Η κυβέρνηση εξήγγειλε νέο νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που αφορά στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, μέσω της παράκαμψης του άρθρου 16 και της αξιοποίησης του άρθρου 28 του ευρωπαϊκού δικαίου.
Το άρθρο 28 προβλέπει ότι οι διακρατικές συμφωνίες και το ευρωπαϊκό δίκαιο υπερτερούν του ελληνικού συντάγματος. Έτσι, χρησιμοποιώντας το αντιδραστικό ευρωπαϊκό δίκαιο που προβλέπει την ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων, παρακάμπτει το άρθρο 16 του Συντάγματος που το απαγορεύει.
Η προσπάθεια αναθεώρησης-παράκαμψης του άρθρου 16 που θα φέρει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, τσακίζει οποιαδήποτε προοπτική της νεολαίας και μετατρέπει την γνώση από κοινωνικό αγαθό σε εμπόρευμα. Το νομοσχέδιο αποτελεί τομή ώστε να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα κυρίως μέσω των παραρτημάτων των ξένων πανεπιστημίων.
Η κυβέρνηση χλευάζει την κοινωνία δίνοντας στο νομοσχέδιο τον τίτλο "ελεύθερο Πανεπιστήμιο". Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι ο ανταγωνισμός θα αναβαθμίσει τα δημόσια πανεπιστήμια. Η πραγματική ζωή τους διαψεύδει πλήρως. Η ύπαρξη της ιδιωτικής υγείας οδήγησε στην διάλυση των δημόσιων νοσοκομείων, η απελευθέρωση της «αγοράς ενέργειας» οδήγησε στην εκτόξευση των λογαριασμών της ΔΕΗ και η απελευθέρωση των μεταφορών οδήγησε στο έγκλημα των Τεμπών κ.λπ.
Με την «απελευθέρωση της αγοράς εκπαίδευσης» τα δημόσια πανεπιστήμια θα καλεστούν να υιοθετήσουν όλα τα κριτήρια των ιδιωτικών ΑΕΙ προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό της αξιολόγησης. Ήδη τα πανεπιστήμια στρέφονται στην αναζήτηση ιδίων πόρων από ιδιώτες, ανοίγοντας την κερκόπορτα για επιβολή διδάκτρων σε μεταπτυχιακά, σε θέσπιση βιομηχανικών διδακτορικών κ.λπ. και κυρίως κατευθύνοντας τις σπουδές σε τέτοιους προσανατολισμούς ώστε να ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες των επιχειρήσεων που είναι και οι χορηγοί τους. Και φυσικά το επόμενο βήμα είναι η θέσπιση διδάκτρων και στα προπτυχιακά προγράμματα «όπως στο εξωτερικό».
Αλλάζει εντελώς τον χάρτη των επαγγελματικών δικαιωμάτων και για το εκπαιδευτικό προσωπικό. Κατά αυτό τον τρόπο η ύπαρξη πολλαπλών πτυχίων για το ίδιο γνωστικό αντικείμενο και ο κατατεμαχισμός των επαγγελματικών δικαιωμάτων εν τέλει καταλήγει να συμπιέζει όλα τα δικαιώματα προς τα κάτω, με τα επί πληρωμή πτυχία των ιδιωτικών κολλεγίων να ανταγωνίζονται αυτά των δημοσίων.
Η δημόσια και δωρεάν παιδεία αποτελεί κατάκτηση του εκπαιδευτικού κινήματος στην Ελλάδα προκειμένου κάθε παιδί να μπορεί να έχει πρόσβαση στη μόρφωση. Αυτό επί της ουσίας καταργείται με τις ταξικές ανισότητες σήμερα να καθορίζουν την προοπτική ενός παιδιού από το νήπιο μέχρι το πανεπιστήμιο. Η κυβέρνηση διατείνεται πως τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα μειώσουν το braindrain. Ξεχνάνε βέβαια να αναφέρουν πως τα πανεπιστήμια αυτά δεν θα είναι προσβάσιμα για την συντριπτική πλειοψηφία των λαϊκών οικογενειών. Για παράδειγμα στις ΗΠΑ -το υποτιθέμενο πρότυπο της κυβέρνησης όσον αφορά την ιδιωτική παιδεία- 45 εκ. άνθρωποι είναι πνιγμένοι στα χρέη λόγω σπουδών με τα δάνεια να πλησιάζουν το αστρονομικό ποσό των 1,77 τρις. €. Ακόμα και στην πιο κοντινή μας Κύπρο, τα δίδακτρα φτάνουν τα 10,000€ το χρόνο!
Μέσα από την ίδρυση των ιδιωτικών ΑΕΙ ιδιωτικοποιείται ξεκάθαρα και το δημόσιο πανεπιστήμιο. Σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ όταν ένας «δημόσιος» και ένας ιδιωτικός φορέας συνυπάρχουν στο πλαίσιο μιας «αγοράς» (στην περίπτωσή μας η αγορά «εκπαιδευτικών υπηρεσιών») τότε απαγορεύεται κάθε κρατική ενίσχυση/επιδότηση στο όνομα της ισότητας στον «ανταγωνισμό». Έτσι μπαίνει μια βόμβα στα θεμέλια της δωρεάν παιδείας, αφού ανά πάσα στιγμή η κρατική επιδότηση που εξασφαλίζει την δωρεάν πρόσβαση μπαίνει σε αμφισβήτηση.
Το πανεπιστήμιο της αγοράς πρέπει να είναι «κερδοφόρο», να διοικείται σα επιχείρηση, να μην υπάρχει το αγκάθι του φοιτητικού κινήματος. Είναι ένα πανεπιστήμιο βαθιά συντηρητικό.
Όλα αυτά θυμίζουν τις επιδιώξεις της κυβέρνησης και για τη δημόσια εκπαίδευση δια μέσου της αξιολόγησης σχολείων κι εκπαιδευτικών.
Για όλα αυτά θα μας βρουν απέναντι!
Δεν θα περάσει!
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΛΙΓΟΥΣ ΚΑΙ ΕΚΛΕΚΤΟΥΣ
ΑΓΩΝΑΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΥΣ ΤΑΞΙΚΟΥΣ ΦΡΑΓΜΟΥΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου