Δευτέρα, 19 Οκτωβρίου 2015

Συντάξεις: Πώς θα περικοπούν με το νέο ασφαλιστικό


του Ηλία Παν. Γεωργάκη 

Κυριακή, 18 Οκτωβρίου 2015

Παλαιοί  και νέοι συνταξιούχοι θα ‘πληρώσουν’  τη  σφαγή των συντάξεων που φέρνει το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή εντός του Νοεμβρίου.Οι ειδικοί στην κοινωνική ασφάλιση εκτιμούν ότι αν εφαρμοστούν τα μέτρα που προτείνει η επιτροπή σοφών  οι νυν συνταξιούχοι με συντάξεις άνω των 1000 εύρο κινδυνεύουν να χάσουν  από μία έως τρεις συντάξεις ετησίως  εξαιτίας του ανακαθορισμού (επανυπολογισμού) του ποσού της σύνταξής τους . Οι μειώσεις θα κυμανθούν από 20% έως 30% στις υψηλές συντάξεις  με αποτέλεσμα ένας συνταξιούχος των  1.300 ευρώ  (σύνολο κύριας και επικουρικής) θα έχει ετήσια απώλεια 3.900 ευρώ ( μείωση 25%). Δηλαδή θα χάσει 3 συντάξεις.
Παράλληλα, τόσο οι νέοι ενιαίοι κανόνες για τον υπολογισμό των συντάξεων ( σε Δημόσιο, ΔΕΚΟ, Ιδιωτικό τομέα) όσο και η ενοποίηση όλων των ασφαλιστικών ταμείων θα δημιουργήσει νέο ενιαίο καθεστώς για τους νέους συνταξιούχους με συντάξεις τύπου ΙΚΑ και μικρότερες από τις σημερινές


Ας δούμε όμως πως διαμορφώνεται το σκηνικό, γύρω από  τη νέα ασφαλιστική μεταρρύθμιση, μέσα από ένα σύντομο οδηγό ερωτήσεων, απαντήσεων:
 

ΕΡ: Ποιά είνaι η φιλοσοφία του  νέου ασφαλιστικού  νομοσχεδίου ;

ΑΠ:Περισσότερα χρόνια  δουλειάς με μικρότερες συντάξεις. Θα προβλέπει ενιαίους κανόνες για τον υπολογισμό των συντάξεων  και  ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων. Ο συνδυασμός αυτών των δύο θα επιφέρει μειώσεις στις συντάξεις. Η λογική είναι να εφαρμοστεί ενιαίος τρόπος υπολογισμού για όλους, σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, με κλιμακωτά όμως ποσοστά αναπλήρωσης, ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος. Δηλαδή το ποσοστό επί των αποδοχών όλου εργασιακού βίου του ασφαλισμένου με το οποίο θα προκύπτει το ύψος της σύνταξης θα είναι κλιμακωτό. «Μεγαλύτερο θα είναι το ποσοστό αυτό  για τους χαμηλόμισθους, μικρότερο για τους υψηλόμισθους»  δήλωσε ο υπουργός Εργασίας Γ.Κατρούγκαλος.Παράλληλα οι εισφορές θα κυμαίνονται ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος, προκειμένου ένα μέρος από τις κρατήσεις των υψηλόμισθων να χρηματοδοτεί είτε το έλλειμμα του συστήματος, είτε τις παροχές αυτών που για συγκεκριμένους λόγους δεν εισφέρουν στο σύστημα (π.χ. ανεργία).

EΡ:Ποια είναι σήμερα τα ποσοστά αναπλήρωσης στις συντάξεις??
ΑΠ:Τα ποσοστά  αναπλήρωσης κινουνται σημερα από 65-75% (κυρια και  επικουρικη συνταξη)κατά μεσο ορο και αναλογα  τα ποσά και το ασφαλιστικο ταμειο(ΙΚΑ 68%, ΔΕΚΟ 72% κοκ..Πχ  για 1100 ευρω το ποσοστό αναπλήρωσης είναι 75%.Το σενάριο που επικρατει ειναι να υπάρχει ενα ποσοστό αναπλήρωσης για ολους το οποίο θα κινειται στο 55%.Τα ακριβη ποσοστά αναπλήρωσης θα καθοριστουν απο το νομοσχέδιο.

ΕΡ: Πόσο θα μειωθούν οι συντάξεις;

ΑΠ: Το νέο μοντέλο εκτιμάται ότι θα  οδηγήσει  σε μεσοσταθμικές 11% μειώσεις συντάξεων (σημερινών και μελλοντικών) άνω των 1.000 ευρώ (πιθανότατα ως άθροισμα κύριας και επικουρικής, πλήττοντας  έτσι ακόμα και κύριες συντάξεις των 700 ευρώ) μέσω των ενιαίων κανόνων εισφορών - παροχών .Αυτό σημαίνει ότι "θα επαναυπολογιστούν οι καταβαλλόμενες  συντάξεις με βάση τον μισθό που είχαν όταν βγήκαν σε σύνταξη,  αλλά ακόμα δεν είναι γνωστό  σε ποιο ακριβώς επίπεδο.  Σύμφωνα με ορισμένα σενάρια ενδέχεται να πέσουν στο  50 -55%  των αποδοχών των ασφαλισμένων ανοίγοντας το δρόμο για μειώσεις έως και 20-30% στις υψηλές συντάξεις.:

ΕΡ:Τι αλλαξε στα ορια ηλικίας συνταξιοδότησης???
ΑΠ:Από 5 εως 17 ετη  εργασίας  είναι η ‘επιβάρυνση΄που επιβάλλεται στους ασφαλισμένους με την σταδιακή κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων .
Οι αλλαγές στα όρια ηλικίας ισχύουν από τις 19 Αυγούστου2015  ανεξάρτητα αν ο νομος δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 14/08.(ν.4336)..Τονίζεται ότι  για όσους είχαν δικαίωμα συνταξιοδότησης με 35ετία ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας, τίθεται ως όριο, από τώρα, η ηλικία των 58 ετών που, επίσης, θα προσαυξάνεται κατ’ έτος έως τα 62. Το μέτρο θίγει κατηγορίες ασφαλισμένων πριν από το 1993 που είχαν «κλειδώσει» δικαιώματα, αλλά, δεν είχαν συμπληρώσει τα απαιτούμενα ηλικιακά όρια ή τα έτη ασφάλισης.Για παράδειγμα ασφαλισμένη στο ΙΚΑ μητέρα ανηλίκου με 5.500 ημέρες ασφάλισης στις 31/12/2010 που θα έβγαινε στα 50 και σήμερα είναι 47 ετών, θα «βγει» το 2018 σε ηλικία 60,1 ετών με μειωμένη ή στα 67 με πλήρη. Με το νέο καθεστώς πλήρη σύνταξη θα χορηγείται έως το 2022 είτε στα 62 με 40 έτη ασφάλισης (περιλαμβανομένων των έως 7 πλασματικών) είτε στα 67 με λιγότερη έτη (από 15 και πάνω) εξαιρουμένων μόνο των εργαζομένων στα βαρέα και ανθυγιεινά και των γονέων αναπήρων παιδιών. Παράλληλα γίνεται απαγορευτική η πρόωρη συνταξιοδότηση καθώς αυξάνεται η ποινή - μείωση της σύνταξης κατά 10%. Για παράδειγμα σε πρόωρη κατά 7 έτη συνταξιοδότηση η μείωση του ποσού της σύνταξης θα φτάνει το 52% (6%Χ7 έτη +10%).

ΕΡ: Τι θα είναι και πώς θα υπολογίζεται η εθνική κοινωνική σύνταξη;

ΑΠ: Η εθνική - κοινωνική σύνταξη θα χρηματοδοτείται απο τον κρατικό προϋπολογισμό". Θα καθοριστεί σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να προστατεύει όσους δεν έχουν ένα συνεχή και πλήρη ασφαλιστικό βίο (άτυπες μορφές απασχόλησης, διαστήματα ανεργίας) και "δεν θα πρέπει να περιορίζεται σ’ ένα στοιχειώδες ποσό, ιδιαίτερα σε μια εποχή βαθιάς οικονομικής κρίσης με ασυνεχή ιστορικά ασφάλισης, μικρή συσσώρευση ασφαλιστικού πλούτου, χαμηλούς μισθούς" σύμφωνα με τον υπουργεό υπουργός Εργασίας .Ο ίδιος πάντως διαφωνεί με την πρόταση της επιτροπής σοφων για την καθιέρωση εισοδηματικών κριτηρίων για την καταβολή της  εθνικής συνταξης.


ΕΡ:Τι προβλεπει το πόρισμα της επιτροπης σοφών για το ασφαλιστικο??
ΑΠ: Το πορισμα προβλεπει ενα ενιαίο ασφαλιστικό Ταμείο, ενιαίους κανόνες εισφορών - παροχών που θα οδηγήσουν σε περικοπές συντάξεων--ατομικούς συνταξιοδοτικούς  λογαριασμούς που θα οδηγούν σε εξατομικευμένες συντάξεις , μια εθνική - κοινωνική συνταξη για τους φτωχούς πολίτες αλλά και "χαράτσι" στα υψηλά εισοδήματα και τις μεγάλες περιουσίες προκειμένου να ενισχυθεί ένας νέος "κουμπαράς" που θα κλείνει τα ελλείμματα των Ταμείων,

ΕΡ:Τι ειναι οι   εικονικοί λογαριασμοί καθορισμών εισφορών που προτεινει η επιτροπη σοφων???
ΑΠ:Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με την Επιτροπή Σοφών  πως  ο εργαζόμενος συσσωρεύει σ’ έναν ατομικό λογαριασμό όλες τις εισφορές της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας. Οι ασφαλιστικές εισφορές που συγκεντρώνονται στην ατομική μερίδα του ασφαλισμένου, τοκίζονται με το παραπάνω εκάστοτε εικονικό επιτόκιο και σχηματίζουν το συνταξιοδοτικό κεφάλαιο.     Στο τέλος του ενεργού βίου το σχηματισθέν κεφάλαιο αποτελεί το μέτρο της εισφοροδοτικής προσπάθειας του εργαζομένου (σύστημα καθορισμένων εισφορών). Ισχύει η αρχή της ισοδυναμίας που σημαίνει, κατά τη συνταξιοδότηση, ότι η συσσωρευμένη αξία των εισφορών ισούται με την παρούσα αξία των μελλοντικών καταβολών της σύνταξης. Γενικά, το σύστημα των εικονικών λογαριασμών επιτρέπει την ελαστική συνταξιοδότηση, την επιλογή δηλαδή από τον ίδιο τον ασφαλισμένο της στιγμής συνταξιοδότησής του, πάνω από ένα καθορισμένο όριο ηλικίας, σημειώνει η Επιτροπή

ΕΡ:Πως υπολογίζονται σήμερα οι συντάξεις???
ΑΠ:Ηδη μικρότερες συντάξεις θα απονέμουν τα Ταμεία σε όσους και όσες συνταξιοδοτούνται από 1-1-2015 καθώς ο νέος τρόπος υπολογισμού (καταβολή βασικής + αναλογικής σύνταξης για τον χρόνο ασφάλισης από την 1/1/2011 και μετά) «κρύβει» μειώσεις κυρίως λόγω των περικοπών που έχουν γίνει στους μισθούς την τελευταία πενταετία. «Κλειδί» για το ύψος των νέων συντάξεων, με βάση τον ν. 3863/10, είναι τα έτη ασφάλισης (όσο περισσότερα είναι, τόσο υψηλότερο ποσοστό αναπλήρωσης του μισθού θα δίνεται χωρίς ωστόσο να φτάνει στα επίπεδα που ήταν έως το 2010), το ύψος των ασφαλιζόμενων αποδοχών και το ποσό της βασικής σύνταξης το οποίο θα αυξομειώνεται, κάθε χρόνο, ανάλογα με την πορεία της οικονομίας και των τιμών. Σύμφωνα με υπολογισμούς, η μείωση συντάξεων θα είναι περίπου στο 3% σε σύγκριση με ό,τι ίσχυε με το προηγούμενο καθεστώς. .Συγκεκριμένα οσοι συνταξιοδοτούνται μετά την 1/1/2015 θα λαμβάνουν ένα τμήμα σύνταξης που αντιστοιχεί στον χρόνο ασφάλισής τους έως 31/12/2010 σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις των Ταμείων τους (ποσοστά αναπλήρωσης από 70% και πάνω για 35ετία) και δεύτερο τμήμα, αναλογικό του χρόνου ασφάλισής τους από 1/1/2011 με βάση τις εισφορές και μέρος της βασικής σύνταξης.Η σύνταξη ενός ασφαλισμένου για πρώτη φορά από την 1η/1/2011 και μετά, θα υπολογιστεί, για ολόκληρο τον εργασιακό βίο, με βάση τα νέα χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης του ν. 3863/10 .

ΕΡ:Τι προβλεπει το σχέδιο των δανειστών για το ασφαλιστικό στη χωρα μας???

ΑΠ:Η πρόταση των δανειστών σε επίπεδο χρηματοδότησης, παροχών και μακροχρόνιας βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος συνίσταται στην επίτευξη του στόχου μέχρι το 2060 του ύψους των συνταξιοδοτικών δαπανών στο επίπεδο του 15,5% του ΑΕΠ (16,2% του ΑΕΠ το 2015) με ποσοστό αναπλήρωσης κύριας και επικουρικής σύνταξης 56,4% (48,6% κύριας και 7,8% επικουρικής) από 64,5% το 2015. Το προτεινόμενο από τους δανειστές ύψος των συνταξιοδοτικών δαπανών (15,5% του ΑΕΠ) καθώς και το ποσοστό (56,4%) αναπλήρωσης κύριας και επικουρικής σύνταξης, επιβλήθηκε στην Ελλάδα (Μνημόνιο 1) σε ένα περιβάλλον δημογραφικής γήρανσης (υπογεννητικότητα με ταυτόχρονη αύξηση του προσδόκιμου ζωής) και υλοποιείται με τη συνεχή μείωση των συντάξεων.



ΕΡ:Γιατι πρεπει να ληφθούν νέα μέτρα με  νέες περικοπές στις συνταξεις???
ΑΠ: Γιατι  το τριτο μνημονιο επιβαλλει ότι το 2016 θα πρεπει να κοπούν από τις συνταξεις ποσο υψους 1,8 δις. ευρω ενώ την ιδια  χρονια το ελλειμμα των ασφαλιστικων ταμειων θα είναι 1,6 δις. ευρω.


ΕΡ:Ποια είναι σήμερα η κατάσταση στα ασφαλιστικά ταμεία???
ΑΠ: Τραγική.Ηδη στα 4 δισ. ευρώ εκτιμάται η δαπάνη για 270.000  αιτήσεις  συνταξιοδότησης που έχουν κατατεθεί ακόμη και πριν από 3 χρόνια και δεν έχουν ακόμη δοθεί.Μαλιστα  καταγράφεται(προυπολογισμός 2016) εκτροχιασμός του ελλείμματος των ασφαλιστικών ταμείων  το 2015, που αναμένεται να εκτιναχθεί στο 1,5 δισ. ευρώ (έναντι προϋπολογισμού 750 εκατ.) και αντίστοιχα υπέρογκο έλλειμμα 2,8 δισ. ευρώ το 2016, το οποίο θα περιοριστεί τελικά στο -1,6 δισ. ευρώ, λόγω των μέτρων που ψηφίστηκαν ήδη και εφαρμόζονται βάσει του 3ου Μνημονίου.Η εκτίμηση για τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης είναι ότι για φέτος θα καταγράψουν έλλειμμα 1,672 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 704 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό για την τρέχουσα χρονιά.

ΕΡ:Γιατι οδηγήθηκε σε κατάρρευση το  ασφαλιστικό συστημα?

ΑΠ:Όπως παρατηρει ο  Σαββας  Ρομπόλης, ομοτιμος καιθηγητης  Παντειου Πανεπιστημίου ,οι 6 σημαντικότεροι λόγοι που οδήγησαν σε κατάρρευση το ασφαλιστικό σύστημα είναι οι παρακάτω:

1.Το παρατεταμένο υψηλό επίπεδο της ανεργίας (25,2%, 1.250.000 άτομα, Ιούνιος 2015, από 9,5% το 2009) από το οποίο το 48,5% πλήττει τους νέους και τις νέες (18-24 ετών) η μακροχρόνια ανεργία είναι 73,1% (κάθε άνεργος είναι άνεργος περισσότερο από 2,5 έτη) και σε 350.000 οικογένειες δεν υπάρχει εργαζόμενο μέλος,
2.H ύφεση (-25% από το 2010 μέχρι το 2015),
3.H γήρανση του πληθυσμού,
4.H παράταση του φαινομένου της εισφοροδιαφυγής , η μειωση μισθων εργασίας και η αδηλωτη εργασία υψους  προκαλεί  απώλειες υψους  6 δις ετησιως
5.H ανησυχητική συρρίκνωση με διάφορους τρόπους (π.χ. PSI (2012) προκάλεσε απώλειες 12,5 δις. ευρώ δηλαδη 53% του αποθεματικού κεφαλαίου της κοινωνικής ασφάλισης,
 6.H σταδιακή συρρίκνωση της κρατικής χρηματοδότησης (18,9 δις. ευρώ το 2010 και 8,6 δις. ευρώ το 2015-2018) .

ΕΡ:Υπάρχουν και αλλα μνημονιακά μέτρα για το ασφαλιστικο
Ναι.Αυτα ειναι τα εξης:
-- Εφαρμογή της « ρήτρας μηδενικού ελλείμματος», δηλαδή νέα περικοπή από 1-1-2015 επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ παροχών.
--Σταδιακή μείωση των δικαιούχων του Ε.Κ.Α.Σ. έως την κατάργησή του ως το τέλος του 2019, μέτρο που αφορά 300.000 χαμηλοσυνταξιούχους, που θα ζουν πλέον κάτω από τα όρια της φτώχειας. Κατάργηση από το 2016 του Ε.Κ.Α.Σ. για το 20% των δικαιούχων, που το μηνιαίο εισόδημά τους θα μειωθεί 193 ευρώ κατά μέσο όρο.
--Σταδιακή κατάργηση όλων των εξαιρέσεων χρηματοδότησης ασφαλιστικών ταμείων από τον κρατικό προϋπολογισμό και εναρμόνιση των ασφαλιστικών εισφορών αλλά και των παροχών με τις προϋποθέσεις του Ι.Κ.Α. για όλα τα ταμεία. Από τα μέτρα αυτά, θα έχουμε αυξήσεις των εισφορών σε ΟΓΑ (θα τριπλασιαστούν), ΝΑΤ και ΟΑΕΕ, αφού θα επέλθει δραματική περικοπή της κρατικής επιχορήγησης στον ΟΓΑ - σήμερα αγγίζει το 85% των εσόδων του-, στο ΝΑΤ - σχεδόν 90% των εσόδων του- και στον ΟΑΕΕ.
6: Κατάργηση όλων των φόρων υπέρ τρίτων .
--:Εύρεση ισοδύναμων που θα καλύψουν το κόστος εφαρμογής (2,6-3 δις το χρόνο, ήτοι 1,5% του ΑΕΠ) της απόφασης του Συμβουλίου Επικρατείας περί αντισυνταγματικότητας των περικοπών στις κύριες και επικουρικές συντάξεις κατά την περίοδο 2010-2012.

 ΕΡ:Ποιο είναι το υψος των συντάξεων στην Ελλάδα και στην Ευρωπη

ΑΠ:Οι συνταξεις στη χωρα μας ειχαν απώλειες λόγω μνημονίων εως 45-50%. Τα φετεινα στοιχεία της Eurostat  δειχνουν ότι στην Ελλάδα, η οποία αριθμεί 2,6 εκατομμύρια συνταξιούχους, η σύνταξη κατά μέσο όρο ανέρχεται σε 882 ευρώ το μήνα (713 κύρια σύνταξη, 169 επικουρική).Το ύψος των συντάξεων είναι παραπλήσιο στην Πορτογαλία (2,5 εκατ. συνταξιούχοι) όπου η μέση σύνταξη φθάνει τα 833 ευρώ μικτά τον μήνα.Στην Ισπανία (5,6 εκατ. συνταξιούχοι) το ποσό της σύνταξης ανέρχεται σε 1.020,80 ευρώ το μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Απασχόλησης για τον Ιούνιο.Οι συντάξεις όμως είναι πολύ χαμηλότερες σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης, όπως είναι η Λιθουανία (242 ευρώ τον μήνα), η Σλοβακία (408 ευρώ) ή η Πολωνία (504 ευρώ).Στη Γαλλία, η βασική σύνταξη ανερχόταν πέρσι στα 1.032 ευρώ για τους 13,7 εκατομμύρια συνταξιούχους οι οποίοι υπάγονται στο γενικό ασφαλιστικό καθεστώς (των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα), σύμφωνα με το Εθνικό Ταμείο Συντάξεων Γήρατος των Μισθωτών Εργαζομένων. Σε αυτή προστίθεται μια επικουρική σύνταξη (λίγο πάνω από 25% της μέσης σύνταξης, πάνω από το 50% για τα ανώτερα στελέχη).Οι συντάξεις στη Γερμανία ανέρχονταν κατά μέσο όρο σε 760,43 ευρώ το 2013. Συμπληρώνονται συχνά από αποταμιεύσεις ή συμπληρωματικές συντάξεις που καταβάλλουν οι εργοδότες.

Πέμπτη, 15 Οκτωβρίου 2015

Ενα ενιαίο ασφαλιστικό Ταμείο, ενιαίους κανόνες εισφορών – παροχών που θα οδηγήσουν σε περικοπές συντάξεων--ατομικούς συνταξιοδοτικούς  λογαριασμούς που θα οδηγούν σε εξατομικευμένες συντάξεις , μια εθνική – κοινωνική συνταξη για τους φτωχούς πολίτες αλλά και "χαράτσι" στα υψηλά εισοδήματα και τις μεγάλες περιουσίες προκειμένου να ενισχυθεί ένας νέος "κουμπαράς" που θα κλείνει τα ελλείμματα των Ταμείων, προτεινει στο πορισμα της, για το ασφαλιστικό, η επιτροπή σοφών.
Δύο είναι οι  βασικές συνιστώσες έχει από κοινού πρόταση των μελών της Επιτροπής Σοφών:
-  Ένα ενιαίο ασφαλιστικό φορέα, ενιαίους κανόνες λειτουργίας για όλους τους ασφαλισμένους
-   Ένα διανεμητικό σύστημα εικονικών λογαριασμών καθορισμένων εισφορών (NCD) υποστηριζόμενο από μία εθνική (κοινωνική ) σύνταξη και ένα κεφάλαιο για την εγγύηση της βιωσιμότητας
 Βασικά σημεία της πρότασης της είναι τα ακόλουθα
1.  Εθνικός φορέας κοινωνικής ασφάλισης με ένταξη σε αυτό όλων των φορέων κύριας, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχών.
Όσον αφορά στις εισφορές  προτείνονται ενιαία ποσοστά εισφορών και βάση υπολογισμού τους α) για κύρια σύνταξη, β) για επικουρική σύνταξη και γ) για εφάπαξ παροχές, με μόνη διάκριση αυτή σε μισθωτούς και αυτοτελώς απασχολούμενους. Η Επιτροπή τάσσεται κατά της  κατάργησης των οριζόντιων περικοπών των συντάξεων.
2   Εικονικοί λογαριασμοί καθορισμών εισφορών.
Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με την Επιτροπή Σοφών  πως  ο εργαζόμενος συσσωρεύει σ’ έναν ατομικό λογαριασμό όλες τις εισφορές της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας. Οι ασφαλιστικές εισφορές που συγκεντρώνονται στην ατομική μερίδα του ασφαλισμένου, τοκίζονται με το παραπάνω εκάστοτε εικονικό επιτόκιο και σχηματίζουν το συνταξιοδοτικό κεφάλαιο.     Στο τέλος του ενεργού βίου το σχηματισθέν κεφάλαιο αποτελεί το μέτρο της εισφοροδοτικής προσπάθειας του εργαζομένου (σύστημα καθορισμένων εισφορών). Ισχύει η αρχή της ισοδυναμίας που σημαίνει, κατά τη συνταξιοδότηση, ότι η συσσωρευμένη αξία των εισφορών ισούται με την παρούσα αξία των μελλοντικών καταβολών της σύνταξης. Γενικά, το σύστημα των εικονικών λογαριασμών επιτρέπει την ελαστική συνταξιοδότηση, την επιλογή δηλαδή από τον ίδιο τον ασφαλισμένο της στιγμής συνταξιοδότησής του, πάνω από ένα καθορισμένο όριο ηλικίας, σημειώνει η Επιτροπή.
-- Μία εθνική – κοινωνική σύνταξη χρηματοδοτούμε νη από τον κρατικό προϋπολογισμό.Η κοινωνική σύνταξη πρέπει να καθοριστεί σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να προστατεύει όσους δεν έχουν ένα συνεχή και πλήρη ασφαλιστικό βίο (ατυπικές μορφές απασχόλησης, διαστήματα ανεργίας).
Το ύψος της εθνικής σύνταξης  δεν είναι δυνατόν να προσδιορίζεται με απόλυτους δημοσιονομικούς όρους, αλλά με κοινωνικούς δείκτες, σημειώνει η Επιτροπή Σοφών .
--  Ένα Κεφάλαιο (Ταμείο) για την κάλυψη των ελλειμμάτων του συστήματος.
Το κεφάλαιο αυτό θα τροφοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, την περιουσία των Ταμείων, καθώς και από τους συμπληρωματικούς  πόρους που θα μπορέσει να κινητοποιήσει το Κράτος, για την περίοδο μέχρι το 2050.
Ένας νέος τέτοιος πόρος μπορεί, λ.χ., να είναι μια εισφορά στους υψηλά αμειβόμενους ή ένας τραπεζικός φόρος ή ένας φόρος στις μεγάλες περιουσίες και γενικά ένας φόρος εκεί που συγκεντρώνεται, παρά την κρίση, ο πλούτος. Επίσης, στο ταμείο θα μπορούσε να κατευθυνθεί η αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν οι φορείς από το PSI, σημειώνει η Επιτροπή.
Γενικά, οι διαθέσιμοι κρατικοί πόροι πρέπει να κατευθυνθούν, κατά προτεραιότητα, προς τις κατώτατες συντάξεις και προς την εγγύηση της βιωσιμότητας του συστήματος.
Η ΑΕΔΑΚ Ασφαλιστικών Οργανισμών, που ιδρύθηκε το 2001 από το ΙΚΑ, τον  ΟΓΑ και τον ΟΑΕΕ, αποτελεί την ιδεώδη λύση για την αποτελεσματική διαχείριση των αποθεματικών και των λοιπών ασφαλιστικών ταμείων. Τα Ταμεία αυτά θα έχουν την ευχέρεια, ανάλογα με τον όγκο των αποθεματικών τους, να συμμετέχουν σε υφιστάμενα αμοιβαία κεφάλαια ή να συγκροτούν εξαρχής δικά τους αμοιβαία κεφάλαια και να επιλέγουν τις δικές τους επενδυτικές επιτροπές και εξωτερικούς διαχειριστές.
Πιο αναλυτικά η πρόταση  της  Επιτροπής  Σοφών για το νέο Ασφαλιστικό έχει ως εξής :
1.      Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης
Ο στόχος θα πρέπει να είναι ένας, εθνικός φορέας κοινωνικής ασφάλισης με ένταξη σε αυτό όλων των φορέων κύριας, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχών (διοικητική ενοποίηση), μετά από ουσιαστική ενοποίηση του υπάρχοντος καθεστώτος κοινωνικής ασφάλισης.
Στην προοπτική αυτή, το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ μετεξελίσσεται σε Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Δεν πρέπει να γίνει δεκτή καμία εξαίρεση, γιατί διαφορετικά το εγχείρημα της ενοποίησης θα υπονομευθεί στο σύνολό του. Εξάλλου, η ενοποίηση των Ταμείων, διαχρονικό αίτημα από την εποχή του Ελευθερίου Βενιζέλου, ο οποίος οραματίστηκε ένα φορέα για όλους τους Έλληνες, αποτέλεσε πρόταση και προηγούμενων προτάσεων και μελετών. Πρόσφατα, το ΚΕΠΕ σε Μελέτη του (Διοικητική μεταρρύθμιση και λειτουργικός εκσυγχρονισμός των ασφαλιστικών δομών, Αθήνα, 2014) παρουσίασε εκτεταμένα το ζήτημα της οριζόντιας και κάθετης διοικητικής και λειτουργικής ενοποίησης του συστήματος.
Προτείνεται συγχρόνως η ουσιαστική ενοποίηση του υπάρχοντος καθεστώτος κοινωνικής ασφάλισης με θέσπιση ενιαίων κανόνων για παλαιούς και νέους ασφαλισμένους και ανακαθορισμό των συντάξεων των ήδη συνταξιούχων. Οι ενιαίοι κανόνες είναι αναγκαίοι, γιατί απέναντι στους βασικούς κινδύνους της ζωής πρέπει όλοι οι ασφαλισμένοι να απολαμβάνουν τον ίδιο βαθμό εθνικής/ κοινωνικής αλληλεγγύης. Τυχόν διαφοροποίηση δεν μπορεί παρά να παρεισφρέει σε επίπεδο συμπληρωματικής (επαγγελματικής) προστασίας και να εξαρτάται από μια πρόσθετη εισφοροδοτική προσπάθεια των ασφαλισμένων. Ειδικότερα:
Όσον αφορά στις εισφορές :
-ενιαία ποσοστά εισφορών και βάση υπολογισμού τους α) για κύρια σύνταξη, β) για επικουρική σύνταξη και γ) για εφάπαξ παροχές, με μόνη διάκριση αυτή σε μισθωτούς και αυτοτελώς απασχολούμενους.
-υποχρέωση για δήλωση των ασφαλιστικών εισφορών όλων των φορέων κύριας, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ μέσω μιας ενοποιημένης διαδικασίας.
-ανάθεση στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ/ΚΕΑΟ της βεβαίωσης και είσπραξης των ασφαλιστικών εισφορών.
Όσον αφορά στις παροχές:
α) Κατάργηση των οριζόντιων περικοπών των συντάξεων διότι υποσκάπτουν την ασφαλιστική συνείδηση, δημιουργούν κίνητρο για εισφοροδιαφυγή και για πρόωρες συνταξιοδοτήσεις,  υπονομεύουν το ασφαλιστικό σύστημα.
β) Καθιέρωση ενιαίου τρόπου υπολογισμού της σύνταξης, κύριας και επικουρικής, για παλιούς και νέους ασφαλισμένους, αφού προηγουμένως καθοριστεί με Αναλογιστική Μελέτη το ποσοστό, κατά το οποίο τόσο η κάθε σύνταξη χωριστά, όσο και όλες από κοινού, θα αναπληρώνουν τις αποδοχές του ασφαλισμένου.
γ) Ανακαθορισμός, κατ’ επιταγή των αρχών της συμμετοχικής δικαιοσύνης και της αλληλεγγύης των γενεών, των συντάξεων των ήδη συνταξιούχων με αναφορά στο νέο, ενιαίο τρόπο υπολογισμού της κύριας και επικουρικής σύνταξης για παλαιούς και νέους ασφαλισμένους.
2. Εικονικοί λογαριασμοί καθορισμών εισφορών
Σύμφωνα με την επιλογή αυτή, το σύστημα των συντάξεων είναι διανεμητικό με καθορισμένες εισφορές (Pay-As-You-Go Notional Defined Contributions).Βασίζεται στη λειτουργία Ατομικών Λογαριασμών "νοητής κεφαλαιοποίησης" (Individual Notional Accounts). Το σύστημα διαφοροποιείται από την κεφαλαιοποίηση σε δύο βασικά σημεία : ο δείκτης ο οποίος αποτελεί το εικονικό επιτόκιο ορίζεται από το νομοθέτη -το σύστημα παραμένει δημόσιο- και όχι από την αγορά, ενώ η συσσώρευση των εισφορών είναι εικονική, αφού το συσσωρευμένο κεφάλαιο χρησιμοποιείται για την πληρωμή των τωρινών συνταξιούχων. Με αυτό τον τρόπο, οι συντάξεις γίνονται αυστηρά αναλογικές προς το εικονικό ποσό των συσσωρευμένων εισφορών. Το σύστημα αυτό υποστηρίζεται από μια εγγυημένη κοινωνική (εθνική) σύνταξη για εκείνους τους ασφαλισμένους που δεν θα έχουν την ολοκληρωμένη εργασιακή διαδρομή.
Η βασική ιδέα του προτεινόμενου συστήματος που στοχεύει στην πραγματοποίηση της ανταποδοτικής δικαιοσύνης, είναι απλή : ο εργαζόμενος συσσωρεύει σ’ έναν ατομικό λογαριασμό όλες τις εισφορές της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας. Οι ασφαλιστικές εισφορές που συγκεντρώνονται στην ατομική μερίδα του ασφαλισμένου, τοκίζονται με το παραπάνω εκάστοτε εικονικό επιτόκιο και σχηματίζουν το συνταξιοδοτικό κεφάλαιο. Είναι το κράτος εκείνο που εγγυάται τη λειτουργία ενός τέτοιου συστήματος. Τον επενδυτικό κίνδυνο από την αξιοποίηση των εισφορών δεν φέρει ο ίδιος ο ασφαλισμένος, κάτι που θα συνέβαινε αν το σύστημα ήταν αμιγώς κεφαλαιοποιητικό. Ως εικονικό επιτόκιο συνήθως επιλέγεται ένα μέγεθος που συνδέεται με μακροοικονομικές παραμέτρους (ποσοστιαία μεταβολή των αποδοχών των ασφαλισμένων ή ποσοστιαία μεταβολή του ΑΕΠ).
Κάθε χρόνο οι ασφαλισμένοι λαμβάνουν επίσημη ενημέρωση για το ποσό του συσσωρευμένου ασφαλιστικού τους κεφαλαίου. Η ενημέρωση αυτή μπορεί να γίνεται και ηλεκτρονικά. Έτσι, διασφαλίζεται η πλήρης διαφάνεια στη λειτουργία του συστήματος. Ο ασφαλισμένος μπορεί να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την κατάσταση της ατομικής του μερίδας. Στο νέο σύστημα δεν ενυπάρχουν οι δυσμενείς επιπλοκές από την εφαρμογή του μηχανισμού της διαδοχικής ασφάλισης.
Στο τέλος του ενεργού βίου το σχηματισθέν κεφάλαιο αποτελεί το μέτρο της εισφοροδοτικής προσπάθειας του εργαζομένου (σύστημα καθορισμένων εισφορών). Ισχύει η αρχή της ισοδυναμίας που σημαίνει, κατά τη συνταξιοδότηση, ότι η συσσωρευμένη αξία των εισφορών ισούται με την παρούσα αξία των μελλοντικών καταβολών της σύνταξης. Δεν θα τίθεται θέμα ποινών πρόωρης συνταξιοδότησης, όπως αυτές που υπάρχοντος συστήματος, ενώ παρέχεται η ευελιξία για μερική απασχόληση κατά την περίοδο της συνταξιοδότησης. Γενικά, το σύστημα των εικονικών λογαριασμών επιτρέπει την ελαστική συνταξιοδότηση, την επιλογή δηλαδή από τον ίδιο τον ασφαλισμένο της στιγμής συνταξιοδότησής του, πάνω από ένα καθορισμένο όριο ηλικίας.
Η σύνταξη είναι αναλογιστικά δίκαιη (actuarially fair), αφού το κεφάλαιο που σχηματίζεται (ατομικά) από τις συσσωρευμένες εισφορές του ασφαλισμένου, μετατρέπεται σε ισόβια σύνταξη, με βάση ένα συντελεστή μετατροπής (ράντα) ο οποίος εξαρτάται και από το προσδόκιμο ζωής της γενεάς του ασφαλισμένου. Λαμβάνεται δηλαδή υπόψη, κατά τον υπολογισμό του ποσού της σύνταξης, το προσδόκιμο όριο ζωής (unisex life expectancy). Το γεγονός ότι οι γυναίκες έχουν υψηλότερο προσδόκιμο επιβίωσης από τους άνδρες, δεν οδηγεί σε διαφοροποίηση της μεταχείρισης μεταξύ ανδρών και γυναικών –θα ήταν, άλλωστε, αντίθετη στην αρχή της ισότητας των φύλων. 
Όλοι οι ανωτέρω παράμετροι του συστήματος πρέπει να είναι μεταξύ τους συνεπείς, ώστε να αποφεύγεται η ανισορροπία του. Παράλληλα, το σύστημα μπορεί να έχει ενσωματωμένους αυτόματους σταθεροποιητές για την περίπτωση αρνητικών εξελίξεων σε δημογραφικές ή οικονομικές παραμέτρους.
Η κρατική χρηματοδότηση περιορίζεται στην καταβολή των αναλογουσών εισφορών για τους ανέργους, για όσους ασθενούν, γι’ εκείνους που ανατρέφουν παιδιά ή φροντίζουν ηλικιωμένους, κλπ. Δηλαδή, το κράτος πιστώνει τον εικονικό συνταξιοδοτικό λογαριασμό των ασφαλισμένων που αδυνατούν να εισφέρουν για κοινωνικούς λόγους που αναγνωρίζεται ότι χρήζουν προστασίας. Η προηγούμενη συμμετοχή του κράτους αποτελεί έκφανση του κοινωνικού του χαρακτήρα.
Οι εισφορές υπολογίζονται επί των αποδοχών που καταβάλλονται από τον εργοδότη και εργαζόμενο. Όσον αφορά τους αυτοαπασχολούμενους, προτείνεται να καταργηθούν οι κλίμακες τεκμαρτών ασφαλιστέων αποδοχών και οι εισφορές να υπολογίζονται επί του πραγματικού τους εισοδήματος από την απασχόληση. Η είσπραξη θα γίνεται από τις Οικονομικές Υπηρεσίες του κράτους. Άλλωστε, το ΚΕΑΟ αποτελεί το πρώτο βήμα μιας μεταρρύθμισης με τελικό στόχο την πλήρη ενσωμάτωση των εσόδων των ασφαλιστικών οργανισμών στη φορολογική διοίκηση.
3 Μία εθνική – κοινωνική σύνταξη χρηματοδοτούμε νη από τον κρατικό προϋπολογισμό
Με την καθιέρωσή της, η εθνική σύνταξη θα αποκτήσει αυτοτέλεια και θα αποχωριστεί από το πλαίσιο των ασφαλιστικών (αναλογικών) παροχών του κάθε φορέα. Έτσι, θα γίνει ευκολότερη η επικέντρωση στην αναδιανεμητική λειτουργία του κοινωνικού τμήματος της σύνταξης. Η εθνική σύνταξη δεν μπορεί να σχεδιαστεί κατά τρόπο ασύνδετο προς το όλο συνταξιοδοτικό οικοδόμημα. Ειδικότερα, η εθνική και η αναλογική σύνταξη θα πρέπει να σχεδιαστούν ως ένα δίδυμο, ως δύο τμήματα που θα λειτουργούν συμπληρωματικά. Η κοινωνική σύνταξη πρέπει να καθοριστεί σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να προστατεύει όσους δεν έχουν ένα συνεχή και πλήρη ασφαλιστικό βίο (ατυπικές μορφές απασχόλησης, διαστήματα ανεργίας). Γενικά, όσα συνταξιοδοτικά συστήματα εισήγαγαν μηχανισμούς αναλογικής σύνταξης, έλαβαν συγχρόνως μέριμνα για την εγγύηση μιας κοινωνικής σύνταξης.
Η εθνική σύνταξη δεν θα πρέπει να περιορίζεται σ’ ένα στοιχειώδες ποσό, ιδιαίτερα σε μια εποχή βαθειάς οικονομικής κρίσης με ασυνεχή ιστορικά ασφάλισης, μικρή συσσώρευση ασφαλιστικού "πλούτου", χαμηλούς μισθούς (εργαζόμενοι φτωχοί, απλήρωτοι εργαζόμενοι, μακροχρόνια άνεργοι). Στην παρούσα κατάσταση της αγοράς εργασίας η αδιάκοπη εργασιακή σχέση όλο και σπανίζει, ενώ ανθίζουν οι ατυπικές μορφές απασχόλησης. Κατά συνέπεια, το ύψος της εθνικής δεν είναι δυνατόν να προσδιορίζεται με απόλυτους δημοσιονομικούς όρους, αλλά με κοινωνικούς δείκτες.
Η επιτυχία του μέτρου της εθνικής σύνταξης θα εξαρτηθεί από την εύστοχη αναδιανεμητική της λειτουργία προς άτομα που βρίσκονται κάτω από ένα ανεκτό επίπεδο διαβίωσης. Ειδικότερα, η εθνική σύνταξη οφείλει να υπηρετεί ένα σαφή στόχο. Ο στόχος αυτός δεν μπορεί να είναι άλλος από τη διασφάλιση ενός αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης. Η εθνική σύνταξη θα πρέπει να παρέχει στους ηλικιωμένους τα μέσα μιας ανεκτής διαβίωσης. Το ποσό της εθνικής σύνταξης, στο οποίο θα έχουν δικαίωμα όλοι οι συνταξιούχοι, θα κλιμακώνεται ανάλογα με το ύψος της αναλογικής σύνταξης και τα μέλη οικογένειας. Έτσι, η εθνική/ κοινωνική σύνταξη θα πρέπει να μειώνεται προοδευτικά, όχι μόνο όταν αυξάνει η αναλογική σύνταξη, αλλά κι όταν αυξάνει το ατομικό και οικογενειακό εισόδημα του δικαιούχου. Αντίθετα, με την αποδοχή μιας "οικουμενικής" εκδοχής (χωρίς εισοδηματικά κριτήρια), το μόνο που θα πετυχαίναμε, θα ήταν να συμπιέσουμε το ύψος της εθνικής σύνταξης σε χαμηλά επίπεδα λόγω του υψηλού κόστους της.  
Ο όλος επανασχεδιασμός του συνταξιοδοτικού μας συστήματος δεν θα πρέπει να γίνει σε βάρος των λιγότερο ευνοημένων συνταξιούχων. Αντίθετα, θα πρέπει να γίνει προς όφελός τους. Κι αυτό γιατί σε εποχές οικονομικής κρίσης δεν θα πρέπει να λησμονούμε το πρόταγμα της κοινωνικής αλληλεγγύης.
4. Ένα Κεφάλαιο (Ταμείο) για την κάλυψη των ελλειμμάτων του συστήματος
Προτείνεται η δημιουργία ενός αποθεματικού (buffer fund) που θα υποστηρίξει το νέο σύστημα, κυρίως κατά τη μεταβατική περίοδο.
Το κεφάλαιο αυτό θα τροφοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, την περιουσία των Ταμείων, καθώς και από τους συμπληρωματικούς  πόρους που θα μπορέσει να κινητοποιήσει το Κράτος, για την περίοδο μέχρι το 2050.
Ένας νέος τέτοιος πόρος μπορεί, λ.χ., να είναι μια εισφορά στους υψηλά αμειβόμενους ή ένας τραπεζικός φόρος ή ένας φόρος στις μεγάλες περιουσίες και γενικά ένας φόρος εκεί που συγκεντρώνεται, παρά την κρίση, ο πλούτος. Επίσης, στο ταμείο θα μπορούσε να κατευθυνθεί η αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν οι φορείς από το PSI.
Ειδικότερα, το αποθεματικό αυτό : α) θα απορροφά τις ασφυκτικές οικονομικές πιέσεις προκειμένου οι συντάξεις να μείνουν σ’ ένα αξιοπρεπές επίπεδο. Οι απαιτούμενοι συμπληρωματικοί πόροι για την περίοδο 2016-2050 θα εκτιμηθούν άμεσα με βάση σχετική αναλογιστική μελέτη. Ενδεχομένως, θα πρέπει να εντοπιστούν και άλλοι πόροι πέραν των γενικών φορολογικών εσόδων, β) θα συμβάλλει στη χρηματοδότηση των παροχών της μεταβατικής περιόδου. Η μεταβατική περίοδος απαιτεί ένα κεφάλαιο- μηχανισμό που θα την υποστηρίζει.
Ανάλογες προσπάθειες έχουν γίνει, αλλά πρέπει να ενισχυθούν. Λ.χ. με το ν. 4162/13 ενισχύθηκε η χρηματοδότηση της κοινωνικής ασφάλισης από την αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου. Για το σκοπό αυτό, ιδρύθηκε εντός του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών "ΑΚΑΓΕ", ειδικός λογαριασμός με την ονομασία "Εθνικός Λογαριασμός Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γενεών" (ΕΛΚΑΓ), που εποπτεύεται από τα Υπουργεία Οικονομικών, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Ο ΕΛΚΑΓ τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος (άρθρο 1). Σκοπός του ΕΛΚΑΓ είναι η δημιουργία αποθεματικού για τη χρηματοδότηση των κλάδων σύνταξης των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης και κυρίως για τη διασφάλιση των συντάξεων των νέων γενιών. Πρόκειται για μια προσπάθεια μεταφοράς μέρους του εθνικού πλούτου στις συντάξεις των επόμενων γενεών. Γενικά, για την αντιμετώπιση των ελλειμμάτων απαιτούνται λύσεις choc σε επίπεδο εξεύρεσης πρόσθετων πόρων. Υπό καθεστώς υποχρηματοδότησης και απόσυρσης του κράτους δεν μπορεί να αποδώσει καμιά προσπάθεια βελτίωσης της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του συστήματος.
Γενικά, οι διαθέσιμοι κρατικοί πόροι πρέπει να κατευθυνθούν, κατά προτεραιότητα, προς τις κατώτατες συντάξεις και προς την εγγύηση της βιωσιμότητας του συστήματος. Το "πόσοι" πόροι θα διατεθούν στην κοινωνική ασφάλιση είναι μια κοινωνικοπολιτική επιλογή. Προϋποθέτει ιεράρχηση των κρατικών σκοπών. Η κοινωνική ασφάλιση που αποτέλεσε το κύριο αντίβαρο στην κρίση, πρέπει να αναχθεί σε μια από τις κύριες εθνικές προτεραιότητες.
- Το Ταμείο αυτό θα τροφοδοτείται και από μια ενεργητική διαχείριση των αποθεματικών των ασφαλιστικών φορέων
Η ΑΕΔΑΚ Ασφαλιστικών Οργανισμών, που ιδρύθηκε το 2001 από το ΙΚΑ, τον  ΟΓΑ και τον ΟΑΕΕ, αποτελεί την ιδεώδη λύση για την αποτελεσματική διαχείριση των αποθεματικών και των λοιπών ασφαλιστικών ταμείων. Τα Ταμεία αυτά (ή ο ενιαίος φορέας αν υλοποιηθεί ο ανωτέρω προτεινόμενος στόχος), θα έχουν την υποστήριξη της ΑΕΔΑΚ για τη χάραξη της συνολικής επενδυτικής πολιτικής, την κατανομή των περιουσιακών στοιχείων ως προς τον επενδυτικό κίνδυνο, την επιλογή των εξωτερικών συμβούλων/διαχειριστών, την τακτική παραγωγή των σχετικών αναφορών και εκθέσεων, κλπ. Τα Ταμεία αυτά θα έχουν την ευχέρεια, ανάλογα με τον όγκο των αποθεματικών τους, να συμμετέχουν σε υφιστάμενα αμοιβαία κεφάλαια ή να συγκροτούν εξαρχής δικά τους αμοιβαία κεφάλαια και να επιλέγουν τις δικές τους επενδυτικές επιτροπές και εξωτερικούς διαχειριστές.

Στο μεταξύ την άμεση εκκίνηση του κοινωνικού διαλόγου κήρυξε ο Υπουργός Εργασίας κατά την παρουσίαση του πορίσματος της Επιτροπής των Σοφών."Θα ξεκινήσει κοινωνικός διάλογος την επόμενη εβδομάδα με βάση το πόρισμα και μέσα στον Νοέμβριο θα ψηφιστεί" το νέο Ασφαλιστικό, δήλωσε ο Υπ. Εργασίας.
Ο κ. Κατρούγκαλος δήλωσε πως "δεν θα νομοθετήσουμε δια αλληλογραφίας", αλλά " θα σεβαστούμε δεσμεύσεις στο μνημόνιο". "Τα κριτήρια μας είναι ο νόμος (σ.σ. για το Ασφαλιστικό) να έχει δημόσιο αναδιανεμητικό χαρακτήρα".
"Η  μεταρρύθμιση θα έχει πρόσημο μιας κυβέρνησης της αριστεράς", τόνισε ο ίδιος.
Ο υπ. Εργασίας δήλωσε ότι "υποστηρίζει τους ενιαίους κανόνες στο ασφαλιστικό" και πως "θα υπάρχει διαστρωματική μέριμνα" και "προστασία των χαμηλών συντάξεων".
"Θα συνεδριάσουν τα αρμόδια όργανα" σε σχέση με το πόρισμα, δήλωσε ο ίδιος, συμπληρώνοντας πως "δεν συμφωνεί σε όλα τα επίπεδα" με το εν λόγω πόνημα.
Ο κ. Κατρούγκαλος είπε πως "η εθνική σύνταξη να δίνεται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια" και "θα χρηματοδοτείται από φορολογία όχι από εισφορές", ενώ θα αποτελεί "μαξιλάρι που θα εγγυάται σε όλους" μία σύνταξη.
Ωστόσο, ο ίδιος τόνισε πως "θα πρέπει να γίνουν και αναλογιστικές μελέτες".
Ο Υπουργός δήλωσε πως "δεν ξέρουμε ακόμα σε τι ποσοστό θα κυμαίνεται η αναπλήρωση (σ.σ. του μισθού από τη σύνταξη)" και πως αυτό "θα το δούμε από εδώ και πέρα ήδη υπάρχουν επιτροπές στο υπουργείο που ασχολούνται με ποσοτικοποίηση έχουμε ζητήσει τεχνική βοήθεια εταίρους και ILO".
"Σε όλες τις χώρες τα αποθεματικά της κοινωνικής ασφάλισης που στηρίζουν την ένταξη της αναπτυξιακής διαδικασίας", τόνισε.
"Η  μνημονιακή πρόβλεψη για τις συντάξεις προβλέπει εξοικονόμηση 2,25 δισ. ευρώ" δήλωσε ο ίδιος, ξεκαθαρίζοντας "τα νούμερα (σ.σ. οι στόχοι) έχουν καλυφθεί με άλλους τρόπους όπως τα όρια ηλικίας που θα είναι βασικό χαρακτηριστικό του συστήματος μας και  οι  ενιαίοι κανόνες σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα"."Για το 2015 έχουμε πλήρως ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις μας" τόνισε ο ίδιος.Ο Υπουργός δήλωσε πως "το έλλειμμα του ΙΚΑ μετά τη χρηματοδότηση του ξεπερνά το 1 δις. ευρώ" και πως " δεν μπορούμε να λειτουργούμε με τόσο μεγάλα ελλείμματα", πως " δεν είναι αριστερή πολιτική να διευρύνεις τα χρέη των ταμείων"."Η μεταρρύθμιση θα εφαρμοστεί αμέσως", γιατί  είναι "μνημονιακή υποχρέωση" τόνισε ο ίδιος.
"Θα χρειαστούμε αποθεματικά τα οποία δεν υφίστανται μέχρι το 2050, θα χρειάζονται πρόσθετοι πόροι", ενώ  "η επιτροπή προτείνει και εισφορά σε πλούσιους" σύμφωνα με τον κ. Κατρούγκαλο.Ο ίδιος τόνισε πως "προφανώς είμαστε ανοιχτοί σε κάθε νέα πρόταση για διεύρυνση εσόδων των ταμείων" και πως "τα ελλείμματα θα αντιμετωπιστούν με την αναμόρφωση του συστήματος, δε θα υπάρξουν οριζόντιες μειώσεις και, έτσι θα διαμορφώσουμε τους νέους κανόνες αναπλήρωσης".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου