Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2017

Ο ΟΟΣΑ κατοικοεδρεύει μόνιμα στο Υπουργείο Παιδείας

...και προετοιμάζει τις νέες εξορμήσεις του στα σχολεία

Δήλωση των εκπροσώπων των Παρεμβάσεων σε ΔΣ ΔΟΕ-ΟΛΜΕ

Ο ΟΟΣΑ κατοικοεδρεύει στο υπουργείο, το ένα κλιμάκιο φεύγει, το άλλο έρχεται. Σήμερα Δευτέρα 30/10, στο υπουργείο, πραγματοποιήθηκε συνάντηση κλιμακίου του ΟΟΣΑ με στελέχη του ΥΠΕΘ. Αλήθεια τι σχεδιάζουν πίσω από την πλάτη της εκπαιδευτικής κοινότητας ξανά; Νέες επισκέψεις/εποπτεύσεις σε σχολικές μονάδες; Τους δόθηκε σήμερα κατάλογος σχολικών μονάδων σε όλη τη χώρα για αυτό το σκοπό; Ποια σχέδια εκπόνησαν; 

Η παρουσία του ΟΟΣΑ έχει γίνει πια μόνιμη στο Υπουργείο Παιδείας. Το προηγούμενο διάστημα, κλιμάκια του ΟΟΣΑ επισκέφτηκαν δημόσια σχολεία, δημοτικά και γυμνάσια, Πανεπιστήμια και φροντιστήρια. Συνοδεύονταν από στελέχη του υπουργείου παιδείας, τα οποία, ως θλιβερή κουστωδία προθύμων, αποδείχτηκαν βασιλικότερα του βασιλέως.

Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2017

Αξιολόγηση των σχολικών μονάδων: Πόσα δόντια έχει αυτό το τέρας;

της Νατάσας Σπανούδη

Διανύουμε το πρώτο μισό της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, η οποία με βρήκε και πάλι άνεργη. Άνεργη για άλλη μια φορά και διπλά απογοητευμένη! Μια φορά απογοήτευση για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα κι άλλη μια επιπλέον για το βρετανικό. Το βρετανικό σύστημα το γνώρισα ως δασκάλα πρωτοβάθμιας για δύο συνεχόμενα ακαδημαϊκά έτη. Στην ερώτηση που μου κάνουν συνήθως -όταν ακούν ότι υπήρξα δασκάλα στο Λονδίνο- «Πώς σου φάνηκε;» απαντώ στεγνά «Σιχάθηκα να διδάσκω!».Ο λόγος ήταν ένας και αναπόφευκτος: η αξιολόγηση! Ναι, μιλάμε για την ίδια αξιολόγηση που οι δύο τελευταίες κυβερνήσεις προσπάθησαν και προσπαθούν να εφαρμόσουν με βάση το Μνημόνιο Συνεννόησης που συμφωνήθηκε τον Αύγουστο του 2015 στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής.

Για τη Μ. Βρετανία, η αξιολόγηση ως έννοια είναι βαθιά ριζωμένη στην κουλτούρα μιας άκρως νεοφιλελεύθερης κοινωνίας με όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που συνθέτουν το φόντο της ανισότητας. 

Όχι στην ενοποίηση των τμημάτων ΑΤΕΙ Νηπιοβρεφοκόμων με τα Πανεπιστημιακά Τμήματα των Νηπιαγωγών  Άμεση θεσμοθέτηση της δίχρονης, υποχρεωτικής, προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης  Όχι στο σχέδιο αντιδραστικής αναδιάρθρωσης στην Εκπαίδευση και στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών: Ανεξάρτητη Αγωνιστική Κίνηση (Παρεμβάσεις)

29/10/2017

Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας, αντί να θεσμοθετήσουν τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση, προωθούν με ταχύτατους ρυθμούς αρνητικές εξελίξεις

Συγκεκριμένα: 

Στην Σύνοδο των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών, που πραγματοποιήθηκε στις 7 και 8 Οκτωβρίου 2017, συζητήθηκε η ενοποίηση των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και των τμημάτων ΤΕΙ Προσχολικής Αγωγής (Βρεφονηπιοκόμων), δηλαδή όλου του φάσματος από 0 – 6 ετών, από τη βρεφική έως και τη σχολική ηλικία. Οι Πρόεδροι των Πανεπιστημίων εκφράστηκαν στην πλειονότητά τους θετικά για την εξέλιξη αυτή.


Στο πλαίσιο μιας συνολικής αντιδραστικής αναδιάρθρωσης όλης της δημόσιας εκπαίδευσης εξελίσσεται ένα νέο σχέδιο συγχωνεύσεων-καταργήσεων τμημάτων της Ανώτερης και Ανώτατης εκπαίδευσης. Μαζί με τις συγχωνεύσεις – καταργήσεις θα επιχειρηθεί η «ελαστικοποίηση» των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχίων. Η εισαγωγή διαδικασιών πιστοποίησης μετά το πτυχίο, οι διαδικασίες εξομοίωσης των παλιών πτυχίων αλλά και η επιχείρηση «πολτοποίησης» και κατάρριψης οποιουδήποτε ορίου ανάμεσα σε διαφορετικά διακριτά επιστημονικά - γνωστικά αντικείμενα θα οδηγήσει σε μια χωρίς όρια κινητικότητα. 

Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017

Δήλωση των εκπροσώπων των Παρεμβάσεων στα ΔΣ της ΔΟΕ και στο ΔΣ της ΟΛΜΕ: Δεν συνδιαλεγόμαστε. Αγωνιζόμαστε ενάντια στην αξιολόγηση/αυτοαξιολόγηση

24-10-2017

Το Υπουργείο Παιδείας διοργανώνει την Τετάρτη 25 Οκτώβρη, ημερίδα με θέμα «Νέες δομές υποστήριξης του Εκπαιδευτικού Έργου» εξαγγέλλοντας ταυτόχρονα την έναρξη «διαλόγου» για το συγκεκριμένο ζήτημα. Επιπλέον, ανακοινώνει δύο ημέρες πριν, στις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες ΔΟΕ και ΟΛΜΕ το πρόγραμμα της ημερίδας, το οποίο περιλαμβάνει τοποθέτηση εκπροσώπου τους – η συμμετοχή τους στη διαδικασία θεωρείται από το Υπουργείο δεδομένη! Είναι σαφές ότι το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί για μία ακόμα φορά να εγκλωβίσει το εκπαιδευτικό κίνημα σε μια διαδικασία «διαλόγου» και προειλημμένων αποφάσεων, να το καταστήσει συνένοχο και συνυπεύθυνο στη χάραξη αντιεκπαιδευτικών πολιτικών.

ΠΡΟΣΕΧΩΣ: Αξιολόγηση μέρος 2ο Από Δεκέμβρη στις σχολικές αίθουσες; Δεν θα τους κάνουμε τη χάρη!!!, Ανεξάρτητη Αγωνιστική Κίνηση (Παρεμβάσεις)

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ  ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ  ΚΙΝΗΣΗ συλλ. «ο Αριστοτέλης»
           ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε.

Πλούσια η ελληνική γλώσσα κι όπως πάντα εφευρετική η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ! Την πρόταση του ΥΠΕΘ για την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων τιτλοφόρησε ως «Νέο Δίκτυο Δομών Υποστήριξης του Εκπαιδευτικού Έργου». Φυσικά, ο υπουργός Παιδείας, από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων του, μας προετοίμασε λέγοντας: «ας μην φοβόμαστε τη λέξη αξιολόγηση». Κι επειδή είδε τον Ιούνιο ότι ο κόσμος της εκπαίδευσης δεν πάτησε την πεπονόφλουδα και δήλωσε μαζικά απεργία-αποχή από τα αξιολογόχαρτα και η κυβέρνηση βλέπει τους δημοσίους υπαλλήλους να κάνουν το ίδιο όλους αυτούς τους μήνες, αποφάσισε να θολώσει τα νερά με τις ορολογίες. Αλλά καμία επικοινωνιακή προσπάθεια δεν μπορεί να αποκρύψει το πασιφανές! Η απόπειρα για (αυτο)αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών επανέρχεται σε συμφωνία με τους θεσμούς, τον ΟΟΣΑ και την ΕΕ! Άλλωστε, αποτελεί ένα από τα προαπαιτούμενα για την υλοποίηση του τρίτου μνημονίου στην εκπαίδευση.


Με την πρώτη ματιά γίνεται φανερό ότι δημιουργείται μια νέα περιφερειακή δομή η ΠΕΚΕΣ (Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού), με στόχο την επιτήρηση των σχολικών μονάδων. Και για να μην έχουμε καμία αυταπάτη διαβάζουμε:

Σάββατο 21 Οκτωβρίου 2017

Δεκάδες κενά σε πρωινά και ολοήμερα για όλες τις ειδικότητες στην Α’ Διεύθυνση, Ενημερωτικό Ρέππα/Μιλτσακάκης, Αναλυτικοί πίνακες κενών

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ 

Των αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών στο ΠΥΣΠΕ της Α’ Διεύθυνσης Αθήνας

Ρέππα Ντίνα (τακτική), 
 τηλ: 6977003052 paremvasisntina@gmail.com

Μιλτσακάκη Μιχάλη, (αναπληρωματικός)

τηλ: 6974513866 mmilts1@gmail.com

Εκλεγμένων με το Ψηφοδέλτιο της

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ
19/10/2017

Το πιο σύντομο ανέκδοτο οι δηλώσεις Γαβρόγλου στις 10/9: «Τα σχολεία ανοίγουν αύριο με τις καλύτερες συνθήκες. Αύριο θα είναι μία ευχάριστη μέρα». Ενάμιση μήνα μετά, η Α’ βάθμια εκπαίδευση βιώνει μια από τις χειρότερες χρονιές της και η Α’ Διεύθυνση τη χειρότερη χρονιά μετά το 2013 επί Αρβανιτόπουλου! 


Δεκάδες κενά σε δασκάλους/νηπιαγωγούς/ειδικότητες γενικής και ειδικής αγωγής, σε πρωινά και ολοήμερα  στην Α’ Διεύθυνση
Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι σε καθημερινή βάση πολλοί Σύλλογοι Γονέων, Ενώσεις, Εκπαιδευτικά Σωματεία, πραγματοποιούν παραστάσεις διαμαρτυρίας, η Ένωση του 5ου Διαμερίσματος, του 2ου Διαμερίσματος, της Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας, της Καισαριανής, οι σύλλογοι γονέων από το 129ο, το 63ο, το 2ο Ν. Χαλκηδόνας, από τα σχολεία της Γκράβας και του Γαλατσίου, του Κολωνού και των Πατησίων. Ο Διευθυντής εκπαίδευσης αρνείται να δημοσιοποιήσει όλα τα κενά με τη δικαιολογία ότι η Α’ Διεύθυνση είναι μεγάλη και η εικόνα αλλάζει «καθημερινά». Εν τω μεταξύ, καμία «καθημερινή» ημέρα δεν κατέστη τελικά δυνατό να αποτυπωθούν αυτά τα κενά! Η φτώχεια φέρνει αδιαφάνεια και αυθαιρεσία!



Δείτε τους αναλυτικούς πίνακες










Σάββατο 7 Οκτωβρίου 2017

Δε θα περάσουν πάνω από τις ζωές μας! Απεργία-αποχή από κάθε διαδικασία αυτοαξιολόγησης-αξιολόγησης


Ανεξάρτητη Αγωνιστική Κίνηση (Παρεμβάσεις): Σε ποσοστό 90% συνεχίζεται αποφασιστικά η ΑΠΕΡΓΙΑ-ΑΠΟΧΗ από κάθε διαδικασία αξιολόγησης στο δημόσιο τομέα

Μετά την επιτυχία της απεργίας-αποχής από τις διαδικασίες της αξιολόγησης, που στήριξαν σε ποσοστό πάνω από 90% οι εργαζόμενοι-ες στο δημόσιο τομέα, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ψήφισε τροπολογία στη Βουλή, που υπερψηφίστηκε και από την ΝΔ, για να εκβιάσει τους απεργούς. 


Η τροπολογία προβλέπει ότι οι προϊστάμενοι (αφορά και εκπαιδευτικούς οι οποίοι έχουν θέσεις ευθύνης σε υπηρεσίες της διοίκησης της εκπαίδευσης) που απέχουν από τη διαδικασία αξιολόγησης και δεν προχωρούν σε αξιολόγηση των υφισταμένων τους, αποκλείονται από τις επερχόμενες κρίσεις για θέσεις προϊσταμένων, ενώ δίνει τη δυνατότητα στους προϊστάμενους-αξιολογητές να προχωρήσουν στη διαδικασία ακόμη και χωρίς τη συμμετοχή των υφισταμένων τους. 

Προσδιορίζει ασφυκτικό χρονικό όριο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας και προβλέπει ότι τα σχετικά φύλλα αξιολόγησης μπορεί να τα προμηθευτεί ο ενδιαφερόμενος με οποιονδήποτε τρόπο και όχι κατ’ ανάγκη από την υπηρεσιακή οδό. 

Παρασκευή 6 Οκτωβρίου 2017

ΠΡΟΣΟΧΗ-ΠΡΟΣΟΧΗ... Αν χτυπήσουν την πόρτα του σχολείου σου...

ΠΡΟΣΟΧΗ-ΠΡΟΣΟΧΗ... Αν χτυπήσουν την πόρτα του σχολείου σου... και είναι κάποιος προϊστάμενος με έναν κύριο και μια κυρία μάλλον από τις ΗΠΑ και αρχίζουν κάποιες πολύ αθώες ερωτήσεις, πόσοι είναι οι μόνιμοι, δουλεύετε διαθεματικά, αν υπάρχει εξωτερικός έλεγχος του σχολείου, αν το σχολείο χρηματοδοτείται και με άλλους πόρους κτλ να ξέρετε ότι δεν είναι τουρίστες με εκπαιδευτικά ενδιαφέροντα, αλλά το κλιμάκιο του ΟΟΣΑ που κάνει βόλτες στα σχολειά μας. Οι εκπαιδευτικοί δολοφόνοι του δημόσιου σχολείου, στον τόπο του εγκλήματος. Διώξτε τους! Στην Αθήνα οι συνάδελφοι δεν κατάλαβαν καν με ποιους μιλάνε. Δείτε και την ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Εύβοιας που βασίζεται σε ένα κείμενο του Σελιδοδείκτη. 

ΕΛΜΕ Εύβοιας
Τη Δευτέρα 2/10/17 εκπρόσωπος του ΟΟΣΑ, καλεσμένη από την ελληνική κυβέρνηση, επισκέφτηκε το Δημοτικό Μονοδρίου και το Γυμνάσιο και Λύκειο Κονιστρών.

Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2017

Εκδήλωση στη μνήμη του Σταύρου Καλλώνη, Σάββατο 7 Οκτώβρη





Σάββατο 7 Οκτώβρη, 5ο Δημοτικό Σχολείο Κερατσινίου, Ταϋγέτου 8, 7μμ

Δήλωση των εκπροσώπων των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ-ΚΙΝΗΣΕΩΝ –ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΩΝ στο Δ.Σ. της ΔΟΕ Δημήτρη Μαριόλη και Αργύρη Παπαθανασίου για τη συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας (28-8-2017)

Την Πέμπτη 28 Σεπτέμβρη, παραμονή της κινητοποίησης Συλλόγων ΠΕ, ΕΛΜΕ και συλλογικοτήτων αναπληρωτών, πραγματοποιήθηκε συνάντηση του ΔΣ της ΔΟΕ με τον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, μετά από πρόσκληση του ιδίου. Αναμέναμε από την πλευρά του υπουργού, (που κάλεσε την συνάντηση), να τεθούν είτε τα φλέγοντα προβλήματα λειτουργίας που παρουσιάζονται στα σχολεία από την έναρξη της σχολικής χρονιάς είτε η συγκεκριμενοποίηση των κεντρικών αξόνων πολιτικής του υπουργείου (π.χ. αξιολόγηση). Αντ’ αυτού, ο υπουργός παιδείας περιορίστηκε σε μία γενικόλογη αναφορά σε ζητήματα της επιμόρφωσης και της επιλογής στελεχών, χωρίς να έχει να παρουσιάσει τίποτα το συγκεκριμένο.

Επιπλέον, έθεσε το θέμα της «διάστασης απόψεων» ανάμεσα στο υπουργείο και το εκπαιδευτικό κίνημα για τη διαπίστωση των κενών – ελλείψεων σε εκπαιδευτικούς.

Κατά την εξέλιξη της συνάντησης, έγινε φανερό ότι:

Ανεξάρτητη Αγωνιστική Κίνηση (Παρεμβάσεις) Αριστοτέλη: Σχολική χρονιά μεγάλων αναμετρήσεων: να ξαναπιάσουμε το νήμα των κοινωνικών αγώνων να γίνουμε το κίνημα που δεν θα μπορούν να αγνοήσουν!

«Αν πας μια βόλτα στην Αθήνα βλέπεις παντού χαμογελαστά πρόσωπα»

Αλέξης Τσίπρας, Τετάρτη 26 Ιουλίου, συνέντευξη στον Alpha

Χαμογελαστά πρόσωπα λοιπόν παντού: στις διευθύνσεις εκπαίδευσης που συνωστίζονται χιλιάδες εκπαιδευτικοί, για μια ακόμα χρονιά αναπληρωτές με μια βαλίτσα στο χέρι, στις ουρές των ανέργων στον ΟΑΕΔ, στα στρατόπεδα των προσφύγων, στα δικαστήρια όπου βγαίνουν στο σφυρί οι λαϊκές κατοικίες, στις εφορίες για την αποπληρωμή του ΕΝΦΙΑ, στα υποβαθμισμένα δημόσια νοσοκομεία. 

Ενημερωτικό 25/9, των εκπροσώπων των εργαζομένων στο ΠΥΣΠΕ της Α' Αθήνας, Ρέππα Ντ., Μιλτσακάκη Μ., πίνακας κενών

Ρέππα Ντίνα (τακτική), τηλ: 6977003052 paremvasisntina@gmail.com
Μιλτσακάκη Μιχάλη, (αναπληρωματικός)
τηλ: 6974513866 mmilts1@gmail.com

Εκλεγμένων με το Ψηφοδέλτιο της
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ


Μαζικοί Μόνιμοι Διορισμοί Εκπ/κών
Οργανικές Θέσεις για όλες τις υπάρχουσες ειδικότητες
Ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών κυβέρνησης-ΕΕ-ΔΝΤ-ΟΟΣΑ-κεφαλαίου
Όλες/Όλοι στην κινητοποίηση στο Υπουργείο την Παρασκευή 29/9, στις 13.00

Διανύουμε την 3η εβδομάδα λειτουργίας των σχολικών μονάδων και η κατάσταση στην Α’ Διεύθυνση παραμένει οξυμένη! 46 τα κενά σε ΠΕ70, 27 σε ΠΕ08 (57 ΔΣ) και 13 ΠΕ32 (44 ΔΣ). Την ίδια στιγμή το Υπουργείο Παιδείας, ακολουθώντας επικίνδυνη μνημονιακή πολιτική που ευνοεί ρατσιστικές και ξενοφοβικές αντιλήψεις, αφήνει ακάλυπτα τα σχολεία χωρίς τμήματα υποδοχής (καλύφθηκαν μόνο 9 τμήματα υποδοχής από τα περίπου 100 που έχει ανάγκη η Α’ διεύθυνση λόγω της μεγάλης προσέλευσης προσφυγόπουλων και μεταναστόπουλων στα σχολεία της Α’ Αθήνας), πληθωρικά τμήματα ΔΣ και Νηπιαγωγείων (με 22-25 μαθητές, πολλοί από τους οποίους δεν γνωρίζουν την ελληνική) και με έναν εκπαιδευτικό παράλληλης να καλύπτει ακόμα και 5 παιδιά (για 4-5 ώρες την εβδομάδα).

Από πνεύμονες ρυπαντές;




Ανησυχητικά είναι τα αποτελέσματα νέας μελέτης, η οποία καταγράφει πως τα μεγάλα τροπικά δάση, οι «πνεύμονες» της υφηλίου, έχουν υποβαθμιστεί τόσο πολύ που, πλέον, αποτελούν μία τεράστια πηγή εκπομπής άνθρακα.

Κυριακή 1 Οκτωβρίου 2017

Η Ινδιάνα Παναγία και ο Μεσαίωνας Μέσα μας

Κάποιοι ανθρωποι εχουν τη θαλασσα μεσα τους. 

Πολλοι δυστυχως κουβαλανε το μεσαιωνα και καποιοι απ αυτους, ελπιζω λιγοι, μοιαζουν ετοιμοι να αναψουν φωτιες σε πλατειες και να ψησουν μαγισσες. 

Τα σχολικα βιβλια των θρησκευτικων ( ιδιαιτερα αυτό της Δ ταξης Δημοτικου) πυροδοτησαν μια κατασταση που θα ηταν πολύ φαιδρη αν δεν ηταν τοσο θλιβερη. 

Γονεις απειλουν με μαζικες μηνυσεις, υπογραφουν «πυρινες διακηρυξεις» ορθης πιστης, εκφραζουν τον αποτροπιασμο τους για τον ενδυματολογικο διασυρμο της Παναγιας, με γιαπωνεζικο κιμονο ή ινδιανικα χοντροπαπουτσα. 

Η ζωή είναι επικίνδυνο πράγμα

Δεν ήξερα ότι η θάλασσα είναι πιο αρμυρή από τα δάκρια του παιδιού μου. Δεν ήξερα ότι το παιδί μου ήταν πιο βαρύ από τη θάλασσα. Δεν ήξερα ότι η γη είναι πιο σκληρή από τα πόδια μου κι ότι ο ουρανός είναι πιο βαρύς από τα βήματά μου. Δεν ήξερα ότι δεν έχω γεννηθεί και τώρα πρέπει να πεθάνω πολλές φορές. Δεν ήξερα να πνίγομαι. Δεν ήξερα να είμαι αριθμός. Δεν ήξερα να θρηνώ σα να μην έχω υπάρξει ποτέ. Δεν ήξερα ότι ο θάνατος είναι η ζωή μου. Δεν ήξερα ότι υπάρχει θάνατος ακόμα και μέσα στο θάνατο όταν δεν ορίζεις το σώμα σου. Δεν ήξερα ότι πρέπει να φοβάμαι για να ζήσω. Δεν ήξερα ότι πρέπει να κλάψω για να βρω το νερό της ζωής μου. Τίποτα δεν ήξερα. Και ούτε τώρα ξέρω. Δεν ξέρω πως έγινε κι έχασα τη γη και μέσα στη γη βούλιαξε η θάλασσα και μέσα στη θάλασσα βούλιαξαν όλα κι όλοι. Βούλιαξα κι εγώ. Δεν ξέρω.