωρίς καμία ταυτόχρονη δέσμευση για υποδομές, χρηματοδότηση και διορισμούς εκπαιδευτικών, δηλώνει ξεκάθαρα την πολιτική επιλογή της κυβέρνησης της Ν. Δ. και του ΥΠΑΙΘ που αφορά την αλλαγή του χαρακτήρα της Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και του DNA του Δημόσιου Νηπιαγωγείου και του Δημόσιου Σχολείου συνολικά και προοπτικά, στα πλαίσια των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ για υπαγωγή της εκπαίδευσης στους δήμους (αποκέντρωση) με vouchers και χρηματοδότηση από τους γονείς. Μέχρι τότε επιλέγουν τη λειτουργία παράλληλου δικτύου Δημόσιων νηπιαγωγείων – Δημοτικών και Ιδιωτικών Βρεφονηπιακών σταθμών και Ιδιωτικών Νηπιαγωγείων, για να συνεχίσουν να αλώνουν τον χώρο της προσχολικής φροντίδας με τα vouchers και τα τροφεία και να μετατρέψουν μεθοδευμένα και σταδιακά σε εμπορεύσιμο είδος το δημόσιο δικαίωμα για προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση.

Ο καθεστωτικός Τύπος (Τα ΝΕΑ on line 27-8-19)9 άλλωστε, δίκην ερμηνευτή-προωθητή των προθέσεων της κυβέρνησης αλλά και έντεχνου διερευνητή των αντιδράσεων της κοινής γνώμης σχολιάζοντας το μέτρο παροχής voucher στο Νηπιαγωγείο εκτιμά ότι «ίσως αποτελέσει ενδιαφέρον εκπαιδευτικό «πείραμα» για το επόμενο χρονικό διάστημα». Κάτι σαν « να δούμε ποιός θα τσιμπήσει ».

Είναι ολοφάνερο ότι η συγκεκριμένη εξέλιξη δρομολογήθηκε πάνω στο έδαφος που έστρωσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αναγορεύοντας τους δημάρχους ρυθμιστές για την πορεία της δίχρονης, νομοθετώντας τη σταδιακή εφαρμογή της αντί για την καθολική, όπως όφειλε, με μηδενική δαπάνη για το κράτος για υποδομές, λειτουργία και διορισμούς εκπαιδευτικών, υπονομεύοντας, στην πραγματικότητα, τον ίδιο τον νόμο. Δεν υπάρχει στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης καμία ανάλογη συνθήκη, όπου οι δήμοι να ασκούν τόσο αποφασιστικό ρόλο ως προς την υποχρεωτικότητα μιας βαθμίδας εκπαίδευσης και γι’ αυτό οι ευθύνες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που άνοιξε τον ασκό του Αιόλου και έστρωσε το δρόμο στις πιο ακραίες νεοφιλελεύθερες πολιτικές, είναι ιστορικές! Αυτό εκμεταλλεύτηκε ως άλλοθι η κυβέρνηση της ΝΔ, για να προχωρήσει ένα βήμα παραπάνω στην κατεύθυνση ιδιωτικοποίησης της δημόσιας προσχολικής εκπαίδευσης και στην κοινή τους ρότα των ματωμένων δεσμεύσεων για τον ‘’εξορθολογισμό’’ των δαπανών του δημοσίου, εμπαίζοντας και εξαπατώντας γονείς και εκπαιδευτικούς.

Ο κίνδυνος είναι σαφής και σημαντικός. Το 2020-21, οι μεγαλύτεροι δήμοι της χώρας (όπως ο δήμος της Αθήνας) καλούνται να εφαρμόσουν τη Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση. Οι ανάγκες σε νέες αίθουσες καθώς και σε ιδρύσεις νέων νηπιαγωγείων είναι εξαιρετικά μεγάλες. Αν η ΝΔ ακολουθήσει, όπως αποδεικνύεται, το μοντέλο ΣΥΡΙΖΑ (ανυπαρξία χρηματοδότησης για νέες κτηριακές εγκαταστάσεις και απουσία οποιουδήποτε ελεγκτικού μηχανισμού για τις ενέργειες των δήμων στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης των κτηριακών αναγκών), τότε ο κίνδυνος νέας αναστολής είναι ορατός. Η πολυετής παραμονή στο καθεστώς του διπλού δικτύου, η εμπέδωση μιας τέτοιας συνθήκης ως κανονικότητας, κάθιστά «το πείραμα» εξαιρετικά επικίνδυνο. Τα vouchers, και η επιλογή σχολείου δια μέσου αυτών, όπως αποδεικνύει η διεθνής εμπειρία, αποτελούν το τυράκι για την κοινωνική νομιμοποίηση της σχολικής αυτονομίας, του ανταγωνιστικού μοντέλου και της αξιολόγησης. Ο αγώνας για την καθολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης αποκτά έναν επιπλέον στόχο, να κλείσει η κερκόπορτα που άνοιξε.

Να μην ξεχνούν – ο φόβος προκαλεί ενίοτε τη λήθη – πως το μαχόμενο εκπαιδευτικό κίνημα ήταν, είναι και θα είναι εδώ, παρόν, και θα υπερασπιστεί ανυποχώρητα το δικαίωμα όλων των παιδιών, ελληνόπουλων, προσφυγόπουλων, μεταναστόπουλων στη δημόσια προσχολική φροντίδα και στη δημόσια δωρεάν προσχολική αγωγή και εκπαίδευση Τώρα και Παντού!

Αναφορές:





5-6-7. Οι παρενθέσεις, δικές μας



των Ντίνα Ρέππα και Μάγιας Σταυροπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου