Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2022

Τα ψεύτικα τα λόγια, τα μεγάλα – Το άνοιγμα των σχολείων, άλλο ένα success story στον καιρό της πανδημίας

Βρισκόμαστε ένα βήμα πριν το άνοιγμα των σχολείων μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων και ο λελογισμένος ανορθολογισμός του κράτους καλά κρατεί.

Μετά τις συνεχείς αντιφάσεις στη διαχείριση της πανδημίας εδώ και δύο χρόνια και την πλήρη εγκατάλειψη των βασικών τομέων της κοινωνίας, την υγεία και την παιδεία, η κυβέρνηση συνεχίζει την ανεύθυνη πολιτική της, ανοίγοντας τα σχολεία ουσιαστικά με τα ίδια μέτρα που έκλεισαν, θέτοντας για άλλη μια φορά σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, καθώς βρισκόμαστε μπροστά σε μια ιδιαιτέρως μεταδοτική μετάλλαξη του ιού, όπως προειδοποιούν οι ειδικοί.

Παρόλη την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, η κυβέρνηση αποφάσισε να ανοίξει τα σχολεία με το πρωτόκολλο του 50%+1. Δηλαδή για να κλείσει ένα τμήμα 20 μαθητών πρέπει να νοσούν οι 11 μαθητές! Με βάση τα στοιχεία της Euractiv πρόκειται για το πιο παράτολμο σχέδιο αντιμετώπισης της μετάλλαξης Όμικρον στην εκπαίδευση, το οποίο ακολουθούν μόνο η Ελλάδα, η Πολωνία και η Κροατία. Πρόκειται μήπως για απλό πείσμα; Για συνειδητή προσπάθεια εφαρμογής της ανοσίας της αγέλης; Ή μήπως είναι η συνέχεια ενός success story που πουλάει η κυβέρνηση από τη στιγμή που ανέλαβε την εξουσία, ένας συνεχής ανταγωνισμός και μια κούφια «φιγούρα» για ευρωπαϊκές πρωτιές;

Αυτό το success story που το καλοκαίρι ονομάστηκε «γαλάζια ελευθερία», καθώς η κυβέρνηση και τα θυγατρικά της κανάλια βροντοφώναζαν ότι «πετάμε τις μάσκες» με τη βοήθεια των εμβολιασμών. Μεγάλα λόγια μετά το μεγάλο φιάσκο της πολιτικής προνομίων και ποινών που η κυβέρνηση χρησιμοποιεί όλη αυτή την περίοδο για το ζήτημα των εμβολιασμών, που κάποιοι προσπαθούν τώρα, να τα εξαφανίσουν σε οργουελικές «τρύπες μνήμης», μαζί με άλλες θριαμβευτικές δηλώσεις, όπως αυτές για την «τηλεκπαίδευση».

Τις δύο προηγούμενες σχολικές χρονιές και με πολύ λιγότερα κρούσματα, η κυβέρνηση αποφάσισε να κλείσει τα σχολεία και να βάλει μπροστά τη μεγαλόπνοη καινοτομία της «τηλεκπαίδευσης» με μηδέν προετοιμασία, με μηδέν μέτρα εξασφάλισης των προσωπικών δεδομένων, με μηδέν επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, μα με πολλά και μεγάλα λόγια, «ένα άλμα της εκπαιδευτικής κοινότητας στον ψηφιακό μετασχηματισμό», με βάση τα λόγια της υπουργού παιδείας, ένα ακόμα success story. Τι κι αν οι εκπαιδευτικοί αντιδρούσαμε απέναντι σε μια διαδικασία που βαπτιζότανε αυθαίρετα «εκπαίδευση» και για το τι επιπτώσεις θα είχε αυτή στην ψυχοκοινωνική κατάσταση των παιδιών; Τι κι αν θέταμε σοβαρά ζητήματα ασφάλειας της όλης διαδικασίας μέσα από τις συμβάσεις με ιδιωτικές εταιρείες που θα διαχειρίζονταν τα προσωπικά δεδομένα εκπαιδευτικών και μαθητών; Τι κι αν ζητούσαμε επίμονα να μην κλείσουν τα σχολεία, αλλά να δημιουργηθούν οι συνθήκες εκείνες που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν με ασφάλεια, δηλαδή με μείωση μαθητών ανά τμήμα, εύρεση και αξιοποίηση χώρων και πρόσληψη του απαραίτητου προσωπικού; Τίποτα από αυτά δεν έγινε… Τότε μάλιστα μας χαρακτήριζαν οπισθοδρομικούς, ή απλά ότι κάνουμε αντιπολίτευση με κλαδικά συμφέροντα.

Τώρα όμως εγκαταλείπεται το σχέδιο της τηλεκπαίδευσης ξαφνικά, έτσι ακριβώς όπως υιοθετήθηκε. Τώρα το υπουργείο ανακαλύπτει ότι «η τηλεκπαίδευση δεν αποτελεί εκπαίδευση», ότι τα κλειστά σχολεία έχουν σοβαρό αντίκτυπο για τη ψυχολογία, την κοινωνική ζωή και τη μόρφωση των παιδιών. Τώρα βέβαια, μετά από την καταδικαστική απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων σχετικά με τον κίνδυνο στον οποίο το υπουργείο έθεσε τα προσωπικά δεδομένα των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, η «τηλεκπαίδευση» εγκαταλείπεται σε καθολικό, υποχρεωτικό επίπεδο αλλά διατηρείται σε προαιρετικό!

Η νέα «τομή» στα εργασιακά που τώρα επιχειρεί το υπουργείο παιδείας λέγεται «προαιρετική εργασία από άρρωστο εκπαιδευτικό»! Όπως η ίδια η υφυπουργός διεμήνυσε από τα ΜΜΕ και αναρτήθηκε και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας, ο εκπαιδευτικός που νοσεί και επιθυμεί να εργαστεί θα μπορεί να το κάνει προαιρετικά μέσω της πλατφόρμας «τηλεκπαίδευσης»! Είναι η πρώτη φορά που σημειώνεται τέτοια κατάφωρη καταπάτηση του δικαιώματος της αναρρωτικής άδειας του εργαζόμενου, θέτοντας δε την όλη διαδικασία στη βάση της ατομικής επιλογής και ευθύνης, στη βάση της προαιρετικότητας και του εθελοντισμού, αφήνοντας τον εργαζόμενο έρμαιο σε πιέσεις μέσα στον χώρο εργασίας του, και δημιουργώντας συνθήκες σύγκρισης και ανταγωνισμού μεταξύ των εργαζομένων.

Τα σχολεία, λοιπόν, θα συνεχίσουν να λειτουργούν ως έχουν, χωρίς καμία αλλαγή στα πρωτόκολλα, χωρίς ουσιαστικά μέτρα, με συνωστισμένες τάξεις, και μ’ ένα κάρο ψέματα, με μοναδικό στόχο όχι την ασφαλή και ουσιαστική εκπαίδευση των παιδιών, αλλά τη λειτουργία της αγοράς και των επιχειρήσεων με τα σχολεία ως «παιδοφυλακτήρια», όπου τα παιδιά «είναι πιο ελεγχόμενα».

Η κυβέρνηση έχει θέσει στην προμετωπίδα των μέτρων ασφαλείας το εκτεταμένο τέστινγκ, που για άλλη μια φορά δεν ξεχνά να μας πει ότι βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ευρώπης.

Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα πρωτοφανές φαινόμενο μαζικής αυταπάτης μιλώντας για τα σελφ τεστ, λες και είναι το βασικό όπλο για τη διαχείριση της πανδημίας. Κανείς δεν αναρωτιέται αν αυτά τα τεστ γίνονται στο σύνολό τους, κανείς δεν αναρωτιέται αν υπάρχουν ψευδείς δηλώσεις, κανείς δεν αναρωτιέται αν ακόμα κι αυτά που γίνονται είναι αξιόπιστα αφού γνωρίζουμε ότι συχνά δεν ανιχνεύουν τον ιό, ειδικά την τελευταία παραλλαγή του. Η αυταπάτη συνεχίζεται με τη γνωστή νοητική κατασκευή της «φούσκας», η οποία υποτίθεται βοηθά στη μείωση των επαφών και στην ιχνηλάτηση σε περίπτωση κρούσματος. Αυτή όμως η φούσκα σκάει παταγωδώς όταν σκεφτούμε σε πόσα σχολεία και σε πόσες τάξεις μετακινούνται οι εκπαιδευτικοί, καθώς και πώς οι μαθητές συνωστίζονται χωρίς μάσκες την ώρα του φαγητού στα ολοήμερα σχολεία. Η κυβερνητική προπαγάνδα επιλέγει να δημιουργεί μια ψεύτικη εικόνα και ένα αίσθημα ασφάλειας, έτσι ώστε να μην χρειαστεί να πάρει κανένα ουσιαστικό και απαραίτητο μέτρο για αυτά τα ζητήματα.

Ακόμη και αυτή η θριαμβολογία, όμως, της χώρας με το περισσότερο τέστινγκ, έρχεται να σκάσει σαν μπαλόνι, όταν δυο μέρες πριν το άνοιγμα των σχολείων παρατηρείται έλλειψη των σελφ τεστ στην αγορά. Ενώ στην αρχή η υφυπουργός παιδείας αναφώνησε σε ερώτηση δημοσιογράφου, ότι το υπουργείο «δεν έχει τέτοια ενημέρωση», τώρα μια μέρα πριν το άνοιγμα αποφασίστηκε να φροντίσουν οι διευθύνσεις των σχολείων να παρέχουν στους μαθητές σελφ τεστ τη Δευτέρα για να τα κάνουν στο σχολείο!

Για ποια μέτρα προφύλαξης μιλάμε; Ποιος θα είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού σε όλη αυτή τη διαδικασία και με ποια δικαιοδοσία θα προχωρήσει σε αυτήν; Το υπουργείο διαμηνύει για άλλη μια φορά ότι επαφίεται στη συνεργασία και αφοσίωση του εκπαιδευτικού, ο οποίος τόσα χρόνια επωμίζεται το ρόλο του ψυχολόγου, του τραπεζοκόμου, του προσωπικού καθαρισμού… τώρα λοιπόν γίνεται και νοσοκόμος!

Και όλα αυτά το υπουργείο τα συνοδεύει για άλλη μια φορά με ευχαριστίες και μεγάλα λόγια αναγνώρισης για τους εκπαιδευτικούς που, αναμφίβολα, στηρίζουν όλα αυτά τα χρόνια την εκπαίδευση που η κυβέρνηση και το υπουργείο με τις πολιτικές τους έχουν παρατήσει. Για τους εκπαιδευτικούς που κατά τ’ άλλα τα στελέχη του υπουργείου δεν παραλείπουν ποτέ να προσβάλλουν, να τρομοκρατούν και να απειλούν, όταν αυτοί αγωνίζονται για τη δημόσια, ίση και ουσιαστική παιδεία για όλα τα παιδιά.


της Σοφίας Χατζοπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου