Πέμπτη 19 Μαρτίου 2020

Κυβέρνηση και κράτος προσπαθούν να «δραπετεύσουν» στην εικονική πραγματικότητα!, ανακοίνωση της ΑΑΚ (Παρεμβάσεις Αριστοτέλη) ειδικά για τηλεκπαίδευση κ.ά. σχετιζόμενα με την εκπαίδευση

17/3/2020

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, η δύσκολη στιγμή που βιώνουμε τη στιγμή της παγκόσμιας πανδημίας του κορονοϊού είναι σημαντικό να μας βρει όλους αλληλέγγυους και αγωνιζόμενους συλλογικά. Η πανδημία αυτή ξεσκέπασε όλη την επίθεση των μνημονιακών κυβερνήσεων των προηγούμενων ετών στην δημόσια υγεία, με αποτέλεσμα τώρα στην μεγάλη ανάγκη που υπάρχει για υποδομές, προσωπικό και άλλα υλικά να βιώνουμε την δολοφονική αδυναμία πρόσβασης του πληθυσμού σε σύγχρονες και επαρκείς υπηρεσίες περίθαλψης. Ταυτόχρονα αντιλαϊκές πολιτικές σε όλα τα μέτωπα, αντιασφαλιστικό Βρούτση, αντιεκπαιδευτικά νομοσχέδια, απαγόρευση των διαδηλώσεων και συναθροίσεων κ.ά. προωθήθηκαν και προωθούνται ακέραιες, με δικαιολογία τον κορονοϊό εν μέσω των μέτρων που επέβαλλε η κυβέρνηση για τη μη διάδοση του ιού. Επιπλέον, η επίθεση στους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, πολλοί από αυτούς γονείς των μαθητών μας, έχει ξεκινήσει με πογκρόμ απολύσεων, υποχρεωτικών απλήρωτων αδειών, επέκτασης ωραρίου και τηλεργασίας (που συνήθως καλύπτει ολόκληρο τον προσωπικό χώρο και χρόνο των υπαλλήλων μέσα στο σπίτι, προς όφελος της εργοδοσίας) και συνεχή και ολοκληρωτική καταπάτηση κάθε δικαιώματος. 

Όσον αφορά στην εκπαίδευση και τις ανακοινώσεις του υπουργείου εν μέσω πανδημίας, τα σχολεία μας έκλεισαν, αλλά όχι και τα ΚΕΣΥ τα οποία είναι εκπαιδευτικές και όχι διοικητικές δομές, άρρηκτα συνδεδεμένες με τα σχολεία μας και δε μπορούν να λειτουργήσουν ανεξάρτητα από αυτά. 
Αποτέλεσμα εικόνας για κορονοιος κλειστα μυαλα
Αλλά και πριν την απόφαση καθολικού κλεισίματος των σχολείων, οι αρμόδιες αρχές μας έστελναν οδηγίες με το σωρό και υλικά προστασίας και καθαριότητας με το σταγονόμετρο. Οι αναπληρωτές συνάδελφοί μας, ακόμα και άρρωστοι συνέχιζαν να εργάζονται αφού στην πράξη δεν δικαιούνται να αρρωστήσουν (αναρρωτική άδεια με μισό ημερομίσθιο για τις 3 πρώτες μέρες και μόνο 15 μέρες όλο το διδακτικό έτος) ενώ δεν υπήρξε μέριμνα για τους εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. 

Οι καθαρίστριες - οι περισσότερες χαμηλόμισθες συμβασιούχες, που πληρώνονται κάθε έξι μήνες- καλέστηκαν να δουλέψουν δυο και τρεις φορές περισσότερο, με ελάχιστα υλικά, χωρίς προστασία και χωρίς καμία πρόβλεψη να αμειφθούν για τον κόπο τους! Τα ειδικά σχολεία λειτουργούσαν κανονικά, παρόλες τις εναγώνιες επισημάνσεις των εκπαιδευτικών προς τις αρμόδιες αρχές ότι οι περισσότεροι μαθητές τους έχουν πολλαπλά προβλήματα υγείας ενώ δεν μπορούσαν παρά τις προσπάθειες τους να τηρήσουν τους αναγκαίους κανόνες υγιεινής. 

Αμέσως μετά το υπουργείο, με μία κίνηση πρωτοφανούς ανευθυνότητας, ενημέρωσε προφορικά τις Περιφερειακές Διευθύνσεις για την αναγκαιότητα παραμονής διευθυντών και προϊσταμένων νηπιαγωγείων στο σχολείο για να παρέχουν διοικητικό έργο. Κι από εκείνη την ώρα επικράτησε μια απίστευτη σύγχυση σε όλη τη χώρα, ο καθένας διευθυντής εκπαίδευσης εξειδίκευε κατά το δοκούν, η σύγχυση έφτασε στο σημείο σε κάποιες περιοχές, εντελώς παράνομα, είτε να καλούν τους εκπαιδευτικούς να παραβρίσκονται στα σχολεία εκ περιτροπής είτε να καλούν Σύλλογο Διδασκόντων για να καθορίσουν τις αρμοδιότητες και την παρουσία των εκπαιδευτικών στα Σχολεία είτε να απαγορεύουν τη μετακίνηση των εκπαιδευτικών. 

Φυσικά, όλα αυτά θα ήταν απλώς ανόητα, άχρηστα και ενταγμένα στην επικοινωνιακή πολιτική της κυβέρνησης και του υπουργείου αν δεν ήταν πολύ επικίνδυνα. Ενώ όλες οι δημόσιες υπηρεσίες επιδιώκουν να διεκπεραιώνουν τις υποχρεώσεις τους διαδικτυακά, στα δημόσια σχολεία που αυτό λύνεται με εκτροπή τηλεφώνου, διαδικτυακή επικοινωνία και άνοιγμα τις σχολικής μονάδας μία μέρα την εβδομάδα, το υπουργείο καλεί 30.000 εκπαιδευτικούς να κυκλοφορούν στα ΜΜΜ. 

Ταυτόχρονα με αυτό, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας σαν να ήταν έτοιμη από καιρό, διακηρύσσει την άμεση λειτουργία της εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευσης και καλεί, σε πρώτη φάση, σε εθελοντική συμμετοχή τους εκπαιδευτικούς για τηλεμαθήματα της Γ΄ Λυκείου και σταδιακά για τις υπόλοιπες τάξεις. Δηλώνουν ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν Ε-Books, το Φωτόδεντρο και τα Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια για τηλεμαθήματα, ενώ τρεις ψηφιακές πλατφόρμες από τις εταιρείες CISCO, Google και Microsoft -τις οποίες η υπουργός ευχαριστεί ιδιαίτερα- μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τα εξ αποστάσεως. 

Στις 13/3 στέλνεται μέιλ στα σχολεία να περάσουν στο my school τηλέφωνα και e-mail των γονιών. Την ίδια μέρα το Υπουργείο προχώρησε στην πιλοτική εφαρμογή στο 3o ΓΕΛ Ν. Φιλαδέλφειας με την εποπτεία της υπουργού και του πρωθυπουργού από το Μαξίμου. Τη Δευτέρα 16/3 θα ξεκίναγε πιλοτικά η εφαρμογή για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου της Αχαΐας, της Ηλείας και της Ζακύνθου. Επίσης η Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘ Γκίκα έστειλε οδηγίες σε ΠΔΕ. Κυριακή 15/3 ο ΠΔΕ Αττικής Κόσσυβας στέλνει μέιλ στους Διευθυντές εκπαίδευσης της Δευτεροβάθμιας: «Από την προσεχή Τρίτη 17/3 προτάθηκε να ξεκινήσει πιλοτικά για τις σχολικές μονάδες της Αττικής». Υπάρχει βομβαρδισμός ανεπίσημων μηνυμάτων, οδηγιών και πιέσεις προς στους συναδέλφους. Εν τω μεταξύ η περιφέρεια Αττικής, βρήκε την ευκαιρία να υλοποιήσει πολιτικές στην κατεύθυνση της αποκέντρωσης και της εμπλοκής δήμων και περιφερειών στην εκπαίδευση. Ανακοίνωσε πρόγραμμα παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τα παιδιά του δημοτικού και του Γυμνασίου και κάλεσε ιδιωτικές εταιρείες να προσφέρουν κατ’ οίκον και εξ αποστάσεως υπηρεσίες και τις οικογένειες και τους μαθητές να κάνουν δηλώσεις συμμετοχής. 

Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει καμία εκπαίδευση ή εμπειρία για τα εξ΄ αποστάσεως μαθήματα για τη συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, αλλά και των μαθητών, άρα μιλάμε για πειραματισμούς του χειρίστου είδους. Πολλοί μαθητές δε διαθέτουν ούτε καν Η/Υ ή σύνδεση στο διαδίκτυο, άρα εκ των προτέρων έχουμε αποκλεισμούς και καταπάτηση των ίσων ευκαιριών μάθησης. Η αδιαφορία και στη χειρότερη περίπτωση ο πανικός θα κυριαρχήσουν στα ήδη επιβαρυμένα παιδιά. 

Σε καμία περίπτωση η «τηλεκπαίδευση» δεν μπορεί να λειτουργήσει επαρκώς με παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια και να υποκαταστήσει τη ζωντανή διαδικασία της τάξης (κατάκτηση της γνώσης, αλληλεπίδραση, αλληλοβοήθεια, παραστατικότητα, φυσική/σωματική προσέγγιση κ.ά). Ειδικά σε συνθήκες έκτακτων μέτρων, μόνο γνωστικό άγχος θα επιφέρει σε μαθητές και εργασιακό σε εκπαιδευτικούς, αλλά και προβλήματα σε όλους. Η τηλεκπαίδευση ίσως σε άλλες συνθήκες να είναι ένα εργαλείο που μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά με το μάθημα της ζωντανής τάξης, αλλά σε καμία περίπτωση αυτόνομα. 

Το υπουργείο έχει εξαιρετικά επικίνδυνες πολιτικές σκοπιμότητες και όχι πραγματικό ενδιαφέρον 

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί θέση του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε για την εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού, αλλά και εκφρασμένη πρόθεση του ΥΠΑΙΘ πρόσφατα (χρησιμοποιήθηκε για την κάλυψη κενών σε Νίσυρο, Κάσο κλπ). Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι αυτή είναι μια πρόβα για τη μελλοντική χρησιμοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για την κάλυψη κενών ειδικά στα απομακρυσμένα σχολεία. Οι εκπαιδευτικοί, οι εργαζόμενοι και άνεργοι γονείς, οι μαθητές μας οφείλουν να γνωρίζουν ότι η ακύρωση της εξασφάλισης της δια ζώσης διδασκαλίας με οποιαδήποτε δικαιολογία θα είναι καταστροφική. Η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να είναι μόνο συμπληρωματική στη δια ζώσης και όχι επιλογή «έκτακτης ανάγκης» γιατί η δια ζώσης εξασφαλίζει βασικές προϋποθέσεις στη διδασκαλία, την αλληλεπίδραση με τον εκπαιδευτικό, τους συμμαθητές, την άμεση ανατροφοδότηση, την παιδαγωγική σχέση, καθώς και όλες τις σύγχρονες μεθόδους μάθησης που αναπτύσσουν την κριτική σκέψη και ικανότητα. Το Υπουργείο δείχνει περίσσιο θράσος ζητώντας συναίνεση στη νέα φούσκα της τηλεκπαίδευσης. Δεν συναινούμε στην συμμετοχή των συναδέλφων και δεν συμμετέχουμε στην απάτη αυτή και στις βάρβαρες αντιλαϊκές πολιτικές κυβέρνησης-Ε.Ε.-ΔΝΤ που είναι σε εξέλιξη και θα ακολουθήσουν. Η εργασιακή βαρβαρότητα και οι περικοπές προμηνύονται να πέσουν βαριά πάνω σε μια κοινωνία που δεν θα έχει ακόμα σταθεί όρθια. 

Κανένας δεν μπορεί να “υποχρεώνεται” είτε να συμμετέχει ως εθελοντής τηλεμαθήματος είτε να παραστεί, με όποια ιδιότητα στα σχολεία, που είναι ουσιαστικά κλειστά. Η όποια προαιρετική συμμετοχή μας δεν συνδέεται με τις επικοινωνιακές "φούσκες" του Υπουργείου και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί ως κάλυψη της ύλης. Συνδέεται με την επικοινωνία και την ενίσχυση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών δεσμών με τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους, χωρίς αυταπάτες ασφαλώς, διότι τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντανή εκπαιδευτική πράξη. 





Γι’ αυτό λέμε καθαρά γι’ αυτή την περίοδο: 

-Σε καμία περίπτωση παρουσία των εκπαιδευτικών στα σχολεία 

-Καμία εμπλοκή άλλων φορέων (πχ δήμων και περιφερειών) ή ιδιωτών στο ζήτημα της παροχής «ασύγχρονης» εκπαίδευσης μέσω διαδικτύου για τους μαθητές, να απαγορευθούν με παρέμβαση του ΥΠΑΙΘ τέτοιου είδους ενέργειες και πρωτοβουλίες. 

-Όχι στην αξιολόγηση και στο πανοπτικό σύστημα στην εκπαίδευση που επιδιώκει την πλήρη πειθάρχηση δια μέσου της απομόνωσης, της επιτήρησης, του φόβου, της υποτέλειας και της εξατομίκευση. 

Να ξέρουν όμως, οι γονείς και οι μαθητές μας ότι εμείς είμαστε εδώ για εκείνους και ότι με δική μας πρωτοβουλία θα ξαναμπούμε με όποιο τρόπο μπορέσουμε, στα σπίτια τους. Όχι για να προχωρήσουμε την ύλη, όχι για να αντικαταστήσουμε τη δια ζώσης εκπαίδευση, όχι για να ασκήσουμε το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Θα είμαστε δίπλα, όσο περισσότερο μπορούμε και με όποιον τρόπο αυτό γίνει δυνατό ως αλληλέγγυοι εκπαιδευτικοί στη δύσκολη αυτή περίοδο. Θα προσπαθήσουμε να βρούμε τρόπους να επικοινωνήσουμε με ασφάλεια, να συμβάλλουμε με ιδέες και σκέψεις, να υλοποιήσουμε «μικρά πειράματα», να ανταλλάξουμε ταινίες, βιβλία, θεατρικές παραστάσεις, μουσειακές περιηγήσεις. 

Πρέπει όμως να μοιραστούμε μαζί τους με ειλικρίνεια ορισμένα πολύ κρίσιμα θέματα που οφείλουν να γνωρίζουν: 

-Πολλές οικογένειες δεν έχουν internet στο σπίτι παρά μόνο σε κάποιο κινητό, καθώς επίσης δεν έχουν και υποδομές όπως κάμερα, μικρόφωνα κ.λπ., το ίδιο αντιμετωπίζουν και αρκετοί εκπαιδευτικοί, κάτι που δημιουργεί τεράστια προβλήματα για εξειδικευμένες μορφές επικοινωνίας. Ειδικά σε περιοχές υψηλής ανεργίας και περιοχές με πολλά προσφυγόπουλα και μεταναστόπουλα, παιδιά ρομά. Η κυβέρνηση (και όλες οι προηγούμενες) ευθύνονται για την αδυναμία του εκπαιδευτικού συστήματος να παράγει και να παρέχει οργανωμένα υψηλού επιπέδου λογισμικά, χρήσιμα και απαραίτητα αυτή τη στιγμή. Ενώ τεράστια πακέτα διατέθηκαν για επιμόρφωση, ενώ το αόρατο χέρι της αγοράς λειτουργούσε ανεμπόδιστα στο πεδίο των ΤΠΕ, το τελικό αποτέλεσμα είναι το σημερινό χάος: κανένα οργανωμένο πλαίσιο, δημόσιο λογισμικό στα σπάργανα, υλικοτεχνική υποδομή ανύπαρκτη, διαδικτυακές ταχύτητες για κλάματα και μια θάλασσα από ιστοσελίδες τάξεων. Ότι κάνουμε, λοιπόν, θα το κάνουμε με προσοχή, με τα μάτια στραμμένα στην πληττόμενη πλειοψηφία των μαθητών μας και των λαϊκών οικογενειών τους χωρίς να εντείνουμε τους ταξικούς φραγμούς που ήδη υπάρχουν. Είναι καταγγελτέο από την μαχόμενη εκπαίδευση το γεγονός ότι το υπουργείο αδιαφορεί για τα παραπάνω και μιλά για τηλεκπαίδευση και για εξ’ αποστάσεως διδασκαλία χωρίς να παίρνει κανένα μέτρο για να έχουν πρόσβαση τα πιο φτωχά στρώματα, αδιαφορώντας επιδεικτικά σε μια εποχή μάλιστα που το πογκρόμ των απολύσεων χτυπά κόκκινο. 

-Ο εκπαιδευτικός δεν είναι διασκεδαστής, δεν κάνει baby parking. Ο εκπαιδευτικός με τη διδασκαλία έχει στόχο στην ανάπτυξη ανθρώπων με ισόρροπη σωματική, γνωστική, ηθική και καλλιτεχνική ανάπτυξη, με κριτική σκέψη ώστε οι μαθητές να κατανοούν τους νόμους κίνησης της φύσης και της κοινωνίας για να μπορούν να την αλλάζουν, στην κατάκτηση από τους μαθητές του ακαδημαϊκών και γενικών γνώσεων που προσφέρουν ευρεία και ουσιαστική ανθρωπιστική μόρφωση, καθώς και επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις και ικανότητες, με ισόρροπη σωματική, γνωστική, ηθική και καλλιτεχνική ανάπτυξη· ανθρώπων που καλλιεργούν τη σωματική τους ευεξία. Ανθρώπων που προσπαθούν συστηματικά να προσεγγίσουν ιδανικά όπως η αλληλεγγύη, η συντροφικότητα, η αυτοθυσία για το δημόσιο συμφέρον και η γενναιότητα της υπέρβασης του ατομικισμού, που εκτιμούν και απολαμβάνουν τις καλλιτεχνικές μορφές έκφρασης. Κι όλα αυτά με μεθόδους που σέβονται τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των μαθητών και δεν τα καταστρέφουν κάτω από την εντατικοποίηση, τις συνεχείς εξετάσεις, τον ανταγωνισμό και την απόρριψη. Όλα τα παραπάνω δεν μπορούν να αντικατασταθούν σε καμία περίπτωση και με κανέναν τρόπο αυτή την περίοδο. Γι’ αυτό θα είμαστε δίπλα τους ως αλληλέγγυοι εκπαιδευτικοί στη δύσκολη αυτή περίοδο, αλλά όχι ασκώντας το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Αυτό δεν μπορούμε να το ασκήσουμε πραγματικά σε τέτοιες συνθήκες και με τέτοια μέσα. 

Απαιτούμε: 

-Αύξηση των κονδυλίων για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών στην εκπαίδευση εδώ και τώρα. Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών και όλου του βοηθητικού προσωπικού (σχολιάτρων, ψυχολόγων, καθαρισμού, φύλαξης κλπ) που είναι απαραίτητο στην λειτουργία των σχολείων μετά το τέλος της κρίσης. Μονιμοποίηση των συμβασιούχων καθαριστριών 

-Δημιουργία σχολιατρικής υπηρεσίας στο πλαίσιο του ΕΣΥ που θα έχει την αποκλειστική ευθύνη για την παρακολούθηση της σωστής ανάπτυξης και της υγείας όλων των μαθητών, την πρόληψη, τη δωρεάν ιατροφαρμακευτική και νοσηλευτική περίθαλψη. 

-Καμία προσωρινή απαγόρευση και αναστολή μετακίνησης των εκπαιδευτικών σε άλλες από την εργασία τους γεωγραφικές περιοχές 

-Να κλείσουν άμεσα τα ΚΕΣΥ, τα ΠΕΚΕΣ, τα ΚΠΕ. Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να λειτουργήσουν με το απολύτως αναγκαίο προσωπικό. 

-Μέτρα ενίσχυσης της λαϊκής οικογένειας που μαστίζεται από την ανεργία και την επισφάλεια, ειδικά τώρα επείγει να δοθούν απευθείας στις οικογένειες τα χρήματα που τροφοδοτούσαν τα σχολικά γεύματα και μάλιστα αυξημένα ώστε να μπορεί η λαϊκή, εργατική οικογένεια να αντιμετωπίσει την εντεινόμενη οικονομική δυσπραγία από τις απολύσεις, τις μειώσεις μισθών, το κλείσιμο χώρων δουλειάς. 

-Άμεση απόσυρση της «κατά βούληση» ερμηνείας από ΠΔΕ, ΔΠΕ και ΔΔΕ των ειδικών ρυθμίσεων και αποφάσεων σχετιζόμενων με την ΚΥΑ αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων, που επιβάλει διοικητικά καψόνια σε απλούς εκπαιδευτικούς, διευθυντές/υποδιευθυντές/προϊσταμένες. Το διοικητικό έργο για όσο διάστημα παραμένουν κλειστά τα σχολεία, είναι σαφές ότι μπορεί να υποστηριχθεί με πολλούς τρόπους χωρίς το άνοιγμα των σχολείων, που δημιουργει άλλα προβλήματα 

-Μείωση της διδακτέας ύλης για όλες τις τάξεις και της εξεταστέας ύλης στις πανελλαδικές εξετάσεις, κατάργηση προαγωγικών εξετάσεων. 

-Ειδικά προγράμματα στη Δημόσια Τηλεόραση, λειτουργία εκπαιδευτικής τηλεόρασης με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες ανά τάξη και ανά ηλικιακή ομάδα, εκπαιδευτικά ντοκιμαντέρ κ.ά. Να χρησιμοποιηθεί ο πλούτος καλών παιδικών και εφηβικών ταινιών και εκπομπών, που μπορούν να αξιοποιηθούν. 

-Να σταματήσει κάθε άλλο νομοθετικό έργο της κυβέρνησης (νομοσχέδιο για την εκπαίδευση, απαγόρευση διαδηλώσεων κ.ά.) εκτός από αυτό της πρόληψης και της πλήρους αντιμετώπισης της επιδημίας. 

Συνάδελφοι, συναδέλφισσες, η πανδημία είναι υπαρκτή μαζί με τους κινδύνους που εγκυμονεί και ιδιαίτερα για τις ευπαθείς ομάδες. Προσέχουμε, προστατευόμαστε, δείχνουμε αλληλεγγύη, αγωνιζόμαστε. Διεκδικούμε να μην περάσει το βάρος της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης για άλλη μια φορά στις πλάτες των εργαζομένων είτε με χιλιάδες εργαζόμενους να μολύνονται στο χώρο δουλειάς μέσα από ανασφαλείς συνθήκες είτε να απολύονται καθώς χιλιάδες επιχειρήσεις οδηγούνται σε αναστολή των δραστηριοτήτων τους ή σε κλείσιμο. 

Η αλληλεγγύη και ο αγώνας είναι όπλο των εργαζομένων για την επιβίωσή μας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου