Σάββατο, 22 Μαΐου 2021

Μάθημα κοινωνικής και πολιτικής αγωγής


Μάθημα κοινωνικής και πολιτικής αγωγής
Πόσα πρέπει να ξέρεις για να γίνεις Έλληνας;;
Παιχνίδι γνώσεων για ενήλικες Έλληνες/Ελληνίδες
ή τράπεζα θεμάτων για να μην γίνεις ποτέ!
Λοιπόν έχουμε και λέμε και λογαριάζουμε…

Ελληνίδα μάνα γεννημένη στις αρχές του Εμφυλίου σε ορεινό χωριό της Αρκαδίας από Έλληνες γονείς μεγαλωμένη από τα 9 της χρόνια στην Αθήνα το δημοτικό δεν το τελείωσε. Μέχρι τα 73 της που θάβεται σε ελληνική γη δεν έχει ανέβει ποτέ στην Ακρόπολη, δεν έχει μπει ποτέ στο Εθνικό Θέατρο, δεν έχει πάει σε κανένα μουσείο. Ιστορία έμαθε από τις ιστορίες του πατέρα της για το κυνηγητό, τον ανταρτοπόλεμο, τα στρατοδικεία. Τη μεγάλωσε η ζωή. Έμαθε τους ανθρώπους από τις αδικίες. Δούλευε για να ζήσει. Αγάπησε. Παντρεύτηκε. Γέννησε. Τη Γεωγραφία της Ελλάδας -από τη Θράκη στα Δωδεκάνησα και τούμπαλιν- την έπαιζε στα δάχτυλα μέσα από τις κατσαρόλες, τα ταψιά και το τηγάνια της. Βιβλίο κράτησε μόνο αυτό της Ιστορίας δέσμης της Γ΄ Λυκείου για να κάνει το χατίρι της κόρης της που ήθελε να επιβεβαιώσει αν αποστηθίζει καλά· κι ας κοιμόταν από την κούραση πίσω από αυτό. Μιλούσε ελληνικά και σκεφτόταν συλλογικά. Διεκδικούσε για όλους. Έλληνες και «ξένους» στη δουλειά. Ήταν μια Ελληνίδα βάσει του δικαίου του αίματος, της κλασικής τεχνικής κτήσης της ιθαγένειας.

Αλβανίδα μάνα 48 χρονών. 30 χρόνια στην Ελλάδα. Πρόλαβε να τελειώσει στην πατρίδα της με άριστους βαθμούς το σχολείο. Ζει στην Ελλάδα. Μεγάλωσε στην Ελλάδα. Γέννησε τα παιδιά της στην Ελλάδα. Σε μια Ελλάδα που ακόμη και σε αυτά τα παιδιά που γεννήθηκαν και φοίτησαν στα ελληνικά σχολεία βάζει τρικλοποδιές στην απόκτηση ιθαγένειας. Έμαθε να διαβάζει και να γράφει μαζί με τα παιδιά της. Για τα ιστορικά ελληνικά γεγονότα ό,τι έμαθε είναι από τα σχολικά εγχειρίδια των παιδιών, τις παρελάσεις και την τηλεόραση. Έμαθε τη σύγχρονη κουλτούρα-πολιτισμό της ελληνικής κοινωνίας από τις αφίσες και τα διαφημιστικά στις στάσεις των λεωφορείων που καθημερινά επισκέπτεται αχάραγα. Είδε ελληνικές «σαπουνόπερες» για να «μπει στο πνεύμα». Θέατρο μια φορά με τη γειτόνισσα σε παραλιακό μαγαζί διασκεδαστήριο. Μιλά Ελληνικά. Δουλεύει σκληρά ολημερίς. Με το «δίκαιο της διαμονής» jus domicili κι αφού ζει, γέννησε τα παιδιά της κοινωνικοποιείται και εργάζεται στην Ελλάδα ζητά να αποκτήσει την ιδιότητα της πολίτισσας/πολίτη. Ζητά να πολιτογραφηθεί. Ζητά να ανήκει. Προετοιμάζεται πυρετωδώς. Κατάλαβε ότι το εγχείρημα είναι δύσκολο. Θέλει να το παλέψει. Ζητά από φίλη Ελληνίδα δασκάλα να τη βοηθήσει. Να την προετοιμαστεί για τις «πανελλαδικές εξετάσεις» κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας.

16 Μάη 2021

2.500 αλλοδαποί που επιθυμούν και έχουν πληρώσει ακριβά παράβολα (μετά από καταγγελίες έπεσε μόλις στα 550€ = ένα μηνιάτικο!) θα κληθούν να αποδείξουν ότι γνωρίζουν επαρκώς την ελληνική γλώσσα (επίπεδο Β1) και ότι διαθέτουν γνώσεις για τη χώρα της οποίας επιθυμούν να γίνουν πολίτες. 50 απαντήσεις το διαβατήριο στην ελληνική ιθαγένεια!

Της πλατφόρμας το κάγκελο (συνταγή μαζικού αποκλεισμού) -τράπεζα θεμάτων² όχι για αλλοδαπούς αλλά για απόφοιτους ΑΕΙ

Και να που το κράτος ασκώντας ένα κατεξοχήν κυριαρχικό δικαίωμα με την ένταξη ενός προσώπου στον λαό του έρχεται και θέτει Τράπεζα Θεμάτων!!! Ιδέα σύμφωνη με τις πρακτικές που εφαρμόζουν τα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη!

Η Τράπεζα Θεμάτων φυσικά δεν είναι το μόνο που αλλάζει στο σύστημα πολιτογράφησης. 500 ερωτήσεις σε 4 διαφορετικές θεματικές: 200 ερωτήσεις παραγωγής και κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου και 300 ερωτήσεις γνώσεων γεωγραφίας, ιστορίας, πολιτικών θεσμών και πολιτισμού, οριοθετεί την ύλη, την κάνει συγκεκριμένη.

Με τον ν. 4735/2020 (συνέχεια αλλαγής διαδικασίας της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, 2015-2019 με στόχο να κάνει πιο αντικειμενική τη διαδικασία!) και διάφορες υπουργικές αποφάσεις έχει σταδιακά εισαχθεί μια σειρά αλλαγών (π.χ. εργασιακά/οικονομικά τεκμήρια) που έχουν δημιουργήσει ένα καινούριο και διόλου ενθαρρυντικό τοπίο στην πολιτογράφηση. Βέβαια η «αντικειμενική αυτή στροφή» εγκυμονεί μεγάλα προβλήματα, όπως αναφέρει η Ελληνική Ένωση για τα δικαιώματα του Ανθρώπου¹.

Οι ερωτήσεις γλώσσας και γνώσεων αφορούν θέματα «υψηλής κουλτούρας» και είναι διατυπωμένα με εκλεπτυσμένη γλώσσα, η οποία προϋποθέτει μια οπτική και εμβάθυνση που υπερβαίνει κατά πολύ τους όρους της επαρκούς ένταξης και συμμετοχής. Για να το πούμε διαφορετικά: αν κρίνει κανείς από πληθώρα ερωτήσεων στην Τράπεζα, φαίνεται ότι οι Έλληνες πολίτες κατακλύζουν κάθε χρόνο μουσεία, θέατρα, αρχαιολογικούς χώρους, και δεν μιλούν για τίποτα άλλο παρά για ποίηση, ανακύκλωση και μουσική. Και αφού αυτό προβάλλει ως πρότυπο της καθημερινότητας των Ελλήνων πολιτών, η ελληνική πολιτεία δεν μπορεί παρά να βασίζεται σε αυτή όταν κρίνει την ένταξη και συμμετοχή των αιτούντων/ουσών την ελληνική ιθαγένεια, δηλαδή ανθρώπων που στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι οικονομικοί μετανάστες που δουλεύουν σε σκληρές χειρωνακτικές εργασίες (σιδεράδες, οικοδόμοι, υδραυλικοί, καθαρίστριες, φροντίδα ηλικιωμένων κ.λπ.). Ο τρόπος ένταξης ενός ανθρώπου που εργάζεται στην οικοδομή είναι διαφορετικός από αυτόν των παιδιών που μπορεί να έχουν αποφοιτήσει από ελληνικό σχολείο ή πανεπιστήμιο. Σε μια τέτοια περίπτωση τα παιδιά θα μπορούσαν για παράδειγμα να περνούν μιας μορφής γραπτή δοκιμασία, αλλά σίγουρα με ερωτήσεις που να αντανακλούν καλύτερα την ελληνική πραγματικότητα. Ο λειτουργικά αναλφάβητος πατέρας τους όμως δεν θα μπορούσε εκ των πραγμάτων να ανταποκριθεί σε μια τέτοια διαδικασία.

Δεν θα αποτελούσε υπερβολή αν λέγαμε ότι το 90% των Ελλήνων πολιτών θα αδυνατούσε να συγκεντρώσει τη βαθμολογική βάση στη δοκιμασία αυτή. Το ιδανικό σενάριο για την επιτυχία θα απαιτούσε να είναι όχι απλά απόφοιτος αλλά ίσως και καθηγητής ελληνικού ΑΕΙ, με ευρύτατη γενική κουλτούρα και πλούσια ενδιαφέροντα. Ακόμη κι εκείνος, βέβαια, είναι πιθανό να αδυνατεί να αντιστοιχίσει γλυπτά των Φαληρέα, Ζογγολόπουλου, Τόμπρου και Χαλεπά (Θέμα 30, Πολιτισμός)!

Βουτιά στα άδυτα των ερωτήσεων της Τράπεζας Θεμάτων ! 500 ερωτήσεις στις οποίες θα «κολλούσαν» απόφοιτοι ΑΕΙ, βουλευτές και Υπουργοί.

Ποιος/α Έλληνας/ίδα πολίτης άραγε γνωρίζει ποια είναι τα πρώτα, κατά σειρά ιεραρχίας, Υπουργεία της Κυβέρνησης; (Θέμα 76, Πολιτικοί θεσμοί). Τι σημαίνει ο όρος «Αναθεωρητική Βουλή» και πόσες φορές έχει αναθεωρηθεί το Σύνταγμα του 1975 έως το 2020 (Θέμα 73) ή τι σημαίνει υπηρεσιακή κυβέρνηση (Θέμα 68).

Ποιος/α από εμάς, που έχει την ελληνική ιθαγένεια γνωρίζει πόσες φορές η Ελλάδα έχει προεδρεύσει του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης/ Κοινότητας ή ποια είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα ανέλαβε την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης/ Κοινότητας και ποια είναι η επόμενη Προεδρία της Ελλάδας στο Συμβούλιο της ΕΕ που έχει προγραμματιστεί.

Για να αποκτήσει κανείς το δικαίωμα να ψηφίζει και να ψηφίζεται στην Ελλάδα πρέπει να γνωρίζει τον μήνα και το έτος των εκλογών που προηγήθηκαν αυτών του Ιουλίου 2019 (Θέμα 29 των Πολιτικών Θεσμών) ή να αναγνωρίσει την εικόνα του Λουκά Παπαδήμου και να ξέρει ποια χρονιά έγινε πρωθυπουργός (Θέμα 33 των Πολιτικών Θεσμών); Να γνωρίζει την αντιστοίχιση των πηληκίων των σωμάτων ασφαλείας και των ενόπλων δυνάμεων στο θέμα 23 των Πολιτικών Θεσμών.

Πρέπει;;; Να διακρίνει ανάμεσα σε Ζουργό, Τριβιζά, Ιωάννου και Σαμαράκη ποιος είναι συγγραφέας παιδική λογοτεχνίας. (Θέμα 53 Πολιτισμός) να απαντά σε ερωτήσεις για το Άγιον όρος, τα συστημικά κόμματα, την ψηφιακή μεταρρύθμιση του κράτους.

Σωστό ή λάθος για το αν ο Μαρδοχαίος Φριζής ήταν ελληνοεβραίος αξιωματικός, που σκοτώθηκε πολεμώντας στον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο (Θέμα 77, Ιστορία) για το αν η σταφιδική κρίση έπληξε τη Μακεδονία και τη Θράκη το 1890 (Θέμα 73, Ιστορία) αν ο Γεώργιος Κονδύλης επέβαλε δικτατορία και επανέφερε τη μοναρχία (Θέμα 71, Ιστορία) αν την πρώτη μεγάλη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα σχεδίασε η κυβέρνηση Τσαλδάρη (Θέμα 68, Ιστορία).

Aν η ιθαγένεια νοείται ως δυνατότητα συμμετοχής στην κοινότητα των πολιτών ενός κράτους, ποια σκοπιμότητα εξυπηρετούν ερωτήσεις στη θεματική ενότητα Πολιτισμός, που κινούνται γύρω από θέματα αρχαιογνωσίας (Θέμα 14: Ο ναός του Ηφαίστου, γνωστός ως «Θησείο» στην ομώνυμη περιοχή των Αθηνών, αποτέλεσε κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας εκκλησία του Αγίου Γεωργίου και κατά τον 19ο αιώνα κτίσθηκε μικρότερό αντίγραφό του α. στο Άμστερνταμ β. στο Βερολίνο γ. στη Βιέννη δ. στη Σόφια.)

Κι όλα αυτά χωρίς να συνυπολογίσουμε τη δυσκολία του να μπει κάποια/ος στη σχετική σελίδα του ιστοτόπου του Υπουργείου Εσωτερικών που δεν του δίνει καν τη δυνατότητα μεταφόρτωσης συνολικά των αρχείων, έστω και κατά θεματική ενότητα, αλλά είναι υποχρεωμένος να τα ανοίγει ένα προς ένα.

Επιτυχών θεωρείται ο υποψήφιος που συγκεντρώνει το 70% της μέγιστης συνολικής δυνατής βαθμολογίας, υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι έχει επιτύχει στη γλώσσα ποσοστό 66,66% (40/60) και στις άλλες θεματικές ενότητες το 50% (20/40).

Οι επιτυχόντες θα περάσουν στο τελικό στάδιο της σύντομης συνέντευξης από τριμελή επιτροπή για να διαπιστωθούν η κοινωνική και οικονομική ένταξή τους. Όσοι δεν τα καταφέρουν έχουν το δικαίωμα να επαναλάβουν την εξεταστική διαδικασία όσες φορές χρειαστεί, αρχής γενομένης από τις επόμενες εξετάσεις που θα διεξαχθούν στις 7 Νοεμβρίου 2021.

Η ένταξη των αιτούντων/ουσών και οι αρετές που μπορεί να έχει κάποιος/α που ζητάει την ελληνική ιθαγένεια δεν αποδεικνύονται με κανέναν τρόπο από την ικανότητα τους να απαντήσουν σωστά σε ερωτήσεις της Τράπεζας Θεμάτων. Ουσιαστικά δηλαδή, η διαδικασία δεν έχει τίποτε το «αντικειμενικό» παρά το ότι η προσδοκία αυτής της «αντικειμενικότητας» υπήρξε η υποτιθέμενη αιτία για να συγκροτηθεί.

Το πότε θα πάρουν την ιθαγένεια είναι τελικά άγνωστο. Υπόσχονται ότι θα υποδιπλασιαστούν τα 5-6 χρόνια ικανοποίησης των αιτημάτων.

Διαχρονική έλλειψη μακροπρόθεσμης μεταναστευτικής πολιτικής στην Ελλάδα

Κι όλα αυτά όταν δεν έχουμε ορίσει τι ακριβώς εννοούμε ως ένταξη και ενσωμάτωση ενός αλλοδαπού στην ελληνική κοινωνία. Εκτός, βέβαια, κι αν μοναδικός λόγος ύπαρξης του πιστοποιητικού επάρκειας γνώσεων είναι να βρεθεί μια εύσχημη δικαιολογία απόρριψης όλων των αιτήσεων πολιτογράφησης.

Ηχηρή η απουσία φροντίδας για την προετοιμασία όσων επιθυμούν να γίνουν Έλληνες/ίδες πολίτες (ας μην ξεχνάμε μάλιστα ότι πρόκειται εν πολλοίς για ανθρώπους για τους οποίους η Ελλάδα δεν είναι «δεύτερη πατρίδα» αλλά «πρώτη»). Από τη στιγμή όμως που δεν υπάρχει στην Ελλάδα το αντίστοιχο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και προετοιμασίας, υπάρχει ο φόβος ότι πολλοί θα αναγκαστούν να καταφύγουν σε ιδιωτικά φροντιστήρια και άλλοι, όσοι δεν μπορούν να διαθέσουν τα χρήματα, θα αποθαρρυνθούν.

Το γνωστό ποδοσφαιρικής προέλευσης ρατσιστικό σύνθημα «Αλβανέ-Αλβανέ δεν θα γίνεις Έλληνας ποτέ» τώρα το κραυγάζει το ίδιο το κράτος μέσα από πανελλήνιες εξετάσεις και όπου «Αλβανέ» βλέπε Πακιστανέ, Σύριε, Νηγιριανέ, Ινδέ κ.λπ.!

Η διαδικασία πολιτογράφησης όμως δεν μπορεί να είναι πανελλήνιες εξετάσεις. Σκοπός της είναι να εντοπίσει την ένταξη των ανθρώπων και την εξοικείωσή τους με τη χώρα. Ο βαθμός δυσκολίας των ερωτήσεων καθιστά πρακτικά αδύνατη την επιτυχή εξέταση για την πλειοψηφία των αιτούντων που είναι αδύνατο να ανταποκριθεί επιτυχώς σε αυτό το επίπεδο εξέτασης. Θέτοντας τον βαθμό δυσκολίας σε τόσο υψηλό επίπεδο ουσιαστικά καταδικάζουν τους αιτούντες σε μια νομιμοποιημένη αποτυχία και άρα σε μόνιμη αλλοδαπότητα.

Παραπομπές

της Βιολέττας Πατέλη

πηγή: https://selidodeiktis.edu.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου